Język obcy dla filozofów - j. angielski (lato) 2402-F-S2-1L-JOJA
Celem zajęć jest analiza i dyskusja w języku angielskim zaproponowanych przez prowadzącego tekstów z zakresu współczesnej filozofii społecznej i politycznej. Zajęcia mają umożliwić studentom nabycie umiejętności analizy tekstu anglojęzycznego, weryfikacji poprawności możliwych strategii interpretacyjnych tego tekstu oraz swobody uczestnictwa w debacie filozoficznej toczonej w języku obcym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu są każdorazowo ustalane przez prowadzącego, patrz uwagi w zajęciach z danego cyklu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bohman, James (1998), The Coming of Age of Deliberative Democracy, “The Journal of Political Philosophy”, 6(4), pp. 400–425.
Brennan, Jason (2016), Against Democracy, Princeton–Oxford: Princeton University Press.
Cohen, Joshua (2009), Reflections on Deliberative Democracy, in: Th. Christiano, J. Christman (eds.), Contemporary Debates in Political Philosophy, Oxford: Wiley-Blackwell, pp. 247–263.
Etzioni, Amitai (2014), Communitarianism Revisited, “Journal of Political Ideologies”, 19(3), pp. 241–260.
Estlund, David (1993), Making Truth Safe for Democracy, in: D. Copp, J. Hampton, J. Roemer (eds.), The Idea of Democracy, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 71–100.
Estlund, David (1997), Beyond Fairness and Deliberation: The Epistemic Dimension of Democratic Authority, in: J. Bohman, W. Rehg (eds.), Deliberative Democracy: Essays on Reason and Politics, Cambridge, MA: MIT Press, pp. 173–204.
Estlund, David (2003), Why Not Epistocracy?, in: N. Reshotko (ed.), Desire, Identity and Existence: Essays in Honor of T. M. Penner, Academic Printing and Publishing, pp. 53–69.
Gardiner, Stephen M. (2006), A Perfect Moral Storm: Climate Change, Intergenerational Ethics and the Problem of Moral Corruption, “Environmental Values”, 15(3), pp. 397–413.
Goldman, Alvin I. (2011), Experts: Which One Should You Trust?, in: A. I. Goldman, D. Whitcomb (eds.), Social Epistemology: Essential Readings, Oxford: Oxford University Press, pp. 109–133.
Hardwig, John (1985), Epistemic Dependence, “The Journal of Philosophy”, 82(7), pp. 335–349.
Hardwig, John (1991), The Role of Trust in Knowledge, “The Journal of Philosophy”, 88(12), pp. 693–708.
Kukathas, Chandran (1993), Liberty, in: R. E. Goodin, Ph. Pettit, Th. Pogge (eds.), A Companion to Contemporary Political Philosophy, Oxford: Blackwell, pp. 685–698.
Lackey, Jennifer (2011), Testimony: Acquiring Knowledge from Others, in: A. I. Goldman, D. Whitcomb (eds.), Social Epistemology: Essential Readings, Oxford: Oxford University Press, pp. 71–91.
Landemore, Hélène (2013), Democratic Reason: Politics, Collective Intelligence, and the Rule of the Many, Princeton–Oxford: Princeton University Press.
Levine, Andrew (2012), Marxist and Socialist Approaches, in: D. Estlund (ed.), The Oxford Handbook of Political Philosophy, Oxford: Oxford University Press, pp. 319–335.
MacIntyre, Alasdair (1981), After Virtue, Notre Dame: University of Notre Dame Press.
McKinnon, Rachel (2016), Epistemic Injustice, “Philosophy Compass”, 11(8), pp. 437–446.
Miller, David (2005), Immigration: The Case for Limits, in: A. I. Cohen, C. H. Wellman (eds.), Contemporary Debates in Applied Ethics, Malden, MA: Blackwell, pp. 193–206.
Morton, Jennifer M. (2017), Reasoning Under Scarcity, “Australasian Journal of Philosophy”, 95(3), pp. 543–559.
Mouffe, Chantal (2001), Wittgenstein, Political Theory and Democracy, in: L. Nagl, Ch. Mouffe, The Legacy of Wittgenstein: Pragmatism or Deconstruction, New York: Peter Lang, pp. 131–139.
Nguyen, C. Thi (2020), Echo Chambers and Epistemic Bubbles, “Episteme”, 17(2), pp. 141–161.
Nozick, Robert (1974), Anarchy, State, and Utopia, New York: Basic Books.
O’Neill, Onora (2009), The Dark Side of Human Rights, in: Th. Christiano, J. Christman (eds.), Contemporary Debates in Political Philosophy, Oxford: Wiley-Blackwell, pp. 425–436.
Osiatyński, Wiktor (2009), Human Rights and Their Limits, Cambridge: Cambridge University Press.
Pettit, Philip (2012), Freedom, in: D. Estlund (ed.), The Oxford Handbook of Political Philosophy, Oxford: Oxford University Press, pp. 76–92.
Pettit, Philip (2016), Three Mistakes About Democracy, in: A. Fives, K. Breen (eds.), Philosophy and Political Engagement: Reflection in the Public Sphere, London: Palgrave Macmillan.
Sandel, Michael J. (2009), Justice: What’s the Right Thing to Do?, New York: Farrar, Straus and Giroux.
Shue, Henry (1978), Torture, “Philosophy & Public Affairs”, 7(2), pp. 124–143.
Skinner, Quentin (1984), The Paradoxes of Political Liberty, “The Tanner Lectures on Human Values”, Harvard University, pp. 227–250.
Stemplowska, Zofia (2008), What’s Ideal About Ideal Theory?, “Social Theory and Practice”, 34(3), pp. 319–340.
Thomson, Judith Jarvis (1971), A Defense of Abortion, “Philosophy & Public Affairs”, 1(1), pp. 47–66.
Turner, Stephen (2003), Liberal Democracy 3.0, London: Sage.
Valentini, Laura (2012), Ideal vs. Non-ideal Theory: A Conceptual Map, “Philosophy Compass”, 7(9), pp. 654–664.
Vallentyne, Peter (2012), Left-Libertarianism, in: D. Estlund (ed.), The Oxford Handbook of Political Philosophy, Oxford: Oxford University Press, pp. 152–168.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: