Wprowadzenie do logiki filozoficznej
2402-F-S1-WLF
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury: 30 godzin.
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach i zaliczeniu ćwiczeń): 30 godzin.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe fakty dotyczące pojęć: wynikania, równoważności, sprzeczności, dopełniania oraz związków zachodzących pomiędzy nimi; potrafi podać ich uzasadnienie - K_W07 (ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin filozoficznych: logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu).
W2: Umie stosować logikę do analizy poprawności rozumowań oraz spójności różnego rodzaju wypowiedzi, ponadto zna sposoby budowania poprawnych definicji - K_W03 i K_W14 (zna, podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednej z głównych subdyscyplin filozoficznych).
W3: Zna sformułowania podstawowych praw z logiki modalnej, doksastycznej i epistemicznej; potrafi podać ich uzasadnienie - K_W03 i K_W14 (ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi zapisywać zdania języka naturalnego za pomocą języka logiki modalnej, doksastycznej i epistemicznej; potrafi rozstrzygać, które formuły tych logik są prawami - K_U03 (twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji).
U2: Potrafi dowieść wybranych metatwierdzeń dotyczących ogólnie logiki oraz z zakresu logiki modalnej, epistemicznej i doksastycznej - K_U05 (analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi stosować nabytą podczas nauki wiedzę do analizy problemów kształtując nawyk precyzyjnego myślenia zarówno w formułowaniu tez, jak i ich uzasadnianiu, dokonuje samoanalizy przeprowadzanych argumentacji - K_K01 (zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego),
K2: wypracowuje poczucie istotności refleksji logicznej dla nauki i życia społecznego. Uczy się rzetelności w pracy intelektualnej - K_K02 i K_K03 (jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów).
Metody dydaktyczne
Wykład: informacyjny (konwencjonalny), problemowy.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa, studia przypadku.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
kanon (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Zaliczenie oraz wiadomości z wykładu i ćwiczeń do przedmiotu "Wprowadzenie do logiki"
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
WYKŁAD. Sprawdzian pisemny w sesji letniej.
Kryteria oceniania:
5 -- 90%-100% punktów możliwych do zdobycia
4+ -- 80%-89% punktów
4 -- 70%-79% punktów
3+ -- 60%-69% punktów
3 -- 50%-59% punktów
2 -- poniżej 50% punktów możliwych do zdobycia
Poprawa sprawdzianu tylko na ocenę dostateczną (3) -- od 50% możliwych do uzyskania punktów.
ĆWICZENIA. A. Sprawdzian pisemny (tzw. kolokwium) na ostatnich zajęciach.
Kryteria oceniania:
5 -- 90%-100% punktów możliwych do zdobycia
4+ -- 80%-89% punktów
4 -- 70%-79% punktów
3+ -- 60%-69% punktów
3 -- 50%-59% punktów
2 -- poniżej 50% punktów możliwych do zdobycia
Poprawa sprawdzianu tylko na ocenę dostateczną (3) -- od 50% możliwych do uzyskania punktów.
B. Aktywność na ćwiczeniach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: