Filozofia polityki 2402-F-S1-SP-1-3-FP
1. Czym jest polityka? U podstaw działań politycznych leży idea dobra. Myśl polityczna/nouka o polityce/filozofia polityczna (polityki)/teoria polityczna - podstawowe rozróżnienia.
2. Klasyczna filozofia polityki. Sprawiedliwy obywatel sprawiedliwego państwa; etyka podstawą polityki - Sokrates i Platon. Odwrócenie relacji między etyką a polityką, typologia ustrojów - Arystoteles.
3. Św. Augustyn. Chrześcijańska modyfikacja klasycznej filozofii polityki. Negatywna koncepcja zła; państwo boże i państwo ziemsckie.
4 Radykalne zerwanie z klasyczną fiozofią popityczną; "wyprowadzenie" dobra z państwa - Machiavelli.
5. Egoistyczna jednostka a nie zwierzę społeczne; umowa społeczna, której źródłem jest strach podstaą wadzy absolutnej (w granicach umowy) - Hobbes.
6. Najpierw społeczeństwo obywatelskie, potem państwo; optymizm antropologiczny jako podstawa umowy sołecznej. Narodziny liberalizmu - Locke.
7. Umowa społeczna i "wola powszechna"; każda władza zagrożeniem dla wolności. Monteskiusz i Rousseau.
8. Umowa pierwotna jako czysta idea rozumu; Rechtstaat, federacja republikańskich państw i wieczny pokój - Kant.
9. Zrozumieć rewolucję francuską; źródła konserwatyzmu i tradycjonalizmu - Burke i de Maistre
10. Rozum przeciw myśleniu utopijnemu; rewolucja francuska i koniec historii - Hegel. Współczesna rewitalizacja Heglowskiej koncepcji końca historii - F. Fukuyama.
11. Obietnica lepszego świata. Socjalizm Fouriera i materializm historyczny Marksa
12. Historiozofia jako filozofia polityczna - polska filozofia narodowa (Cieszkowski) i katastrofizm Zdziechowskiego i Konecznego.
13. XIX-to wieczny "porewolucyjny" liberalizm _Constant, Tocqueville i J. S. Mill.
14. Nietzschego totalna krytyka demokracji i liberalizmu.
15. Współczesny liberalizm (liberalizmy). Wokół problemu sprawiedliwości. Rawlas krytyka utylitaryzmu i komunitariańska krytyka Rawlsowkiej koncepcji sprawiedliwości i wolności.
Krytyczna teoria szkoły frankfurckiej i jej kontynuator - J. Habermas.
16. Schmitt, Oakeshot i współczesny koserwatyzm
17. Wokół różnych wizji wolności: libertarianizm i feminizm.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Immanuel Kant, O wiecznym pokoju. Zarys filozoficzny, tłum. F. Przybylak, Wrocław 1993; lub. I. Kant Wieczny pokoju, tłum J. Mondschein, Toruń 1992.
2. Isaiah Berlin, esej Dwie koncepcje wolności, W: Tenże, Dwie koncepcje wolności i inne eseje, Warszawa 1991.
Literatura podstawowa:
1. A. Szahaj i M.N. Jakubowski, Filozofia polityki, PWN, Warszawa 2005, 2006, 2008.
2. W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, Znak, Kraków 1998.
Literatura pomocnicza:
1 P. Manent, Intelektualna historia liberalizmu, Arkana, Kraków 1994.
2. Cz. Porębski, Umowa społeczna. Renesans idei, Znak, Kraków 1999.
3 L. Srauss, Czym jest filozofia polityki, w: tenże, Sokratejskie pytania, Aletheia, Warszawa 1998.
4. R. E. Goodin, P. Pettit (red.), Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej, KiW, Warszawa 1998.
1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: