Filozofia jako sposób życia 2402-F-S1-SP-1-2-FSZ
Konwersatorium „Filozofia jako sposób życia” ma przypomnieć nauki filozofów, którzy za swój cel uznawali wypracowanie zaleceń umożliwiających szczęśliwe, satysfakcjonujące życie. Pomimo tego, że pochodzili z różnych epok i kręgów kulturowych, ich wnioski odnośnie do takich zagadnień, jak życie, człowiek, sens, szczęście, cierpienie i śmierć są zbieżne. Wszyscy oni rozpatrują kwestię sztuki życia odnosząc się do czterech zasadniczych obszarów – samowiedzy człowieka, jego miejsca i roli w społeczności, poglądu i wiedzy o świecie oraz odniesienia do spraw ‘ostatecznych’ (śmierć, istnienie przed narodzinami i po śmierci, bóstwo/a, zbawienie). Wybrane teksty zawierają poglądy i zalecenia klasyków tematu. Literatura uzupełniająca dostarczy wskazówek pomocnych przy samoobserwacji i objaśni sposób rozumienia pojęć i metafor używanych w nauczaniu poszczególnych autorów. Zadaniem zajęć, oprócz przekazania wiedzy o praktycznym aspekcie filozofii, będzie dostarczenie uczestnikom okazji i narzędzi do przeprowadzenia własnych ‘testów skuteczności’ rad i zaleceń wielkich filozofów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- biograficzna
- doświadczeń
- studium przypadku
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia kursu jest:
- obecność na zajęciach (wg niepisanej zasady można opuścić dwa spotkania podczas semestru)
- udział w dyskusji i poszukiwaniu rozwiązań problemów pojawiających się w tekstach omawianych na zajęciach (systematyczna, aktywna praca podczas zajęć może zwalniać studentów z obowiązku napisania pracy końcowej)
- pisemna praca końcowa (3-4 s. znormalizowanego wydruku). Jej temat uczestnicy zajęć wybierają samodzielnie i konsultują z osobą prowadzącą. Może on wykraczać poza lektury omawiane podczas zajęć, jednak musi mieścić się w zakresie problematyki "sztuki/sposobu szczęśliwego życia". Prowadzący służy pomocą także w doborze źródeł do pracy pisemnej.
Do kryteriów oceny (oprócz oceny wkładu w dyskusję podczas zajęć i/lub oceny pracy pisemnej) zalicza się także samoocena studentów i ocena w grupie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Poniższą listę propozycji lektur będziemy mogli modyfikować zgodnie z propozycjami i potrzebami uczestników zajęć.
Proponowana literatura:
- D. v. Hildebrand, Charakterystyczne cechy filozoficznego zapytywania i poznawania, Znaczenie filozofii dla człowieka, w: tegoż, Czym jest filozofia?, Kraków 2012, s. 183-217, 218-228,
- Platon, Listy, Warszawa 1987, list 7, 340b- 344e, s. 48-56,
- Platon, Państwo, ks. III-V, wyd. dowolne
- Arystoteles, Etyka Nikomachejska, Warszawa 1956, ks. I, II, VI, VIII,
- Arystoteles, Zachęta do filozofii, Warszawa 1988, pkt 10-12, s. 29-33,
- P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003,
- P. Hadot, Twierdza wewnętrzna, Kęty 2004,
- Epiktet, Encheiridion, Diatryby, Warszawa 1961:
księga I,rozdz. I, O tym, co leży, a co nie leży w naszej mocy, s. 5-9;
księga I, rozdz. XXX, Jakie środki zaradcze trzeba mieć pod ręką w razie przeciwności, s. 102-103;
księga II, rozdz. XVIII, Jak należy walczyć z wyobrażeniami, s. 169-173;
księga III, rozdz. III, Co jest przedmiotem zabiegów człowieka szlachetnego i w czym się najbardziej powinien ćwiczyć, s. 222-225;
księga III, rodz. VIII, Jak się uzbrajać należy przeciwko zmysłowym wyobrażeniom, s. 238-239,
- Epikur, w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, ks. X, wyd. dowolne, pliki pdf:
http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm
http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.herodot.htm
http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.gmysli.htm
- Marek Aurelisz, Rozmyślania, Warszawa 1984 albo Rozmyślania (do samego siebie), Warszawa 2011,
- J. Krishnamurti, Całkowicie inny sposób życia, Katowice 2008,
- J. Krishnamurti, Samopoznanie. O medytacji, Sosnowiec 1995, fragmenty,
- J. Krishnamurti, Wolność od znanego, Warszawa 1989, fragmenty
- A. Huxley, Filozofia wieczysta, wyd. dowolne
- W. Jäger, Życie nigdy się nie kończy, Warszawa 2011
- D. H. Thoreau, Obywatelskie nieposłuszeństwo, pdf lub inne wydanie
Proponowana literatura uzupełniająca:
- K. Pawłowski, Lathe biosas. Żyj w ukryciu. Filozoficzne posłannictwo Epikura z Samos, Lublin2007,
- Czuang-tsy, Słowa bez słów, Wrocław 2003,
- Lao Tsy, Droga, Wrocław 1992,
- Rumi (Dżalal ad-Din ar-Rumi), Tęsknota, Wrocław 2004,
- R. Tagore, Sadhana, Gdańsk 1993,
- Thich Nhat Hanh, Zrozumieć nasz umysł, Warszawa 2008,
- M. Scott Peck, Droga rzadziej wędrowana, Poznań 2002,
- N. Kazantzakis, Grek Zorba, wyd. dowolne,
- F. Kafka, Przemiana, wyd. dowolne,
- A. Maslow, Motywacja i osobowość, W stronę psychologii istnienia, wyd. dowolne,
- M. Csikszentmihalyi, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, wyd. dowolne,
- B. Misiuna, Filozofie afirmacji, Warszawa 2007,
- L. Tołstoj, O życiu, Warszawa 2013,
- K. Dąbrowski, Dezintegracja pozytywna, Warszawa 1979,
- T. Mazur, Fiasko. Podręcznik nieudanej egzystencji do szybkiego użytku, Warszawa 2012,
- P. J. Vernezze, Don't worry, be Stoic. Antyczna mądrość na trudne czasy, Warszawa 2013,
- L. Ferry, Człowiek-Bóg, czyli o sensie życia, Warszawa 1998,
- L. Ferry, Jak żyć? Warszawa 2011,
- A. Comte-Sponville, Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga, Warszawa 2011, rozdz. III, fragmenty
- J. Brodski, Pochwała nudy (esej) w: tegoż, Pochwała nudy, Kraków 2016,
- A. Schweitzer, z mojego życia, Warszawa 1981,
-I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Warszawa 1976
- H. D. Thoreau, Sztuka chodzenia, Kraków 2001; Obywatelskie nieposłuszeństwo, Zielona Góra 1997
- F. O’Connor, Trudno o dobrego człowieka, w: tejże, Poczciwi wiejscy ludzie, Warszawa 1970 lub inne wydanie
V. Nabokov, Lolita, przekł. M. Kłobukowski wyd. Kolekcja GW lub inne wydanie,
F. Nietzsche, Ecce homo, wyd. dowolne; Listy, przeł. B. Baran, Kraków 1994; Pisma pozostałe, przeł. B. Baran, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: