Profesjonalne planowanie kariery i rozwoju 2402-F-S1-PPKR
Zajęcia w formie praktycznych warsztatów skierowane są do studentów filozofii, którzy stoją u progu wejścia na rynek pracy i chcą świadomie zaplanować swoją ścieżkę zawodową. Warsztaty koncentrują się na rozwijaniu trzech kluczowych kompetencji: branie odpowiedzialności, dążenie do rozwoju oraz etyka i profesjonalizm – kompetencji niezbędnych do skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie pracy.
Część zajęć poświęcona braniu odpowiedzialności pozwala uczestnikom zrozumieć aktualną sytuację na rynku pracy, poznać wymagania pracodawców oraz możliwe ścieżki karier absolwentów filozofii. Studenci analizują oferty pracy, ćwiczą przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych, poznają strategie poszukiwania zatrudnienia oraz uczą się planowania swoich działań zawodowych w oparciu o rzeczywiste zobowiązania i przewidywanie ich konsekwencji.
W części dotyczącej dążenia do rozwoju studenci pracują nad samoświadomością zawodową: rozpoznają swoje mocne i słabe strony, określają preferencje środowiska pracy, identyfikują cele zawodowe w odniesieniu do swoich predyspozycji i wartości. Uczą się wykorzystywać narzędzia takie jak techniki SMART czy testów osobowości. Rozwijają umiejętność uczenia się przez całe życie, analizowania własnych doświadczeń oraz poszukiwania nowych dróg rozwoju.
Zajęcia rozwijające etykę i profesjonalizm koncentrują się na przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej i autoprezentacji. Studenci ćwiczą praktyczne elementy wystąpień – zarówno indywidualnie, jak i w grupach – ucząc się, jak prezentować się spójnie z wartościami firmy, jak zachować autentyczność, radzić sobie ze stresem oraz prowadzić rozmowę o wynagrodzeniu. Podkreślana jest rola etycznego postępowania i zawodowej wiarygodności jako elementu budującego zaufanie i długofalową współpracę.
Zajęcia sprzyjają również rozwojowi komunikatywności, elastyczności, kreatywności i zaangażowania – cech, które mają szczególne znaczenie dla filozofów w różnorodnych kontekstach zawodowych: od sektora edukacyjnego i kultury po biznes, NGO czy administrację publiczną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność)
- indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej)
- przygotowanie dokumentów aplikacyjnych na konkretną ofertę pracy
- przygotowanie autoprezentacji
Każda z prac zostanie oceniona w skali 1-5 pkt. Suma uzyskanych punktów oraz obecność na zajęciach (80%)będzie stanowiła podstawę uzyskanego przez uczestnika stopnia.
ndst do 6 pkt.
dst 7-8 pkt.
dst plus 9 pkt.
db 10 -12 pkt.
db plus 13 pkt.
bdb 14-15 pkt.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Stephen Covey "7 nawyków skutecznego działania"
Marcus Buckingham "To jedno, co powinieneś wiedzieć"
Malcolm Gladwell "Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu"
Wojciech Eichelberger, Pierre Forthomme, Francois Nail "Quest. Twoja droga do sukcesu"
Ricky W. Griffin "Podstawy zarządzania organizacjami"– rozdz. 4 "Etyczny i społeczny kontekst zarządzania”
Kenneth Blanchard, Norman Vincent Peale "Etyka biznesu"
John C. Maxwell "Wybór należy do Ciebie"
Elliot Aronson, Carol Tavris "Błądzą wszyscy (ale nie ja)"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: