Translatorium - język niemiecki (semestr letni)
2402-F-S1-L-TRNIEM
Podczas zajęć analizowane są wybrane koncepcje filozoficzne poszerzające wiedzę zdobytą przez studentów w ramach kursów oferowanych na studiach pierwszego stopnia. Zajęcia podzielone są na trzy części, na każdej z nich omawiane są fragmenty dzieł danego filozofa, każda też kończy się kolokwium zaliczeniowym.
Cele: uzyskanie rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji filozoficznych, znajomość podstawowej wiedzy na temat niemieckiej terminologii filozoficznej, umiejętność korzystania z materiałów źródłowych w języku niemieckim, a także rekonstrukcji problematyki filozoficznej, jaka się w niej pojawia
Całkowity nakład pracy studenta
- zajęcia dydaktyczne - 30 godz.
- praca indywidualna - 60 godz.
- przygotowanie do zajęć - 30 godz.
razem 120 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Student/ka zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku niemieckim
K-W02 -specyfikę interpretacji tekstu filozoficznego
Student/ka zna reprezentatywne przykłady praktycznego zastosowania idei filozoficznych K_W05
Student/Studentka:
- zna terminologię wybranej dziedziny filozoficznej w języku niemieckim z uwzględnieniem specyficznej dodatkowej terminologii związanej z wybranym modułem specjalizacyjnym,
- ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej filozofii z uwzględnieniem wiedzy związanej z wybranym modułem specjalizacyjnym,
- ma szeroka znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie z uwzględnieniem dodatkowej wiedzy związanej z wybranym modułem specjalizacyjnym.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student/ka potrafi kulturalnie i merytorycznie odpowiadać na argumenty w języku niemieckim K_U06
Student/ka potrafi intepretować teksty filozoficzne K_U07
Student/ka potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie B2 K_U08
Student/Studentka:
- samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów,
- twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego,
- analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student potrafi doskonalić umiejętność komunikowania się w języku niemieckim K_K04
Student/Studentka:
- ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji humanistycznej dla formowania się więzi społecznych w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego.
Metody dydaktyczne
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość języka niemieckiego
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć
1. Obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności)
2. Aktywność
3. Kolokwium
Literatura
Friedrich Nietzsche, Also sprach Zaratustra (fragm.).
Martin Heidegger, Sein und Zeit (fragm.).
Hans G. Gadamer, Wahrheit und Methode, (fragm.).
Arnold Gehlen, Der Mensch (fragm.)
Ludwig Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen (fragm.)
Jürgen Habermas, Die Zukunft der menschlichen Natur. Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik? (fragm.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: