Bioetyka 2402-F-S1-3-BE
1) Wprowadzenie do bioetyki
a. Narodziny, geneza, ewolucja i charakterystyka bioetyki
b. Etyki lekarskie przed "nastaniem bioetyki"
c. Rozpoznania i analizy bioetyczne [w ramach m.in. biogenezy, bioterapii i tanatologii].
d. Wiodące „zasady bioetyczny” autorstwa m.in. Bauchampa, Childressa i Engelhardta.
e. Bioetyka a eugenika.
2) Value of Life vs Sancity of Life – namysł nad wartością życia ludzkiego
3) Human Liberation vs Animal Liberation – spór o naturę ludzką
4) Spór wokół eksperymentów na zwierzętach (m.in. o roli komisji etycznych zajmujących się oceną etyczną prowadzonych badań na zwierzętach laboratoryjnych)
5) Bioetyka a biogeneza życia – próba zastosowania kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które generuje dynamiczny rozwój nauk biomedycznych, w tym m. in. genetyki, biotechnologii oraz medycyny reprodukcyjnej.
- przykładowe problemy: in vitro, klonowanie (m.in. reprodukcyjne)
6) Bioetyka a bioterapia – próba użycia kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które rodzi dynamiczny rozwój technologii medycznych.
- przykładowe problemy: aborcja, transplantologia
7) Bioetyka a tanatologia – próba zastosowania kategorii bioetycznych do eksplikacji, takich zagadnień, jak np.: eutanazja (czynna i bierna), samobójstwo (wspomagane, nie-wspomagane), tj. problemów natury suicydologicznej.
- przykładowe problemy: eutanazja, samobójstwo wspomagane
8) Współczesne dylematy bioetyczne, m.in. zagadnienie medykalizacji życia ludzkiego, trans-humanizmu i post-humanizmu, technologii GMO.
9) Kodeksy etyczne a zagadnienie biojurysprudencji – rzecz o prawach i obowiązkach lekarza i pacjenta w kontekście dyskusji nad problemem paternalizmu medycznego i autonomii pacjenta.
10) Podsumowanie kursu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
(metody/kryteria do możliwego przedyskutowania)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy/brak
Literatura
Przykładowa literatura przedmiotu:
- Adamkiewicz M., Zagadnienie śmierci w bioetyce, Warszawa 2002;
- Beauchamp L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1995;
- Bioetyka personalistyczna, red. Tadeusz Biesaga, Kraków 2006;
- Bioetyka polska, red. T. Biesaga, Kraków 2004;
- Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007;
- Bołoz W., Życie w ludzkich rękach: podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997;
- Chyrowicz B., Bioetyka i ryzyko: argument "równi pochyłej" w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2002;
- Filipowicz A., Bioetyka: dialog w obronie życia, Warszawa 2002;
- Gillon R., Etyka lekarska: problemy filozoficzne, Warszawa 1997;
- Kurkowski J. L., Medycyna: bioetyka i polityka, Bielsko-Biała 2002;
- Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, red. M. Gałuszko i K. Szewczyk, Warszawa-Łódź 2002;
- Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003;
- Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1994;
- Seroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Kraków 2004;
- Szawarski Z., Wartość życia [w:] Etyka 21/1984;
- Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994;
- Tokarczyk, R. A., Prawa narodzin, życia i śmierci: etyczne problemy współczesności, Lublin 1988;
- Tulibacki W., Etyka i nauki biologiczne, Olsztyn 1994;
- Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: