Teoria poznania 2402-F-S1-2-TEPO
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące:
• Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?
• Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy
• Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a.
• Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama
• Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty
• 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone
• Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy
• Podmiot i poznanie w nowym materializmie
• Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa
W cyklu 2022/23Z:
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?
|
W cyklu 2023/24Z:
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?
|
W cyklu 2024/25Z:
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?
|
W cyklu 2025/26Z:
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?
|
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na podstawie listy zagadnień; zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności i dwóch kolokwiów pisemnych.
Literatura
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu:
Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013.
Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016.
Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015.
Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018.
Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
W cyklu 2023/24Z:
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
W cyklu 2024/25Z:
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
W cyklu 2025/26Z:
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: