Etyka 2402-F-S1-2-ET
Zajęcia z etyki to podstawowy kurs jednej z najbardziej interesujących dyscyplin humanistyki, poświęconej moralności oraz zasadom słusznego postępowania. Relacje moralne między ludźmi, wraz z normami, które mają je regulować, stanowią podstawową tkankę bezpiecznego i harmonijnego życia społecznego. Jednak normy te bywają łamane, a nasze zaufanie społeczne wciąż trzeba odbudowywać. Czy człowiek potrafi ustalić bezwzględne kryteria dobra i zła? Na jakiej podstawie powinien określać zasady słusznego postępowania? Uczestnicząc w wykładzie studenci poznają poszczególne teorie i systemy etyczne, które odnoszą się do kwestii naszych moralnych obowiązków. Przeglądają historię poszukiwań odpowiedzi na pytanie „czym jest dobre życie?”, która często wyłaniała się z rozbudowanych koncepcji dotyczących całej rzeczywistości i sensu egzystowania człowieka w świecie.
W pierwszej części kursu studenci przyswajają podstawową terminologię i teoretyczne podstawy etyki jako dziedziny wiedzy. Następnie zapoznają się z wybranymi przykładami klasycznych koncepcji etycznych, które wypracowano w historii myśli zachodniej. Dzięki tym przykładom poznają istotne dla tej dyscypliny stanowiska oraz dyskusje.
W cyklu 2024/25Z:
I. BLOK METAETYCZNY Zajecia 1 [1–2/30 j.d.] Organizacja zajęć. POJĘCIE, GENEZA i STRUKTURA ETYKI NAUKOWEJ Zajęcia 2 [3–4/30 j.d.] Zagadnienie WARTOŚCI (MORALNEJ) i OCENY MORALNEJ Zajęcia 3 [5–6/30 j.d.] Charakterystyka NORMY MORALNEJ – sytuacjonizm czy pryncypializm etyczny? Zajęcia 4 [7–8/30 j.d.] PODSTAWOWE STANOWISKA ETYCZNE – relatywizm vs absolutyzm, subiektywizm vs obiektywizm etyczny Zajęcia 5 [9–10/30 j.d.] Czym jest oraz jak jest możliwa ETYKA AUTONOMICZNA? II. BLOK HISTORYCZNO-ETYCZNY ETYKA KLASYCZNA - ANTYK Zajęcia 6 [11–12/30 j.d.] PLATONA EUDAJMONIZM AGATYCZNY, moralny ascetyzm, etyka przyjaźni i miłości Zajęcia 7 [13–14/30 j.d.] TRZY ETYKI ARYSTOTELESA w kontekście jego stanowiska, zwanego eudajmonizmem teleologicznym ETYKA ŚREDNIOWIECZNA Wykład 8 [15-16/30 j.d.] ETYKA oparta na stanowisku TEOCENTRYZMU WOLUNTARYSTYCZNEGO AURELIUSZA AUGUSTYNA Zajęcia 9 [17–18/30 j.d.] ARETOLOGIA TOMASZA AKWINATY (na kanwie jego "Traktatu o cnotach" (Suma teologii I-II, 49-67), przeł. Włodzimierz Galewicz, Antyk, Kęty 2006 ETYKA NOWOŻYTNA Zajęcia 10 [19–20/30 j.d.] ETYKA NONKONSEKWENCJALISTYCZNA: PRYNCYPIALIZM ETYCZNY i ETYKA CNÓT IMMANUELA KANTA Zajęcia 11 [20–21/30 j.d.] ETYKA KONSEKWENCJALISTYCZNA: KLASYCZNY UTYLITARYZM ETYCZNY JEREMEY'ego BENTHAMA i JOHNA STUARTA MILLA ETYKA WSPÓŁCZESNA Zajęcia 12 [21–22/30 j.d.] GEORGE EDWARD MOORE jako PREKURSOR ETYKI ANALITYCZNEJ III. BLOK PROBLEMOWY SZANSE ETYKI w ZGLOBALIZOWANYM ŚWIECIE KONSUMENTÓW OD ONTOLOGII DO ETYKI ODPOWIEDZIALNOŚCI INGARDEN Roman, Książeczka o człowieku, wyd. 4, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, przeł. Adam Węgrzecki, pkt I (Główna teza rozważań) - VII (Odpowiedzialność a identyczność jej podmiotu), s. 73-116 (całość: 73-169). GRANICE WSPÓLNOTY MORALNEJ (etyka równości, wzajemności, bezstronności, odpowiedzialności i sprawiedliwości) Zajęcia 14 [27–28/30 j.d.] Zajęcia 15 [29–30/30 j.d.] → 30.01.2023. → ostatnie zajęcia/KOLOKWIUM |
W cyklu 2025/26Z:
I. BLOK METAETYCZNY Zajecia 1 [1–2/30 j.d.] Organizacja zajęć. POJĘCIE, GENEZA i STRUKTURA ETYKI NAUKOWEJ Zajęcia 2 [3–4/30 j.d.] Zagadnienie WARTOŚCI (MORALNEJ) i OCENY MORALNEJ Zajęcia 3 [5–6/30 j.d.] Charakterystyka NORMY MORALNEJ – sytuacjonizm czy pryncypializm etyczny? Zajęcia 4 [7–8/30 j.d.] PODSTAWOWE STANOWISKA ETYCZNE – relatywizm vs absolutyzm, subiektywizm vs obiektywizm etyczny Zajęcia 5 [9–10/30 j.d.] Czym jest oraz jak jest możliwa ETYKA AUTONOMICZNA? II. BLOK HISTORYCZNO-ETYCZNY ETYKA KLASYCZNA - ANTYK Zajęcia 6 [11–12/30 j.d.] PLATONA EUDAJMONIZM AGATYCZNY, moralny ascetyzm, etyka przyjaźni i miłości Zajęcia 7 [13–14/30 j.d.] TRZY ETYKI ARYSTOTELESA w kontekście jego stanowiska, zwanego eudajmonizmem teleologicznym ETYKA ŚREDNIOWIECZNA Wykład 8 [15-16/30 j.d.] ETYKA oparta na stanowisku TEOCENTRYZMU WOLUNTARYSTYCZNEGO AURELIUSZA AUGUSTYNA Zajęcia 9 [17–18/30 j.d.] ARETOLOGIA TOMASZA AKWINATY (na kanwie jego "Traktatu o cnotach" (Suma teologii I-II, 49-67), przeł. Włodzimierz Galewicz, Antyk, Kęty 2006 ETYKA NOWOŻYTNA Zajęcia 10 [19–20/30 j.d.] ETYKA NONKONSEKWENCJALISTYCZNA: PRYNCYPIALIZM ETYCZNY i ETYKA CNÓT IMMANUELA KANTA Zajęcia 11 [20–21/30 j.d.] ETYKA KONSEKWENCJALISTYCZNA: KLASYCZNY UTYLITARYZM ETYCZNY JEREMEY'ego BENTHAMA i JOHNA STUARTA MILLA ETYKA WSPÓŁCZESNA Zajęcia 12 [21–22/30 j.d.] GEORGE EDWARD MOORE jako PREKURSOR ETYKI ANALITYCZNEJ III. BLOK PROBLEMOWY SZANSE ETYKI w ZGLOBALIZOWANYM ŚWIECIE KONSUMENTÓW OD ONTOLOGII DO ETYKI ODPOWIEDZIALNOŚCI INGARDEN Roman, Książeczka o człowieku, wyd. 4, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, przeł. Adam Węgrzecki, pkt I (Główna teza rozważań) - VII (Odpowiedzialność a identyczność jej podmiotu), s. 73-116 (całość: 73-169). GRANICE WSPÓLNOTY MORALNEJ (etyka równości, wzajemności, bezstronności, odpowiedzialności i sprawiedliwości) Zajęcia 14 [27–28/30 j.d.] Zajęcia 15 [29–30/30 j.d.] → 30.01.2023. → ostatnie zajęcia/KOLOKWIUM |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- opowiadanie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
W przypadku mało liczebnej grupy (do 10 osób) - egzamin ustny z lektur oraz treści wykładów.
W przypadku grupy wykładowej liczącej od 11 osób wzwyż - egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru.
Praktyki zawodowe
Tego przedmiotu praktyki zawodowe nie dotyczą.
Literatura
Arystoteles, Etyka nikomachejska, (dowolne wydanie).
Bourke V., Historia etyki, Warszawa 1994.
Św. Augustyn, „O wolnej woli", w tegoż: Dialogi filozoficzne, Kraków 2001.
H. Elzenberg, „Pojęcie wartości perfekcyjnej”, w tegoż: Wartość i człowiek. Rozprawy z humanistyki i filozofii, Toruń 2005.
D. Hume, Badania dotyczące zasad moralności, Warszawa 1975.
I. Kant, Krytyka praktycznego rozumu, (dowolne wydanie).
L. Kołakowski, „Etyka bez kodeksu”, w tegoż: Kultura i fetysze, Warszawa 2000.
T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1966.
I. Lazari- Pawłowska, „Problemy etyki sytuacyjnej”, w tejże: Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992.
I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Warszawa 1990.
E. Levinas, Całość i nieskończoność, Warszawa 2002; Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Warszawa 1996.
A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996.
MacIntyre A., Krótka historia etyki (dowolne wydanie).
J. S. Mill, Utylitaryzm, w tegoż: Utylitaryzm. O wolności, Warszawa 2006.
F. Nietzsche, Poza dobrem i ziem, (dowolne wydanie).
Platon, Gorgiasz, (dowolne wydanie).
Platon, Menon, (dowolne wydanie).
Platon, Protagoras, (dowolne wydanie).
Przewodnik po etyce, P.Singer (red.), Warszawa 1998.
R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.
J.-J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Warszawa 1954.
P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003.
W. Tatarkiewicz, „O bezwzględności dobra”, w tegoż: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Wrocław 1992.
B. Wolniewicz, „Filozoficzne aspekty kary głównej”, „Edukacja Filozoficzna" nr 20/1995.
W cyklu 2024/25Z:
ELZENBERG Henryk, Pisma aksjologiczne, oprac. Lesław Hostyński, Andrzej Lorczyk, Agnieszka Nogal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002. KOTARBIŃSKI Tadeusz, Pisma etyczne, red. Paweł J. Smoczyński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987. LAZARI-PAWŁOWSKA Ija, Etyka. Pisma wybrane, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. CZEŻOWSKI Tadeusz, Aksjologiczne i deontycznej normy moralne, „Etyka” nr 7/1970, lub tegoż, Pisma z etyki i teorii wartości, lub ŚRODA Magdalena (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych: wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, WN PWN, Warszawa 1994, s. 168–176. TATARKIEWICZ Władysław, Pisma z etyki i teorii szczęścia, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. HOŁÓWKA Jacek, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981. Platon, Gorgiasz, przeł. W. Witwicki, XXIII C – XXX C, XLII D – LV B, LXII D – LXV E ARYSTOTELES, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska, PWN, Warszawa 1982. TOMASZ z Akwinu, Traktat o cnotach (Suma teologii I-II, 49-67), przeł. Włodzimierz Galewicz, Antyk, Kęty 2006. MRÓZ Mirosław, Człowiek w dynamizmie cnoty. Aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej, Wyższe Seminarium Duchowne, Toruń 2001. KANT Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001. BENTHAM Jeremy, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. Bogdan Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958. MILL John Stuart, Utylitaryzm, tłum. Maria Ossowska, WN PWN, Warszawa 2006. MOORE George Edward, Zasady etyki, tłum. Czesław Znamierowski, DeAgostini Altaya, Warszawa 2003 . BAUMAN Zygmunt, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. SINGER Peter, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. Cezary Cieśliński, KiW, Warszawa 2006. WALZER Michael, Spór o wojnę, tłum. Zofia Zinserling, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006. |
W cyklu 2025/26Z:
ELZENBERG Henryk, Pisma aksjologiczne, oprac. Lesław Hostyński, Andrzej Lorczyk, Agnieszka Nogal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002. KOTARBIŃSKI Tadeusz, Pisma etyczne, red. Paweł J. Smoczyński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987. LAZARI-PAWŁOWSKA Ija, Etyka. Pisma wybrane, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. CZEŻOWSKI Tadeusz, Aksjologiczne i deontycznej normy moralne, „Etyka” nr 7/1970, lub tegoż, Pisma z etyki i teorii wartości, lub ŚRODA Magdalena (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych: wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, WN PWN, Warszawa 1994, s. 168–176. TATARKIEWICZ Władysław, Pisma z etyki i teorii szczęścia, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. HOŁÓWKA Jacek, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981. Platon, Gorgiasz, przeł. W. Witwicki, XXIII C – XXX C, XLII D – LV B, LXII D – LXV E ARYSTOTELES, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska, PWN, Warszawa 1982. TOMASZ z Akwinu, Traktat o cnotach (Suma teologii I-II, 49-67), przeł. Włodzimierz Galewicz, Antyk, Kęty 2006. MRÓZ Mirosław, Człowiek w dynamizmie cnoty. Aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej, Wyższe Seminarium Duchowne, Toruń 2001. KANT Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001. BENTHAM Jeremy, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. Bogdan Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958. MILL John Stuart, Utylitaryzm, tłum. Maria Ossowska, WN PWN, Warszawa 2006. MOORE George Edward, Zasady etyki, tłum. Czesław Znamierowski, DeAgostini Altaya, Warszawa 2003 . BAUMAN Zygmunt, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. SINGER Peter, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. Cezary Cieśliński, KiW, Warszawa 2006. WALZER Michael, Spór o wojnę, tłum. Zofia Zinserling, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006. |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
Bez uwag. |
W cyklu 2025/26Z:
Bez uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: