Estetyka 2402-F-S1-2-ESTET
Treścią kursu jest wyjaśnienie przedmiotu zainteresowania estetyki filozoficznej, specyfika pytania o problem prawdziwości sądów estetycznych, ewolucja pojęcia estetyki w historii filozofii, najważniejsze wartości estetyczne (piękno, wzniosłość, komizm, tragizm), antynomia sądu smaku, pojęcie bezinteresowności estetycznej i problem prawdziwości sądów estetycznych, wybrane zagadnienia historii estetyki, klasyczne koncepcje nowożytnej i współczesnej estetyki filozoficznej: Shaftesbury'ego, Burke'a, Hume'a, Kanta, Benjamina, Ortegi y Gasseta - w semestrze zimowym - oraz: Rousseau, Schiller, Goethe, Hegel, Levi-Strauss, Merleau-Ponty, Scheler, Gadamer, Sartre, Heidegger, Cassirer, Simmel - w semestrze letnim.
Cele: uzyskanie podstawowej wiedzy o estetyce jako nauce o poznaniu zmysłowym oraz wartościach estetycznych a także na temat teorii dzieła sztuki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: uczestnictwo i pytania po zakończeniu wykładu.
Egzamin: egzamin ustny zakończeniu całego cyklu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochoedzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. P. Graff, Warszawa 1968.
Dawid Hume, Sprawdzian smaku, w: Eseje, przeł. T. Tatarkiewiczowa, Warszawa 1955.
Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, przeł. Cz. Gałecki, Waszawa 1986.
José Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki, w: Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklowicz, Warszawa 1996.
Shaftesbury, Moraliści, w: List o entuzjazmie. Moraliści, przeł. A. Grzeliński, Toruń 2007.
Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, (dowolne wydanie).
Mirosław Żelazny, Źródłowy sens pojęcia estetyka, Toruń 1994.
Mirosław Żelazny, Estetyka filozoficzna, Toruń 2009.
Pseudo–Longinos, O górności, W: Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo–Longinos, przeł. T. Sinko, Wrocław 1951.
Adam Grzeliński, Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje Shaftesbury’ego i Burke’a, Toruń 2001.
Fryderyk Schiller, Kallias, czyli o pięknie, tłum. K. Kaśkiewicz, s. 53-67, Kęty 2007.
Fryderyk Schiller, O wdzięku i godności, [w:] Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, Warszawa 1972, s.193-277.
Rousseau, J. J. Szkic o pochodzeniu języków, tłum. B. Banasiak, Kraków 2001.
Hegel, Wstęp do estetyki [w:] Wykłady o estetyce, t. I, Warszawa 1964.
Goethe J. W., O niemieckiej architekturze, tłum. Anna Palińaska [w:] Wybór pism estetycznych, red. T. Namowicz, Warszawa 1981, s. 67-80.
Claude Levi-Strauss, Wiedza konkretu. [w:] Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 2001, s. 9-52.
Literatura obowiązkowa: Max Scheler, O zjawisku tragiczności, [w:] Arystoteles, Hume, Scheler, O tragedii i tragiczności. Kraków 1976.
Martin Heidegger, Źródło dzieła sztuki, przeł. L. Falkiewicz „Sztuka i filozofia" 1992. nr 5. lub [w:] Drogi lasu. przeł. J. Mizera, Fundacja Aletheia. Warszawa 1997.
Ernest Cassirer, Sztuka. [w:] Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1971, 1998.
Simmel, G, Estetyka ciężkości, [w:] Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 86-93.
Gadamer H.-G., Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993 (podrozdziały: Gra, Symbol, Święto).
Sartre J.-P., Dzieło sztuki, [w:] tegoż., Wyobrażenie, Warszawa, s. 343-354.
Merleau-Ponty M., Wątpienie Cezanne’a, [w:] J. Migasiński, Merleau-Ponty, Warszawa 1995.
Kaśkiewicz, K., Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych osiemnastego wieku na klasyczną estetykę niemiecką, Toruń 2010, s. 71-79, 282-292 (rozdziały dotyczące pojęcia wdzięku).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: