Antropologia filozoficzna 2402-F-S1-2-ANF
Wykład i ćwiczenia o tzw. „klasycznej” antropologii filozoficznej XX w. (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen) oraz przegląd współczesnych sporów o jej status w obrębie głównych subdyscyplin filozoficznych (nurty historyczne i biologistyczne w antropologii). Na tym tle omawiane są również poszczególne segmenty problemowe antropologii, takie jak antropologia pracy, komizmu, agresji, miłości, śmierci, cierpienia, antropologiczny problem "sensu życia" i in. Stawiane są także pytania o związki antropologii filozoficznej z naukami szczegółowymi (biologia, socjologia), o jej korzenie historyczne (filozofia Kanta), o jej współczesne odniesienia światopoglądowe (filozofia człowieka postmodernizmu).Ważnym celem wykładu jest zwrócenie uwagi na kryzysowe symptomy samowiedzy człowieka współczesnego (załamanie się nowożytnego paradygmatu „natury ludzkiej”, cywilizacyjne oswajanie kontyngencji). Tematem wykładu są ponadto wybrane wątki filozofii człowieka XX w., (J. P. Sartre, M. Horkheimer), która rozumiana tu jest jako formacja opozycyjna wobec antropologii filozoficznej w sensie klasycznym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin ustny
ćwiczenia - ustne kolokwium
Literatura
Adorno, T, Horkheimer, M., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa 1994,
Arendt, H. Kondycja ludzka, Warszawa 2000,
Bachtin, Michaił, Twórczość Franciszka Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków 1975,
Bergson, H., Śmiech. Esej o komizmie, Kraków 2000,
Böhme, G., Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, Warszawa 1998
Böhme, G., Filozofia i estetyka przyrody, Warszawa 2002
Eibl-Eibesfeldt, I, Miłość i nienawiść. Historia naturalna elementarnych sposobów zachowania się, Warszawa 1987,
Elias, N. Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980,
Gehlen A., Wybór pism, Warszawa 2001,
Gehlen, A. Człowiek. Jego natura i środowisko w świecie, Toruń 2017,
Girard, R, Początki kultury, przeł. Michał Romanek, Kraków 2006,
Herder, J. G., Wybór pism, Wrocław 1988
Horkheimer M., Społeczna funkcja filozofii, Warszawa 1987,
Lacan, Stadium zwierciadła jako czynnik kształtujący funkcję Ja, w świetle doświadczenia psychoanalitycznego [w:] „Psychoterapia” nr 4/1987.
Lang Hermann, Język i nieświadomość, Gdańsk 2005.
Lorenz, K.Tak zwane zło, Warszawa 1972
Marquard O., Apologia przypadkowości, Warszawa 1994,
Platon, Uczta, dowolne wydanie
Plessner H., Pytanie o conditio humana, Warszawa 1988,
Plessner, H. Śmiech i płacz, Kęty 2004
Rosińska Zofia, Freud, Warszawa 2002.
Scheler M., O sensie cierpienia, w: tegoż, Cierpienie, śmierć, dalsze życie, (red. A. Węgrzecki), Warszawa 1994,
Scheler M., Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tegoż, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, (red. S. Czerniak, A. Węgrzecki), Warszawa 1987,
Sennett, R., Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa 2006,
Szkoła Rittera, Studia z filozofii niemieckiej, t. II, Toruń 1996,
Whorf, B., Język, myśl i rzeczywistość,, Warszawa 1982,
Wilson E.O., O naturze ludzkiej, Warszawa 1987,
Veblen, Th., Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2008,
Wrangham, R. Demoniczne samce, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: