Specyfika humanistyki 2402-F-S1-1-SH
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć
omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota
humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika,
społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i
medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba
uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwiów, dwóch prac zaliczeniowych, aktywności na zajęciach
ndst - poniżej 50%
dst- 50-60%,
dst plus- 61-70%,
db- 71-80%
db plus- 81-90%,
bdb- 91-100%
Literatura
- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013.
- Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997.
- Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989
- Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł.
Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011
- Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.
- David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962),
- Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie)
- Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie)
- Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022
Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994
- U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996
- Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004.
- Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003.
- Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999.
- Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków
2003.
- Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii
Niemieckiej” 1996, t. 2.
W cyklu 2024/25Z:
- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013. |
W cyklu 2025/26Z:
- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013. |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
tematyka zajęć może ulec drobnym modyfikacjom |
W cyklu 2025/26Z:
tematyka zajęć może ulec drobnym modyfikacjom |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: