Metody i narzędzia uczenia się
2402-F-S1-1-MNU
Podczas zajęć studentki i studenci poznają metody pracy przydatne im podczas studiowania. Uczą się na temat różnych rodzajów czytania (praca z tekstem) oraz sporządzania notatek. Poznają zasady efektywnego uczenia się (planowanie nauki, przygotowywanie się do egzaminów. różne metody uczenia się i sposób ich doboru, ćwiczenie pamięci itp.). Dowiadują się również na czym polega proces pisania oraz jaka jest specyfika tekstu naukowego. Przygotowują się również do wystąpień publicznych (np. do wygłaszania referatów).
1. Specyfika szkoły wyższej
2. Przegląd różnych metod uczenia się
3. Ćwiczenie pamięci.
4. Lektura tekstu i sporządzanie notatek
5. Planowanie nauki i przygotowywanie się do egzaminu
6. Jak unikać plagiatu
7. Pisanie - podstawowe zasady pisania teksów naukowych i prac dyplomowych.
8. Wystąpienia publiczne.
Efekty uczenia się - wiedza
Studentka/student zna i rozumie:
K_W07: fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
- przykłady praktycznego zastosowania idei filozoficznych
- podstawowe informacje o rynku pracy
- przykłady zastosowania filozofii w opisywaniu i diagnozowaniu problemów współczesnej cywilizacji
K_W08: zasady publikacji naukowego tekstu filozoficznego oraz podstawowe zasady prawa autorskiego
- podstawowe zasady korzystania z cudzej własności intelektualnej
Efekty uczenia się - umiejętności
Studentka/student potrafi:
K_U01: wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną by wyszukiwać, analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych
- definiować i stosować podstawowe pojęcia nauk humanistycznych
- potrafi wskazać różnice między naukami humanistycznymi i naukami przyrodniczymi
- przygotować samodzielny tekst oparty na odpowiednio dobranej literaturze
- opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty
- analizować i oceniać wartość argumentów, racji i założeń
K_U05: posługiwać się argumentacją filozoficzną, by komunikować się z otoczeniem
- właściwie dobierać strategie argumentacyjne
- opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty
- przeprowadzić argumentację filozoficzną (w tym z zastosowaniem narzędzi logiki)
- interpretować teksty filozoficzne i prezentować ich treść
- stosować terminologię prezentując określone stanowisko filozoficzne
- analizować i oceniać wartość argumentów, racji i założeń
K_U07: planować i organizować pracę badawczą indywidualnie oraz w zespole
- opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty
- stosować zasady przygotowania pracy dyplomowej
- planować i organizować niewielką, samodzielną pracę badawczą
- pracować w grupie
K_U08: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
- planować i organizować niewielką, samodzielną pracę badawczą
- opisać własne kwalifikacje i przygotować odpowiednie dokumenty aplikacyjne
- samodzielnie planować rozwój swoich zainteresowań
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Studentka/student jest gotów do:
K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przyswajanych treści
- ustalać i oceniać normatywne podstawy instytucji i zjawisk społecznych
- prezentować własne stanowisko i podejmować dyskusję
- oceniać oraz dokonywać wyborów kierując się uzasadnionymi racjami
- podejmować samodzielną aktywność badawczą
K_K02: otwartości na nowe idee i zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
- ustalać i oceniać normatywne podstawy instytucji i zjawisk społecznych
- prezentować własne stanowisko i podejmować dyskusję
- uwzględnić i ocenić nowe idee
K_K05: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
- podejmować odpowiedzialność związaną ze zdobywaniem i przekazywaniem wiedzy
- doceniać rzetelność w pracy intelektualnej, umiejętność precyzyjnego myślenia i jego praktycznego zastosowania
- oceniać oraz dokonywać wyborów kierując się uzasadnionymi racjami
- postępować odpowiedzialnie
- zachowywać wysokie standardy etyczne i profesjonalizm
- doceniać znaczenie standardów etyki zawodowej i profesjonalizmu
Metody dydaktyczne
Tryb synchroniczny, pierwsza część - MS Teams
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- biograficzna
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Literatura
1. Uczenie się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie? rozdziały 2-4;
2. R. Kotarski: Włam się do mózgu, rozdziały XI i X (Metoda zmiany miejsca i Metoda tancerki);
3. Uczenie się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie? rozdziały 5 oraz R. Kotarski: Włam się do mózgu, rozdział XIII (Metoda majstersztyku);
4. Uczenie się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie?, rozdział 11 oraz R. Kotarski: Włam się; do mózgu, rozdział XV (Metoda walenia)
5. Planowanie uczenia się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie? rozdział 10 oraz B. Carey: Jak się uczyć, rozdział Efekt rozłożenia powtórzeń;
6. Czym jest plagiat? S. Stanisławska -Kloc: Plagiat i autoplagiat;
7.Pisanie pracy: B. Angelὅw: Jak uczyć się skutecznie szybko i przyjemnie?, rozdział Pisanie;
8. Wystąpienia publiczne: B. Angelὅw: Jak uczyć się skutecznie szybko i przyjemnie? rozdział Wystąpienia publiczne;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: