Historia filozofii średniowiecznej 2402-F-S1-1-HFSR
Wykłady poświęcone filozofii średniowiecznej mają za zadanie przedstawienie szerokiego obrazu myśli chrześcijańskiej w kolejnych fazach jej rozwoju. Kurs rozpoczyna przedstawienie charakterystyki filozofii chrześcijańskiej, w którym nacisk położony jest na specyfikę myśli chrześcijańskiej oraz różnice istniejące między niechrześcijańską filozofią antyczną a refleksją chrześcijańską.
Pierwszy wykład poświęcony historii filozofii omawia „praeparatio evangelica”, czyli tło kulturowe okresu, w którym narodziło się chrześcijaństwo. Przedmiotem wykładu jest historia i religia Izraela, późnoantyczne zjawisko synkretyzmu religijnego wraz z misteriami Izydy, Mitry, Kybele i Attysa, filozofia grecka późnego antyku, a także gnoza i manicheizm.
Kolejne dwa wykłady przedstawiają podstawowe wiadomości na temat powstania i zawartości intelektualnej Ewangelii oraz działalności i myśli „apostoła pogan” św. Pawła.
Szybko rozwijające się chrześcijaństwo już w II w. n.e. tworzy własną literaturę (apokaliptykę i apologetykę), która ma za zadanie obronę chrześcijaństwa oraz utwierdzenia w wierze. Przykładem dzieła z kręgu apokaliptycznego jest Apokalipsa według św. Jana.
Przedstawienie okresu patrystycznego rozpoczyna omówienie postaci apologetów: św. Justyna oraz Tertuliana. Zapoczątkowują oni dyskusję nad całym szeregiem fundamentalnych dla chrześcijaństwa problemów takich jak stosunek chrześcijaństwa do kultury i myśli pogańskiej, zagadnienie duszy i jej relacji do ciała, problemy chrystologiczne i stosunku między filozofią a wiarą.
W II i III wieku n.e. rozwija się pierwszy wielki „uniwersytet” chrześcijański, jakim jest szkoła aleksandryjska, z jej głównymi przedstawicielami: Klemensem Aleksandryjskim oraz Orygenesem. Dokonuje się w niej próba połączenia myśli neoplatońskiej i wiary chrześcijańskiej. Św. Klemens postrzega filozofię jako wprowadzenie do chrześcijaństwa. Orygenes, zainspirowany neoplatonizmem, rozwija zagadnienie interpretacji Pisma św., zapoczątkowuje teologię naturalną, tworzy koncepcję Chrystusa jako logosu, któremu przyznaje rolę kosmologiczną, głosi doktryny preegzystencji dusz oraz apokatastazy.
Przełomowy moment w rozwoju chrześcijaństwa stanowią wydarzenia IV wieku n.e. Edykt mediolański (313 r. n.e.) przyznaje chrześcijanom pełną wolność religijną, a sobór Nicejski (325 r. n.e.) stanowi ważny moment w tworzeniu się ortodoksji chrześcijańskiej. Symbol nicejski określa rozumienie natury Chrystusa w opozycji do herezji ariańskiej, przyjmując jego zrodzenie a nie stworzenie oraz współistotność.
Największą postacią okresu wczesnego chrześcijaństwa jest św. Augustyn. Jego fascynująca autobiografia zawarta w Wyznaniach pozwala odtworzyć drogę duchowego rozwoju myśliciela. W swych pismach Augustyn prowadzi rozważania na temat natury Boga, Trójcy św., stworzenia świata przez Logos. W swej koncepcji człowieka rozważa zagadnienie stosunku duszy do ciała, zagadnienie zła oraz grzechu, stosunku do cielesności, wagi miłości i łaski, koncepcji państwa bożego.
Stopniowy zmierzch wielkości cesarstwa Rzymskiego, podział wielkiego imperium na cesarstwo Wschodnie i Zachodnie, najazdy barbarzyńców, a w końcu upadek Rzymu prowadzą do wielkich zmian w kulturze. W wieku V/VI n.e. działa „ostatni Rzymianin” Boecjusz, znawca literatury antycznej i tłumacz Arystotelesa. Jego dzieło De consolatione philosophiae staje się jednym z najbardziej wpływowych tekstów w okresie średniowiecza. Rozpoczyna on wielki spór na temat statusu ontologicznego pojęć ogólnych, zwany „sporem o uniwersalia”.
Szereg prac nieznanego autora, podszywającego się pod pierwszego biskupa Aten Dionizego Areopagitę stanowi olbrzymią skarbnicę motywów neoplatońskich odniesionych do chrześcijaństwa. Rozważania Pseudo-Dionizego na temat natury Boga, Trójcy św., zła wywierają olbrzymi wpływ na całą kulturę Bizancjum, a w przyszłości staną się podstawowym źródłem platonizmu w wiekach średnich.
Ostateczny upadek cesarstwa Zachodniego i związane z tym zmiany polityczne i kulturowe po okresie całkowitego załamania prowadzą do stworzenia nowego świata. Stopniowe odradzanie się kultury ma miejsce za rządów Karola Wielkiego („renesans karoliński”). Powstaje nowa rzeczywistość, której przejawem w obrębie filozofii jest nowa metoda określana mianem „scholastycznej” oraz cały szereg nowych problemów takich jak spór o uniwersalia czy spór między dialektykami i antydialektykami.
W świat średniowiecza wprowadzają burzliwe koleje losu Abelarda. Przenosi on na grunt średniowieczny zagadnienie uniwersaliów, tworzy również zręby metody scholastycznej. Św. Anzelm z Canterbury, nazywany „ojcem scholastyki”, podejmując próbę udowodnienia prawd wiary niezależnie od przekazu Pisma św., tworzy słynny dowód ontologiczny.
Szczytowym osiągnięciem myśli scholastycznej jest dzieło św. Tomasza z Akwinu. Koncepcja Boga tożsamego w swej istocie z istnieniem oraz koncepcja człowieka jako nieodzownego złożenia duszy i ciała stanowią wielki przełom w myśli chrześcijańskiej i do dziś inspirują szerokiego grono zwolenników myśli św. Tomasza.
W cyklu 2022/23L:
Wykłady poświęcone filozofii średniowiecznej mają za zadanie przedstawienie szerokiego obrazu myśli chrześcijańskiej w kolejnych |
W cyklu 2023/24L:
Wykłady poświęcone filozofii średniowiecznej mają za zadanie przedstawienie szerokiego obrazu myśli chrześcijańskiej w kolejnych |
W cyklu 2024/25L:
Wykłady poświęcone filozofii średniowiecznej mają za zadanie przedstawienie szerokiego obrazu myśli chrześcijańskiej w kolejnych |
W cyklu 2025/26L:
Wykłady poświęcone filozofii średniowiecznej mają za zadanie przedstawienie szerokiego obrazu myśli chrześcijańskiej w kolejnych |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- panelowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu otwartego w semestrze letnim. Test zawiera od 30 do 50 pytań szczegółowych (za poprawną odpowiedź na każde pytanie student otrzymuje 1 punkt), mających na celu sprawdzenie stopnia pamięciowego przyswojenia materiału, rozumienia pojęć filozoficznych, definiowania i umiejętności kojarzenia oraz porównywania nauczanych treści, a także jedno pytanie opisowe (do 20 wersów odpowiedzi), za które student otrzymuje od 0 do 5 punktów. Pytanie opisowe o charakterze przekrojowym i problemowym ma sprawdzić zarówno umiejętność syntetyzowania i zwięzłego, encyklopedycznego ujęcia problemu (do 20 wersów odpowiedzi), jak i umiejętność sprawnej wypowiedzi pisemnej z zachowaniem reguł ortografii, interpunkcji oraz stylistyki.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60 procent punktów + 1.
Test ma za zadanie sprawdzenie efektywności, w jakiej przyswojona została wiedza. Nacisk w konstruowaniu testu – zgodnie z historycznym charakterem przedmiotu – położony jest na element erudycyjny polegający na pamięciowym opanowaniu i zrozumieniu treści nauczania dotyczących wymaganego zakresu, który jednak musi być wsparty umiejętnością kojarzenia, porównywania, interpretacji oraz odniesienia do współczesności treści związanych z przedmiotem.
Materiał testu obejmuje wiedzę przekazywaną na wykładach oraz znajomość obowiązkowych opracowań oraz tekstów źródłowych (zob. Literatura).
Praktyki zawodowe
nie przewiduje się
Literatura
obowiązkowa:
opracowania:
Pieper J., Scholastyka, Warszawa 2000.
Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Warszawa 1993.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Filozofia starożytna i średniowieczna, (wyd. dowolne).
teksty źródłowe:
Augustyn: Solilokwia, w: Dzieła, t. 2, Warszawa 1953.
Augustyn, Wyznania, przełożył Zygmunt Kubiak, Warszawa 1978.
Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, przełożył Witold Olszewski, Warszawa 1962.
Dionizy Pseudo-Areopagita, O imionach Bożych, w: tegoż, Dzieła, Kraków 1932.
Abelard P., Listy, w: tegoż, Pisma wybrane, t. I, Warszawa 1968.
Anzelm, Monologion, Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.
Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu, ks. I, Kraków 1999.
Literatura pomocnicza (do wyboru):
Brown P., Augustyn z Hippony, Warszawa 1993,
Chadwick H., Myśl wczesno-chrześcijańska a tradycja klasyczna, Poznań 2000,
Chadwick H., Augustyn, Warszawa 2000,
Chesterson G.K., Święty Tomasz z Akwinu, Warszawa 1995,
Curtius E., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997,
Eco U., Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 1997,
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987,
Heinzmann R., Filozofia średniowieczna, Kęty 1999,
Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1992,
Kasia A., Wiara i rozum. Szkice o Ojcach Kościoła, Warszawa 1981,
Palacz R., Filozofia polska wieków średnich, Warszawa 1980,
Palacz R., Ockham, Warszawa 1982,
Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979,
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000,
Swieżawski S., Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995.
W cyklu 2022/23L:
obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24L:
obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25L:
obowiązkowa: |
W cyklu 2025/26L:
obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: