Analiza tekstów filozoficznych I 2402-F-S1-1-ATF1
1. Cele:
- zapoznanie z tekstem filozoficznym jako przedmiotem i narzędziem badań
- rozwijanie umiejętności rozumiejącego czytania tekstu, analizy treści, formułowania interpretacji ora syntetyzowania wywodu w logicznie spójne całości
- przyswojenie i utrwalenie technik konstruowania wypowiedzi ustnych (referaty, dyskusje) oraz pisemnych (konspekty, rozprawki; ogólna konstrukcja i struktura, logika wywodu, przypisy, bibliografia itd.)
- lektura wybranych tekstów filozoficznych.
2. Przebieg zajęć:
- podczas zajęć odczytywany jest na głos przez jednego ze studentów lub wykładowcę fragment tekstu. Uczestnicy kursu śledzą treść przy pomocy własnych kopii
- grupa podejmuje próbę wspólnej interpretacji
- pod koniec zajęć formułowane są wnioski
- w późniejszej części kursu (od listopada) studenci mogą wygłaszać referaty tradycyjne lub przedstawiać prezentacje multimedialne.
3. Tekst wykładniczy, w oparciu o który kształcona jest umiejętność analizowania tekstu filozoficznego, a dalej tekstów nauki i kultury, to "Metafizyka" Arystotelesa. Studenci korzystają z przekładu Kazimierza Leśniaka, porównawczo zaś z przekładem Tadeusza Żeleźnika. Dla studentów studiujących lub znających co najmniej podstawy łaciny i/lub greki oferuje się możliwość komparatywnego korzystania bądź z greckiego oryginału, bądź z przekładu łacińskiego. Wykładowca zachęca studentów do poszerzania swoich kompetencji naukowych i językowych przez studiowanie języków klasycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody:
- metoda podająca
- metoda uczestnicząca
- dyskusja
- metoda tekstu przewodniego
- burza mózgów.
Kryteria oceniania:
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Na ocenę końcową składają się następujące obszary aktywności studentów:
- konspekty (w liczbie 6)
- prace pisemne: praca nr 1 (mała), praca nr 2 (duża)
- aktywność podczas zajęć - wydatny udział w dyskusji
- referat (nieobowiązkowo)
- "wejściówki"
- kolokwium.
Literatura
Głównym tekstem analizowanym w trakcie ćwiczeń jest "Metafizyka" Arystotelesa. Ponadto obowiązuje lista fragmentów tekstów dodatkowych, przeznaczonych do samodzielnej interpretacji i sporządzania na jej podstawie konspektów i pracy zaliczeniowej nr 1. Obejmuje ona Wstęp Kazimierza Leśniaka do "Metafizyki" Arystotelesa oraz inne teksty Stagiryty.
Fragmenty do konspektów:
- Kazimierz Leśniak, Wstęp tłumacza, [w:] Arystoteles, Metafizyka, tłum. Kazimierz Leśniak, różne wydania.
- Arystoteles, Polityka, tłum. Ludwik Piotrowicz, Ks. I, rozdz. 1: Definicja państwa. Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie, § 1–12, 1252 a – 1253 a, s. 25–28, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, WN PWN, Warszawa 2001.
- Arystoteles, Retoryka, tłum. Henryk Podbielski, Ks. I, rozdz. 3: Trzy rodzaje wymowy. Ich ogólna charakterystyka, 1358 b – 1359 a, s. 313–314, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, WN PWN, Warszawa 2001.
- Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, Księga VI, rozdz. 2: O myśleniu praktycznym, 1139 a – b, s. 194–195, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 5, WN PWN, Warszawa 2002.
- Arystoteles, Poetyka, tłum. Henryk Podbielski, rozdz. 6: Definicja tragedii i jej konstytutywnych składników, 1449 b – 1450 b, s. 582–585, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, WN PWN, Warszawa 2001.
- Arystoteles, Kategorie, tłum. Kazimierz Leśniak, rozdz. 5: Czy Kategoria substancji, 2 a – 4 b, s. 34–40, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 1, PWN, Warszawa 1990.
Fragmenty do pracy zaliczeniowej nr 1:
1. Ks. Beta (III), rozdz. 4: Formy, zasady i jedność
2. Ks. Beta (III), rozdz. 5: Czy przedmioty matematyczne są substancjami
3. Ks. Beta (III), rozdz. 6: Problem Idej, potencji i ogólności
4. Ks. Gamma (IV), rozdz. 2: Metafizyka jako nauka o substancji, Jedności i Wielości
5. Ks. Delta (V), rozdz. 2: Przyczyna
6. Ks. Delta (V), rozdz. 4: Natura
7. Ks. Delta (V), rozdz. 7: Byt
8. Ks. Delta (V), rozdz. 8: Substancja
9. Ks. Zeta (VII), rozdz. 1: Substancja jako pierwsza kategoria bytu
10. Ks. Zeta (VII), rozdz. 8: Wieczność materii i formy. Powstają tylko twory złożone
11. Ks. Eta (VIII), rozdz. 2: Materia, forma i całość złożona
12. Ks. Theta (IX), rozdz. 1: Potencja w ścisłym znaczeniu
13. Ks. Theta (IX), rozdz. 6: Odróżnienie aktu od potencji
14. Ks. Theta (IX), rozdz. 10: Prawda i fałsz
15. Ks. Jota (X), rozdz. 6: Przeciwieństwo Jedności i Wielości
16. Ks. Kappa (XI), rozdz. 8: Byt akcydentalny i byt jako prawda
17. Ks. Kappa (XI), rozdz. 10: Analiza nieskończoności
18. Ks. Lambda (XII), rozdz. 4: Tożsamość przyczyn wszystkich bytów
19. Ks. Lambda (XII), rozdz. 5: Akt i potencja jako zasady wszystkich rzeczy
20. Ks. Lambda (XII), rozdz. 6: Konieczność istnienia Pierwszego, Wiecznego Poruszyciela
21. Ks. Lambda (XII), rozdz. 7: Natura Pierwszego Poruszyciela
22. Ks. Mi (XIII), rozdz. 10: Czy pierwsze zasady substancji są jednostkowe czy ogólne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: