World Press Trends 2401-OG-EN-WPT
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi formami medialnymi w Polsce. Uczestnicy poznają wpływ zmian społecznych i technicznych na krajowy i zagraniczny rynek prasowy. Zdobywają informacje na temat typologii, roli i specyfiki różnych mediów, internetowych portali informacyjnych, mediów społecznościowych. Uczestnicy poznają relacje między tradycyjnymi i nowymi mediami masowymi. Zdobywają wiedzę na temat polityki cyfrowej różnych wydawców medialnych.
Lista tematów:
1. Prasa w cyfrowym świecie - nowe trendy, wyzwania i obszary badawcze
2. Newslettery redakcyjne na rynku prasowym
3. Nowe gatunki dziennikarskie
4. Dezinformacja i fake newsy - przykłady inicjatyw na polskim rynku medialnym
5. Polityka cyfrowa różnych wydawców medialnych (monetyzacja treści online - paywall)
6. Strategia wydawców w utrzymaniu subskrybentów i rola mediów społecznościowych
7. Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów na rynku prasowym
.....................
The aim of the subject is to familiarize students with the latest media forms in Poland. Participants learn about the impact of social and technical changes on the domestic and foreign press market. They acquire information about the typology, role and specificity of various media, online news portals, social media. Participants learn about the relationship between traditional and new mass media. They gain knowledge about the digital policy of various media publishers.
List of topics:
1. The press in the digital age - new trends, challenges, and research perspectives
2. Editorial newsletters on the press market
3. New genres of journalism
4. Missinformation and fake news – polish media market examples
5. Digital policy of various media publishers (monetizing online content – paywall)
6. Publishers strategy in retaining subscribers and role of social media
7. Artificial intelligence and automation processes on the press market
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- test - W1, W2
- aktywność - W1, W2, K1, K2
Kryteria oceny:
- test - 80%
- aktywność - 20%
niedostateczny - 0-9 pkt (0-50%)
dostateczny- 10 pkt (50%)
dostateczny plus- 12 pkt (60%)
dobry - 14 pkt (70%)
dobry plus- 16 pkt (80%)
bardzo dobry- 18 pkt (90%)
...................
Assessment methods:
- test – W1, W2
- activity – W1, W2, K1, K2
Assessment criteria:
- test – 80%
- activity – 20%
fail- 0-9 pts (0-50%)
satisfactory- 10 pts (50%)
satisfactory plus- 12 pts (60%)
good - 14 pts (70%)
good plus- 16 pts (80%)
very good- 18 pts (90%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Doliwa Urszula, Leleń Halszka., Old and new mixed together : communication and culture in the new media era, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2016.
2. Herrero Jorge, Garcia Xose, Interactive Feature: A Journalistic Genre for Digital Media, “Media and Metamedia Management” (pp.127-132)
3. Levinson Paul, New new media, Pearson 2012.
4. Manovich Lev, Language of new media, Cambridge: The MIT Press 2001.
5. Rußell R., Berger B., Stich L., Monetizing Online Content: Digital Paywall Design and Configuration, “Business & Information Systems Engineering” v. 62, pages 253–260 (2020), [online], Dostępny w World Wide Web: https://link.springer.com/article/10.1007/s12599-020-00632-5
6. Simon Felix, Graves Lucas, Pay Models for Online News in the US and Europe: 2019 Update [in:] Factsheet of Reuters Institute, [online], Dostępny w World Wide Web: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/pay-models-online-news-us-and-europe-2019-update
7. Tannen Deborah, Trester Anna Marie, Discourse 2.0: language and new media, Washington: Georgetown University Press 2015 [online access: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&db=nlabk&AN=575715&site=eds-live&scope=site].
8. Walotek-Ściańska Katarzyna, New media in the social spaces: strategies of influence, Prague: Verbum 2014.
9. Herrero J. V., García X.L., Interactive Feature: A Journalistic Genre for Digital Media [online], Dostępny w World Wide Web: https://www.researchgate.net/publication/310790666_Interactive_Feature_A_Journalistic_Genre_for_Digital_Media
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: