Rozwojowe badania nad mindreadingiem 2401-K-S2-2-RBM
W trakcie zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska mindreadingu i poznania społecznego: teorie teorii umysłu i psychologia potoczna, symulacjonizm, modele hybrydowe (łączące stanowiska teorii umysłu z ujęciami symulacjonistycznymi), teorie odwołujące się do neuronów lustrzanych, fenomenologiczne teorie wczucia (i inne). Ponadto, studenci zdobywają wiedzę na temat wybranych szczegółowych zagadnień powiązanych z problematyką wykładu, takich jak: rozwój zdolności do mindreadingu w dzieciństwie, zjawisko empatii, rozpoznawanie udawania, posiadanie uprzedzeń, zachowania antyspołeczne czy też zdolności mindreadingowe u zwierząt. Kluczowe w trakcie wykładu jest przedstawienie całej gamy eksperymentów i strategii badawczych dedykowanych na mindreadingiem w psychologii rozwojowej, jak i w badaniach nad dorosłymi. W trakcie wykładu będzie możliwość wspólnego zaliczania poszczególnych zadań. Będziemy mówili o kontekście zaburzeń typu spektrum autyzmu. Jednocześnie poruszana będzie profilaktyka zapobiegająca utracie społecznych kompetencji u podłoża których leży zdolność widzenia i interpretowania stanów mentalnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji z wskazanego tekstu oraz odpowiedź ustana z zagadnień omawianych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Dziarnowska, W. (2012). Sposoby poznawania innych umysłów, [w:] M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu (s. 495-533), Kraków: WAM.
Gut, A. (2016). Badania kognitywne i rozwojowe nad czytaniem umysłu (mindreading), [w:] J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce (s. 713-755), Kraków: WAM
Apperly, I. (2010). Mindreaders: The Cognitive Basis of “Theory of Mind”. Hove: Psychology Press.
Przybysz P., O poznawaniu innych umysłów. Wokół kognitywistycznych badań nad poznaniem społecznym, Poznań 2014.
Searle J., Umysł. Krótkie wprowadzenie, Poznań 2010.
Gut, A., Haman, M., Gorbaniuk, O., Chylińska, M. (2020). The Development of Understanding Opacity in Preschoolers: A Transition From a Coarse- to Fine-Grained Understanding of Beliefs. Frontiers in Psychology, 11, 596, s. 1-15; https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00596
Lavelle, J. S. (2019). The Impact of Culture on Mindreading. Synthese; https://doi.org/10.1007/s11229-019-02466-5
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: