Zastosowania eye-trackingu w kognitywistyce 2401-K-S2-1-ZETK
Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę z zakresu eyetrackingu w stopniu umożliwiającym krytyczną analizę tekstów naukowych na ten temat oraz właściwe i krytyczne traktowanie danych o ruchu gałek ocznych. Zna obszary zastosowania eyetrackingu w naukach kognitywnych, potrafi identyfikować procesy poznawcze zaangażowane w odbiór komunikatów wizualnych, wykazuje znajomość mechanizmów uwagi wzrokowej oddolnej i odgórnej. Ponadto zna metody analizy i prezentacji wyników eksperymentów eyetrackingowych.
Studenci dowiadują się, jakie są etapy procesu badawczego, jak go sprawnie przeprowadzić i jak interpretować uzyskane wyniki.
Celem laboratorium jest nabycie praktycznych umiejętności pracy z eyetrackerem. Zajęcia obejmują przygotowanie aplikacji do prowadzenia badań z eyetrackerem (tematy badań obejmują procesy umysłowe), prowadzenie badań (sprawdzanie i ustawianie sprzętu, przeprowadzanie eksperymentu), sprawdzanie i eksportowanie danych okulomotorycznych zebranych w trakcie eksperymentu. Studenci uczą się operacjonalizacji zmiennych, doboru wskaźników okulomotorycznych, wykonywania obliczeń, a następnie poprawnej i przejrzystej prezentacji wyników. Studenci nabywają umiejętność odczytywania wyników analiz statystycznych i potrafią je interpretować i przedstawiać w formie pisemnego raportu.
Harmonogram:
1. Wprowadzenie do eyetrackingu
2. Budowa i działanie eyetrackera + ExperimentCenter
3. Układ wzrokowy + prezentacja pomysłów
4. Demonstracja eyetrackera + kalibracja
5-6. Projektowanie eksperymentów
7-8. Prowadzenie badań
9-10. Analiza danych śledzenia ruchu gałek ocznych
11-12. Interpretacja wyników. Wskaźniki
13. Prezentacja raportów
14-15. Studium przypadku
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Możliwa jest jedna nieobecność na zajęciach.
1) Projekt (3str.):
- wstęp teoretyczny (uzasadnienie problemu i hipotez)
- opis metody badawczej
- proponowane wskaźniki z badania
2) Projekt eksperymentu (plik excel; import pliku do programu ExperimentCenter z zasobami: np. zdjęcia)
3) Raport analiza ze wskaźnikami wyeksportowanymi z BeGaze lub Ogama (z danych treningowych)
4) aktywność
Metody oceny:
- projekt – 50%
- eksperyment – 20%
- raport -20%
- aktywność – 10%
Kryteria oceny:
niezaliczony- (0-49%)
dostateczny- (50-59%)
dostateczny plus- (60-69%)
dobry - (70-79%)
dobry plus- (80-89%)
bardzo dobry- (90-100%)
Literatura
Literatura podstawowa:
Duchowski, A. T. (2007). Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer.
Holmqvist, K. Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press.
Lieteratura uzupełniająca:
Nielsen, J.; Pernice, K. (2010). Eyetracking Web Usability. Berkeley: New Riders Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: