Neuropsychologia II 2401-K-S2-1-NEPS
Celem wykładów jest wprowadzenie studentów w zagadnienia neuropsychologii klinicznej dziecka. Tematy poruszane w ramach wykładów dotyczą kształtowania się mózgu w procesie ontogenezy, czynników wpływających na nieprawidłowy rozwój układu nerwowego we wczesnym okresie życia, zjawiska plastyczności mózgu oraz metod badania rozwijającego się mózgu. Omawiana jest także rola wczesnych relacji z opiekunem dla prawidłowego rozwoju dziecka, zaprezentowane w tym kontekście są także podstawy teorii przywiązania. Przedstawione zostaną także podstawowe metody i obszary diagnozy neuropsychologicznej dziecka oraz specyfika procesu diagnozy i terapii dzieci pod kątem zaburzeń neuropsychologicznych.
W ramach ćwiczeń studenci poznają charakterystykę wybranych zaburzeń neurorozwojowych, takich jak alkoholowy zespół płodowy (FAS), upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci, ADHD, autyzm.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na ocenę (test jednokrotnego wyboru).
Zaliczenie na ocenę - obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające znajomość tekstu zadanego na dane ćwiczenia, prezentacja wybranego zaburzenia neurorozwojowego, aktywność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Borkowska A.R. (2008). Procesy uwagi i hamowania u dzieci z ADHD z perspektywy rozwojowej neuropsychologii klinicznej.
Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Blakemore S-J. (2019). Wynaleźć siebie. Sekretne życie mózgu nastolatka. Wyd. Mamania, Wrszawa.
Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Wyd. UJ, Kraków.
Jadczak-Szumiło T. (2008). Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD. Studium przypadku. Wyd. PARPA, Warszawa.
Johnson M.H., De Haan M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.
Kaczmarek B. L. (1987). Neuropsychologiczne badanie dziecka. W: M. Klimkowski, A. Herzyk (red.) Diagnoza neuropsychologiczna. Przegląd zagadnień. Wyd. UMCS, Lublin.
Maryniak A., Ondruch A., Roszkowski M. (2010). Neuroobrazowanie funkcjonalne u dzieci w praktyce klinicznej. W: K. Jodzio, E. Szepietowska (red.). Neuronalne ścieżki poznania i zachowania. Wyd. UMCS, Lublin.
Semrud-Clikeman M., Teeter Ellison P.A. (2009). Child Neuropsychology. Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders (Second Edition). Springer, USA.
Siwek S., Herzyk A. (2000). Diagnoza kliniczna dzieci z organiczną genezą nieprawidłowego rozwoju. W: A.R. Borkowska, E.M. Szepietowska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka. Wyd. UMCS, Lublin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: