Genetyka kognitywna 2401-K-S1-3-GENKOG
Wykład
Przedstawione zostaną podstawy genetyki, podstawowe pojęcia. Omówiona zostanie rola genów w sprawności procesów poznawczych, a także w powstawaniu dysfunkcji poznawczych w chorobach psychicznych i neurologicznych. Ewolucyjne znaczenie wybranych genów i funkcji poznawczych. Przedstawione zostaną dane na temat roli genów związanych z układami neuroprzekaźnikowymi mózgu, metody badań genetycznych – metoda przeszukiwania genomu (genome scane) oraz metoda genów kandydujących (candidate gene). Omówiona zostanie rola dysfunkcji poznawczych jako markerów endofenotypowych w chorobach psychicznych, relacje genom-środowisko. Przedstawione zostaną zagadnienia dot ekspresji genów oraz związku genów i funkcji poznawczych w procesach neuroplastyczności i procesach neurodegeneracyjnych.
Ćwiczenia
Zapoznanie się z pracą w laboratorium (posługiwanie się sprzętem laboratoryjnym m.in.pipetami automatycznymi). Analiza ekspresji genów - transkrypcja i translacja (wyszukiwanie genów, promotorów, miejsc splicingu, znajdowanie potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych). Amplifikacja wybranych genów - techniki PCR. Analiza restrykcyjna frangmentów DNA i elektroforeza. Wirtualne projektowanie doświadczenia dla zamierzonego celu badawczego z użyciem baz danych. Podstawowe pojęcia i prawa genetyki mendlowskiej - Prawa Mendla; allele wielokrotne (allele dominujące i recesywne), geny epistatyczne, współdziałanie genów nieallelicznych, determinacja płc; dziedziczenie cech sprzężonych; analiza rodowodów - rozwiązywanie zadań. Podłoże genetyczne chorób/zjawisk przebiegających z zaburzeniami funkcji poznawczych - referaty.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w trakcie zajęć, aktywność na zajęciach, końcowy test wiedzy.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
a. Egzamin + zaliczenie na ocenę z ćwiczeń.
b. Egzamin - test pisemny obejmujący zagadnienia z wykładów i ćwiczeń. W celu zaliczenia, student musi uzyskać 60% punktów możliwych do uzyskania.
d. Zaliczenie ćwiczeń - krótki test obejmujący zagadnienia omawiane na ćwiczeniach.
e. W przypadku nieuzyskania pozytywnego wyniku, możliwa jest poprawa zarówno zaliczenia ćwiczeń jak i egzaminu w kolejnym terminie; data ponownego zaliczeniu musi być każdorazowo uzgodniona z prowadzącym przedmiot.
e. Niezaliczenie testu końcowego - egzaminu w drugim terminie, grozi ostatecznym niezaliczeniem przedmiotu.
f. Nieusprawiedliwiona nieobecność na teście końcowym równoznaczna jest z jego niezaliczeniem.
Kryteria niezbędne do zaliczenia przedmiotu:
a. zaliczenie ćwiczeń,
b. opanowanie wiedzy wymaganej na ćwiczeniach i wykładach oraz zagadnień zawartych we wskazanej literaturze,
d. zaliczenie egzaminu końcowego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Pod redakcją Jerzego Bala. PWN, Warszawa 2013.
2. Psychiatria. red. J. Rybakowski, S. Pużyński, J. Wciórka. Wydawnictwo Elsevier, Wrocław, 2010.
3. Oniszczenko W, Dragan W. Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Scholar, 2008
4. Oniszczenko W. Geny i środowisko, a zachowanie, 2007
5. Wybrane artykuły naukowe (bazy naukowe)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: