Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych 2401-K-S1-2-NWPPU
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów percepcji i uwagi. Omówione zostaną mechanizmy czucia (powierzchniowego i głębokiego), percepcji bodźców bólowych i termicznych, mechanizmów widzenia (kształtu, barwy, jasności, ruchu, rozpoznawania przedmiotów, twarzy i ciał ludzkich) na poziomie narządu wzroku i na poziomie mózgu, oraz skutki zaburzonego działania narządu wzroku i lezji ośrodków percepcji wzrokowej w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Omówieniu zostaną poddane także zagadnienia związane z percepcją bodźców akustycznych (zmysł słuchu) oraz chemicznych (zmysł smaku i węchu), a także mechanizmy związane z poczuciem równowagi. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione neuronalne korelaty uwagi, najważniejsze koncepcje dotyczące funkcji i mechanizmów uwagi oraz przegląd badań eksperymentalnych oraz klinicznych z tego zakresu. Dodatkowo w ramach wykładów zostaną omówione także metody badania mózgu: neuropsychologiczne (ogólnie), metody bazujące na interwencji behawioralnej i somatycznej: EEG, ERP, fMRI, PET, TMS, stymulacja elektryczna. Przedstawione zostanie zastosowanie tych metod w badaniu procesów poznawczych u człowieka.
Celem ćwiczeń jest samodzielne czytanie przez studentów literatury i dyskutowanie wyników badań dotyczących badań nad mózgowym podłożem procesów poznawczych oraz koncepcji interpretujących dane z badań.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza na temat:
- najważniejszych i powszechnie stosowanych współczesnych metod badania mózgu,
- mózgowego podłoża procesów percepcji, uwagi, pamięci,
- metod badania świadomego perceptu,
- koncepcji dotyczących neuronalnych korelatów omawianych procesów poznawczych
Umiejętności:
- dyskutowania wyników badań dotyczących neuronalnych korelatów percepcji, działania i uwagi,
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu - egzamin pisemny, 45 pytań testowych jednokrotnego wyboru, w tym 40 pytań z zakresu materiału obowiązującego na wykładach i 5 pytań z zakresu materiału obowiązującego na ćwiczeniach. Dodatkowe punkty można zdobyć za aktywność na wykładach w trakcie semestru.
Zaliczenie ćwiczeń - obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające wiedzę z tekstów zadanych na zajęcia (kilka kolokwiów w ciągu semestru), przygotowanie raportu z artykułu badawczego, aktywność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
George J. Augustine, Jennifer M. Groh, Scott A. Huettel, Anthony-Samuel LaMantia, Leonard E. White, Dale Purves. (2023) Neuroscience (7th Edition). Oxford University Press.
Gazzaniga, M.S., Ivry R.B., Mangun G.R. (2019). Cognitive Neuroscience. The Biology of the Mind (Fifth Edition). W. W. Norton & Company.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: