Neuropsychologia 2401-K-S1-2-NEURO
Celem wykładów jest wprowadzenie studentów w zagadnienia neuropsychologii klinicznej i poznawczej – zapoznanie ich z perspektywą historyczną oraz współczesnym stanem neuropsychologii, modelem klinicznym oraz poznawczym dotyczącym związku mózg-zachowanie wykorzystywanym w ramach tej dyscypliny, mózgową organizacją procesów psychicznych. Przypomniane zostaną podstawowe informacje dotyczące budowy i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, w tym szczególnie anatomii mózgu. Przedstawione zostaną zagadnienia rozwoju i plastyczności mózgu, asymetrii czynnościowej i współdziałania półkul mózgowych. Zaprezentowane zostaną podstawy klasyfikacji i charakterystyki zaburzeń neuropsychologicznych. Zaakcentowany zostanie interdyscyplinarny status neuropsychologii jako dyscypliny, ze szczególnym uwzględnieniem jej związków z neurologią i psychiatrią. Przedstawione zostaną zaburzenia badane w ramach neuropsychiatrii, w tym zaburzenia rozpoznawania tożsamości oraz zaburzenia samoświadomości. Podczas wykładów studenci zostaną też zaznajomieni z podstawą procesu diagnostycznego stosowanego w neuropsychologii oraz form neurorehabilitacji.
Celem ćwiczeń jest samodzielne czytanie przez studentów literatury dotyczącej następujących neuropsychologicznych konsekwencji dysfunkcji mózgu: zaburzeń spostrzegania (agnozje), uwagi, mowy (afazje), pamięci (amnezja), czynności ruchowych (apraksje), funkcji wykonawczych, emocji i osobowości oraz świadomości. Dodatkowo w ramach ćwiczeń studenci dyskutują na temat czytanych tekstów (w tym przykładów przypadków klinicznych) oraz przygotowują prezentacje dotyczące zaburzeń neuropsychologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na ocenę (test jednokrotnego wyboru)
Zaliczenie na ocenę (obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające znajomość tekstu zadanego na dane ćwiczenia, aktywność na zajęciach, prezentacja)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Borkowska A., Szepietowska E. (red.). (2000). Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka. Wyd. UMCS, Lublin.
Domańska Ł., Borkowska A.R. (red.). (2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wyd. UMCS, Lublin.
Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (red.). (2006). Mózg a zachowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Herzyk A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Herzyk A., Kądzielawa D. (red.). (1998). Związek mózg - zachowanie w ujęciu neuropsychologii klinicznej. Wyd. UMCS, Lublin.
Jodzio K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. DIFIN, Warszawa.
Łuria, A.R. (1976). Podstawy neuropsychologii. Wyd. PZWL, Warszawa.
Martin N. (2001). Neuropsychologia. Wyd. PZWL, Warszawa.
Pąchalska M. (2012). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t.1 i t.2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pąchalska M. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Wyd. UMCS, Lublin.
Walsh K., Darby D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. Wyd. GWP, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: