Neurobiologia 2401-K-S1-2-NB
Wykłady przedstawiają wybrane zagadnienia neurobiologiczne. Szczególna uwaga jest poświęcana znanym mechanizmom neurobiologicznym, które wływają bezpośrednio lub pośrednio na procesy kognitywne. Zajęcia mają także za zadanie zaangażowanie studenta w dyskusję na tematy będące obiektem zainteresowania współczesnej neurobiologii. Analiza problemów neurobiologicznych jest oparta na analizie bieżących publikacji naukowych. W czasie zajęć nacisk jest kładziony na efektywne wykorzystywanie dostępnych źródeł informacji naukowej ze szczególnym uwzględnieniem elektronicznych nośników informacji. W ocenie pracy studenta/tki szczególną rolę odgrywa jego/jej umiejętność samodzielnej, krytycznej oceny analizowanych publikacji zarówno na poziomie metodologicznym jak i merytorycznym. Istotnym aspektem pracy studenta jest także umiejętność umieszczenia pojedynczych doniesień naukowych w szerszym kontekście badań neurobiologicznych i kognitywistycznych.
Tematyka zajęć:
- Obszar zainteresowania i znaczenie badań neurobiologicznych – zagadnienia wprowadzające do neurobiologii;
- Konektomika;
- Metody badania układu nerwowego na różnych poziomach złóżoności - od mikro do makroskli;
- Neuroplastyczność oraz biologiczne mechanizmy procesów uczenia się;
- Filogeneza i ontogeneza układu nerwowego na poziomie morfologicznym, molekularnym i funkcjonalnym. Funkcjonalne interakcje rozwojowe;
- Molekularne mechanizmy kodowania i przechowywania informacji w układzie nerwowym. Molekularne mechanizmy procesów recepcji i percepcji;
- Neurobiologiczne aspekty „domyślnej” aktywności mózgu (DMN – Default Mode Network) – znaczenie metabolizmu glukozy;
- Interakcje między centralnym układem nerwowym i systemami peryferyjnymi (ze szczególnym uwzględnieniem osi jelito-mózg-jelito);
- Neurobiologiczne aspekty chorób centralnego układu nerwowego (choroby metaboliczne, neurodegeneracyjne, pasożytnicze, guzy mózgu;
- Źródła informacji naukowej: ocena jakości i weryfikacja wartości merytorycznej;
- Analiza bieżących doniesień naukowych i ich znaczenia dla neurobiologii i nauk kognitywistycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (20 pkt., zaliczenie od 12 pkt.) – W01, W02, W09.
Punktacja referatów oraz udziału w dyskusji / bieżącej wiedzy (max. 1
pkt za każdy element) – W01, W02, W10, W09, W11, U01, U02, U04,
U05, U06, K06, K01.
Literatura
Podręczniki:
Matthews G.G. Neurobiologia: od cząsteczek i komórek do układów.
PZWL 2000;
Gilman S. (edytor) Neurobiology of Disease. Academic Press 2007
Materiały dodatkowe/uzupełniające:
Lydic R., Baghdoyan H.A. (edytorzy) Handbook of Behavioral State
Control. Cellular and Molecular Mechanisms. CRC Press 1999;
Zestaw bieżących artykułów naukowych z dziedziny neurobiologii
rekomendowanych na wykładach oraz wykorzystywanych przez
studentów na ćwiczeniach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: