Logiczne podstawy kognitywistyki 2401-K-S1-2-LPK
Przedmiotem logiki są rozmaite wnioskowania prowadzone w języku. Jest to szczególny obiekt, gdyż stanowi przedmiot namysłu wielu dyscyplin naukowych, w szczególności logiki. Semiotyka logiczna bada język jako system znaków zarówno pod względem jego wewnętrznej budowy (syntaksa, składnia), w kontekście pragmatycznym (przy uwzględnieniu użytkowników), jaki i w odniesieniu do tego, do czego się on odnosi (semantyka). Logika dotyczy formalnych aspektów budowy i stosowania języków – przede wszystkim, choć nie tylko – formalnych, ze szczególnym uwzględnieniem ogólnych warunków, które powinny spełniać wypowiedzi by zachowywać pewne kluczowe z pragmatycznego punktu widzenia (w szczególności w kontekście argumentowania, dowodzenia, konstruowania i obalania tez, weryfikowania itd.) cechy, takie jak prawdziwość, niesprzeczność, wiarygodność, spójność składniową itp.
Z tego punktu widzenia nad wyraz istotne jest uzyskanie ogólnej wiedzy z zakresu współczesnej logiki.
Wykształcenie umiejętności poprawnego formułowania własnych myśli, klarownego i sprawnego prowadzenia dyskusji, ścisłego formułowania tez, stawiania i weryfikowania hipotez - umiejętności kluczowych dla komunikowania, może się odbyć przez pracę z językiem ukierunkowaną na wyizolowanie z konkretnych wypowiedzi języka potocznego, aspektu istotnego dla danego zagadnienia.
W wyniku tego typu abstrakcyjnych zabiegów otrzymujemy pojęcie znaku - ogólnego obiektu stanowiącego podstawę dalszej analizy języka. Znakiem może być rzeczownik, liczebnik (z punktu widzenia logicznej analizy języka są to tzw. nazwy), znakami są wypowiedzi niepełne jak np. okoliczniki, przydawki, dopełnienia (które podpadają pod pojęcie funktora), jak i całe zdania (w szczególności rozważa się zdania w sensie logicznym, czyli zdania mające jedną z dwóch wartości logicznych).
Każde z tych pojęć (nazwa, funktor, zdanie w sensie logicznym) można analizować na różne sposoby np. rozpatrując w przypadku nazw ich desygnaty, treść, zakres, różne ich podziały; w przypadku zdań znany jest podział na zdania analityczne i syntetyczne (w szczególności można mówić o zdaniach analitycznie prawdziwych i zdaniach analitycznie fałszywych), rozpatrywane są zdania logicznie prawdziwe i zdania logicznie fałszywe, tautologie (będące strukturami zdań logicznie prawdziwych), zaś w przypadku funktorów można mówić o funktorach ekstensjonalnych i intensjonalnych, czy też klasyfikować je z uwagi na postać ich tzw. indeksu Ajdukiewicza.
Co więcej, uwzględniając większe wypowiedzi, można badać związki zachodzące między zdaniami składowymi. Mamy więc: wynikanie, wynikanie logiczne, wnioskowanie uprawdopodabniające, wykluczanie (logiczne), dopełnianie (logiczne), wzajemną sprzeczność (logiczna), równoważność logiczna.
Z punktu widzenia semiotyki wypowiedzi językowe pełnią wielorakie funkcje, do najbardziej podstawowych funkcji należą racjonalno-opisowa, perswazyjno-sugestywna, preformatywna i ekspresyjna.
Mając pojęcie znaku jesteśmy już w stanie mówić o systemach znaków, czyli o językach.
Podkreślmy, że zachodzi istotny związek między formą wypowiedzi a jej poprawnością. Z tego względu w ramach rozważań logicznych bada się języki sformalizowane. Jeśli poprzestaniemy na poziomie struktury zdań, bez wchodzenia w analizę zdań prostych, w naturalny sposób konstruujemy język logik zdaniowych; jeśli skupimy się na analizowanie związków między podmiotem a orzecznikiem możemy otrzymać np. język sylogistyki Arystotelesa, czy w ogólniejszym ujęciu język rachunku kwantyfikatorów.
Jeśli z kolei pominiemy naturę poszczególnych indywiduów, skupiając się na możliwości operowania ich grupami (zbiorami), otrzymujemy podstawą dla wszystkich innych teorii, teorię mnogości.
Z uwagi na fakt, iż poprawne definicje stanowią fundament wszelkich dziedzin naukowych, omówione będą różnego typu definicje oraz błędy w definiowaniu. Ogólnie, niefrasobliwe używanie języka potocznego prowadzi do błędów, dlatego rozważone będą źródła błędów w formułowaniu myśli, powody powstawania wybranych antynomii semantycznych np. wynikających z przeplatania się języka i jego metajęzyka (np. antynomia kłamcy), czy innych, jak antynomia Grellinga.
Celem wykładu jest wdrożenie studenta do stosowania uzyskanej wiedzy w codziennym życiu, np. w wyrażaniu własnych opinii i przedstawiania poglądów, argumentowania.
Zakres tematów (bloki tematyczne)
W ramach zajęć dyskutowane będą następujące zagadnienia z zakresu logiki:
Język jako narzędzie poznania i komunikacji; znak,
język jako system znaków, język naturalny a język sztuczny— podstawowe różnice,
Funkcje (semiotyczne) wypowiedzi językowych, prawdziwość zdania, klasyczna definicja prawdy, obiektywny charakter prawdziwości i fałszywości zdań.
Kategoria syntaktyczna, indeks Ajdukiewicza, kategoria zdaniowa, nazwowa, kategorie funktorowe, zdania (w sensie logicznym) — przykładowe podziały.
Zdania logicznie prawdziwe (prawdy logiczne); fałsz logiczny.
Nazwy — wybrane pojęcia, przykładowe podziały:
nazwy indywidualne i generalne, nazwy ogólnie, jednostkowe i puste nazwy zbiorowe i niezbiorowe, nazwy konkretne i nazwy abstrakcyjne. związki między zakresami nazw generalnych. Odniesienie i znaczenie wyrażenia.
Elementy sylogistyki Arystotelesa.
Kwadrat logiczny. Metoda diagramów Venna.
Wynikanie logiczne i inne związki logiczne.
Podstawy teorii mnogości, podstawowe operacje na zbiorach i wybrane naturalne ich własności, uzasadnienie owych własności.
Elementy klasycznego rachunku zdań, funktory (operatory) prawdziwościowe, język klasycznego rachunku zdań, przykłady funktorów prawdziwościowych.
Uzasadnianie sądów, bezpośrednie i pośrednie uzasadnianie zdań.
Uzasadnianie pośrednie—rodzaje.
Wnioskowania i definicje.
Błędy językowe, błędy w uzasadnianiu, we wnioskowaniach, definiowaniu itp.
Podstawy Klasycznego rachunku kwantyfikatorów.
Język klasycznego rachunku kwantyfikatorów.
Alfabet języka klasycznego rachunku kwantyfikatorów.
Formalizacja zdań. Wprowadzenie do logik modalnych.
W roku 2020/2021 zajęcia będą się odbywały na platformie Big Blue Button:
- wykłady
https://vc.umk.pl/b/tom-7jq-9mm
- ćwiczenia
https://vc.umk.pl/b/mat-urd-dpj
Proszę logować się imieniem i nazwiskiem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin pisemny: W1–W7, U1–U3
Kryteria oceniania – dostateczny: 50% pkt.; dostateczny plus: 60% pkt.; dobry: 70% pkt.; dobry plus: 80% pkt.; bardzo dobry: 90% pkt.
Ćwiczenia – zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych oraz aktywność na zajęciach. Ocena kolokwiów według skali podanej dla egzaminu. Kolokwia: W1–W7, U1–U3; aktywność: K1 i K2.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Max Urchs, Marek Nasieniewski, Skarbimir Kwiatkowski, Klasyczny Rachunek Zdań, UMK, 1997
Ludwik Borkowski, Elementy logiki formalnej, Warszawa 1972
Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1997 (lub późniejsze wydania).
Literatura uzupełniająca:
— Borkowski, L., Logika formalna, PWN, Warszawa 1970 (również inne wydania).
— Malinowski, G., Logika ogólna, UŁ (2007), wyd. III, PWN (2010).
— Stanosz, B., Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 1997.
— Murawski, R., i J. Woleński, „Logika a kognitywistyki”, strony 193-218 w Metodologiczne i teoretyczne podstawy kognitywistyki, Wydawnictwo Copernicus Center Press, 2014.
— Omyła, M., Zarys logiki, WSiP, Warszawa 1995.
Malinowski, G., Logika ogólna, UŁ (2007), wyd. III PWN (2010)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: