Filozofia umysłu 2401-K-S1-2-FU
Konspekt tematyczny wykładu
1. Problem umysł-ciało
1.1. Dualizm substancjalny
1.1.1. Pojęcie substancji, substancje rozciągłe i myślące
1.1.2. Intuicyjne podstawy dualizmu: esencjalizm teorii potocznych, „substancjalne” reprezentacje we wczesnej percepcji (multiple object tracking) i u naczelnych innych niż ludzie. Debunking dualizmu?
1.1.3. Problem przyczynowości mentalnej, argument z wykluczenia przyczynowego (Kim)
1.2. Behawioryzm analityczny
1.2.1. Tło historyczne: późny Wittgenstein (argument z języka prywatnego, żuczki w pudełkach), weryfikacyjna teoria znaczenia
1.2.2. Doktryna behawioryzmu analitycznego (Ryle)
1.2.3. Argumenty przeciwko behawioryzmowi analitycznemu: holizm mentalny, problem z przyczynowością mentalną, eksperymenty myślowe (superspartanie Putnama, Weather Watchers Strawsona)
1.3. Teoria identyczności
1.3.1. Zdania identycznościowe, identyczność typów i egzemplarzy
1.3.2. Argumenty przeciwko teorii identyczności: wieloraka realizacja i argument modalny (Kripke)
1.4. Funkcjonalizm
1.4.1. Heurystyka: argument z niezmienniczości organizacyjnej (Chalmers)
1.4.2. Funkcjonalizm zdroworozsądkowy
1.4.2.1. Stany mentalne jako stany funkcjonalne; reguły wejścia, reguły wyjścia, reguły wewnętrzne
1.4.2.2. Zdania Ramseya
1.4.3. Funkcjonalizm maszynowy
1.4.3.1. Maszyna Turinga i test Turinga
1.4.3.2. Architektury symboliczne i sieci neuronowe
1.4.4. Argumenty przeciwko funkcjonalizmowi: argument z chińskiego pokoju, problemy z wieloraką realizacją (Bickle), wykluczenie przyczynowe (Kim)
2. Świadomość
2.1. Podstawowe rozróżnienia pojęciowe
2.1.1. Świadomość jako dostęp poznawczy i świadomość fenomenalna
2.1.2. Trudny problem świadomości i łatwe problemy świadomości
2.1.3. Luka eksplanacyjna i nietoperz Nagela
2.2. Argumenty przeciwko fizykalizmowi w sprawie natury świadomości
2.2.1. Argument z wiedzy
2.2.2. Tło historyczne: semantyka możliwoświatowa
2.2.3. Argument z filozoficznego zombie
2.2.4. Argument z odwróconego spektrum
2.3. Próby demistyfikacji świadomości i metaproblem świadomości
2.3.1. „Quinowanie” qualiów (Dennett)
2.3.2. Iluzjonizm w sprawie qualiów (Frankish)
2.4. Teorie świadomości
2.4.1. Teoria globalnej przestrzeni roboczej (Baars, Deahene)
2.4.2. Teorie metareprezentacyjne: myśli i percepty wyższego rzędu (Armstrong, Rosenthal, Lau)
2.4.3. Teoria zintegrowanych informacji (Tononi)
2.4.4. Panpsychizm (Goff, Nagel, G. Strawson)
3. Psychologia potoczna a kognitywistyka. Redukcja, eliminacja czy emergencja?
3.1. Zobowiązania ontologiczne psychologii potocznej
3.1.1. Postawy propozycjonalne
3.1.2. IntenSjonalność
3.1.3. „Prawa” psychologii potocznej
3.2. Realizm Fodora
3.2.1. Produktywność, systematyczność, kompozycyjność treści
3.2.2. Hipoteza języka myśli
3.2.3. Spór o koneksjonizm (Fodor z Pylyshynem kontra koneksjonizm)
3.3. Eliminacjonizm
3.3.1. Redukcja interteoretyczna a eliminacja. Mocny i słaby eliminacjonizm.
3.3.2. Argument ze stagnacji psychologii potocznej (Churchalndowie)
3.3.3. Argumenty odwołujące się do architektury systemu poznawczego (Stich)
3.4. Rzeczywiste wzorce i emergencja
3.4.1. Trzy nastawienia wg Dennetta i postawy propozycjonalne jako abstrakty
3.4.2. Gra w życie, algorytmiczna teoria informacji i rzeczywiste wzorce
3.4.3. Emergencja a rzeczywiste wzorce (Dennett, Seth)
3.4.4. Emergencja a systemy nieagregatywne (Wimsatt)
4. Tożsamość osobowa i natura „ja”
4.1. Podstawowe rozróżnienia i założenia
4.1.1. Tożsamość jakościowa i numeryczna; tożsamość synchroniczna i diachroniczna
4.1.2. Numeryczna, diachroniczna tożsamość osobowa. Eksperyment myślowy z teleportacją
4.2. Kryteria diachronicznej tożsamości osobowej
4.2.1. Kryterium fizyczne
4.2.2. Kryterium psychologiczne
4.2.3. Kryterium narracyjne (Schechtman)
4.3. Antyrealizm w sprawie „ja”
4.3.1. „Ja” minimalne i narracyjne
4.3.2. Teorie substancjalne a teoria wiązki (bundle theory)
4.3.3. Anātmalakṣaṇa Sūtta i doświadczenia bez struktury podmiotowo-przedmiotowej (medytacja vipassana, doświadczenia mistyczne, psychodeliki)
4.3.4. Argumenty Parfita (tożsamość “nie jest ważna”) i self-models Metzingera
5. Reprezentacje mentalne
5.1. Tło historyczne w filozofii języka
5.1.1. Znaczenie jako użycie (Wittgenstein)
5.1.2. Deskrypcyjne i przyczynowe teorie odniesienia
5.1.3. Eksternalizm semantyczny
5.2. Od semantyki informacyjnej do teleosemantyki
5.2.1. Znaczenie, kowariancja i informacja (Detske)
5.2.2. Funkcje właściwe i konsumenci reprezentacji (Millikan)
5.2.3. Termodynamiczna wersja teleosemantyki (Bickhard)
5.3. Reprezentacje strukturalne
5.4. Antyreprezentacjonizm
5.4.1. Przeciwko ujęciu reprezentacji w kategoriach informacji-jako-kowariancji (Hutto, Myin)
5.4.2. Kognitywistyka bez reprezentacji jako narzędzia eksplanacyjnego (van Gelder, Chemero)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład łączy podejście analityczne (zawierające analizę pojęć, przedstawienie argumentów) z syntetycznym (całościowym ujęciem omawianego zagadnienia, włączenia go w system badań, pokazania powiązań z innymi zagadnieniami czy podejściami).
Wykład kończy się egzaminem ustnym w sesji letniej.
Na egzamin wymagana jest znajomość zagadnień omówionych na wykładzie i ćwiczeniach. Od studenta wymaga się poprawnego umiejętności dostrzeżenia problemów w omawianych koncepcjach, znajomości wysuwanych zarzutów pod adresem omawianych koncepcji, jak i argumentów na rzecz bronionych w nich stanowisk.
Kryterium oceny stanowi uzyskanie opisanych efektów kształcenia w zakresie zdobytej wiedzy (oznaczonych symbolicznie jako K_W02, K_W07, K_W14, K_W11, K_W16).
Praktyki zawodowe
brak w realizownaym przedmiocie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: