Wstęp do kognitywistyki 2401-K-S1-1-WDK
- http://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html
- https://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html (w cyklu 2022/23Z)
- https://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html (w cyklu 2023/24Z)
"Wstęp do kognitywistyki" to roczny wykład wstępny, przeznaczony dla kierunku "Kognitywistyka" ale traktuję go jako wykład otwarty, dostępny dla studentów wszystkich kierunków.
Pierwszy semestr jest ogólnym wstępem dotyczącym natury umysłów, a drugi semestr dotyczy głównie zagadnień mózg-umysł-zachowanie, czyli neuropsychologii behawioralnej oraz modeli działania mózgu.
Część I. Natura umysłów.
1. Kognitywistyka jako nauka, czego się spodziewać po zrozumieniu umysłu. 2 g.
2. Historia umysłu: mity, historia koncepcji dotyczących natury umysłu. 3 g.
3. Folklor umysłu, zjawiska paranormalne, pseudowyjaśnienia i teorie, prowadzące na manowce. 3 g
4. Filozofia umysłu z punktu widzenia nauki: od starożytnych Greków do XX wieku, filozofia kognitywna i neurofilozofia. 8 g
5. Umysł i ewolucja: kosmiczny kalendarz, umysł zwierząt, możliwości umysłowe naczelnych. 4g
6. Paleoantropologia umysłu, ewolucja człowieka, socjobiologia. 5 g
7. Mózg i umysł: geny i mózgi: biologia ewolucyjna, złożoność informacji genetycznej. 5 g
Część II. Mózg, umysł i zachowanie.
8. Podstawy anatomii mózgu, metody badania pracy mózgu, lokalizacja funkcji psychicznych. 4 g
9. Działanie mózgu: najprostsze teorie. 4 g
10. Homeostaza i pień mózgu. 2 g
11. Kontrola organizmu, emocje i napędy. 4 g
12. Modularna budowa kory mózgu i analiza danych zmysłowych, percepcja i ruch. 6 g
13. Pamięć, rodzaje i modele. 4 g
14. Wyższe czynności psychiczne: mowa, myślenie, inteligencja, wola, jaźń. 6 g
15. Mózg i świadomość. 2 g
W cyklu 2022/23Z:
Jak w podstawowych informacjach |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w podstawowych informacjach |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- tekst programowany
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumienie celów i interdyscyplinarnych metod badań kognitywnych,
rozumienie pojęć filozoficznych i terminologii kognitywistyki dotyczących umysłu,
rozumienie podstawowych procesów poznawczych, relacji mózg-umysł,
zdolność do opisywania procesów poznawczych w kategoriach przepływu informacji,
zrozumienie zaburzeń pracy umysłu i możliwości rehabilitacji,
kompromisów pomiędzy stabilnością i plastycznością na różnym poziomie (od synaps do społeczeństw),
umiejętność krytycznej oceny informacji.
Kryteria oceniania
Egzamin roczny, składający się z dwóch części.
Warunkiem zaliczenia na stopień I semestru jest uzyskanie połowy z maksymalnej liczby 120 punktów za oceny komentarzy i pytań do wykładów w danym semestrze.
Warunkiem dopuszczenia do końcowego egzaminu jest uzyskanie połowy z maksymalnej liczby 120 punktów za oceny komentarzy i pytań do wykładów w I jak i w II semestrze.
Kryteria oceniania: skala ocen z egzaminu na koniec roku: (punkty,ocena) = (>220;5), (>210;5-), (>200;4+), (>180;4), (>170;4-), (>160,3+), (>130;3), (>120;3-), poniżej 120 punktów ocena 2.
Dodatkowo jest premia za uzyskanie 180 lub więcej punktów za komentarze z obu semestrów: dla 210-240 punktów to dodatkowe 30 punktów, a wynik w przedziale 180-210 punktów to dodatkowe 20 punktów.
Praktyki zawodowe
Nie planowane
Literatura
Anderson John R. Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. WSiP 1998.
Bremer J, Osoba – fikcja czy rzeczywistość? Tożsamość i jedność Ja w świetle badań neurologicznych Kraków: Aureus, 2008
Crick Francis, Zdumiewająca hipoteza. Prószyński i S-ka, Warszawa 1997
Górska T, Grabowska A, Zagrodzka J, red, Mózg a zachowanie. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997
Jaśkowski P, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Wizja Press IT, Warszawa 2009
Jodzio K (red), Neuronalny świat umysłu, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005
Lindsay P. H., Norman D.A. Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Warszawa: PWN. 1995
Maruszewski T., Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP Warszawa 2001
Milner D.A, Goodale M.A., Mózg wzrokowy w działaniu. Wyd. Naukowe PWN, Seria: Biblioteka Psychologii Współczesnej, 2008
Sadowski B, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006.
Wróbel A, Kasicki S, red. Zobaczyć myśl. Badania czynności mózgu.
W cyklu 2022/23Z:
Jak w podstawowych informacjach |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w podstawowych informacjach |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia prowadzone za pomocą platformy Moodle, na której zamieszczono materiały dydaktyczne, a studenci wpisywali komentarze po każdym wykładzie, za które dostawali punkty stanowiące podstawę oceny. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia prowadzone za pomocą platformy Moodle, na której zamieszczono materiały dydaktyczne, a studenci wpisywali komentarze po każdym wykładzie, za które dostawali punkty stanowiące podstawę oceny. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: