Wstęp do informatyki 2401-K-S1-1-WDI
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych.
Bloki tematyczne (każdy obejmuje jedno spotkanie):
1. Definicje podstawowe. Historia telekomunikacji, informatyki i cybernetyki. Społeczeństwo Informacyjne. Społeczeństwo Oparte na Wiedzy. Społeczeństwo Nadzorowane.
2. Technika analogowa a technika cyfrowa. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe. Systemy liczenia i reprezentacje liczb. Telekomunikacja i teleinformatyka.
3. Transmisja danych cyfrowych.
4. Sieci komputerowe. Internet, intranet, extranet.
5. Wprowadzenie do informatyki medycznej.
6. Informatyczne źródła wiedzy medycznej.
7. Usługi sieciowe. Aplikacje internetowe.
8. Maszyna Turinga.
9. Schematy blokowe, algorytmy i ich stosowanie.
10. Zmienne i struktury danych.
11. Wprowadzenie do języków programowania. Programowanie strukturalne (C++, C#).
12. Programowanie obiektowe (C++, C#).
13. Wprowadzenie do baz danych. Metody sortowania. Grafy.
14. Modele komputerowe w medycynie. Wprowadzenie do modelowania funkcji poznawczych. Biocybernetyka i neurocybernetyka.
15. Kierunki rozwoju informatyki. Internet Rzeczy. Neuronauki obliczeniowe. Ambient Intelligence. Informatyka afektywna.
W cyklu 2022/23Z:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych. |
W cyklu 2023/24Z:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe.
Udział w rozwiązywaniu zadań / plusy za aktywność.
Udział w dyskusji / plusy za aktywność.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Gogołek W. Wprowadzenie do informatyki dla humanistów. Difin, Warszawa 2007.
2. Krysiak K. Sieci komputerowe. Kompendium. Helion, Warszawa 2003.
Sikorski W. ECUK Podstawy technik informatycznych. Mikom-PWN, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Kubiak M. J. C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. Helion, Warszawa 2011.
2. Lis M. C# - praktyczny kurs. Wyd. II. Helion, Warszawa 2012.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: