Wstęp do filozofii w kognitywistyce 2401-K-S1-1-WDF
Semestralny cykl wykładów rozpoczyna wykład wprowadzający, w którym zarysowane są kluczowe zagadnienia filozoficzne, które w dzisiejszej debacie w ramach kognitywistyki są tematami szeroko dyskutowanymi. W tym wykładzie i kolejnych dąży się do pokazania, jak filozoficzna debata zasila ideami i hipotezami badania empiryczne. Następnie, jak te rozwiązania filozoficzne prowadzą do badań kognitywnych i jak strategii badań empirycznych eksplorują dylematy filozoficzne. Kolejno więc omawiane są następujące zagadnienia: 1/ Dusza – nieśmiertelność duszy (wieczność) – w nawiązaniu do Platona; 2/Tożsamość osobowa w nawiązaniu J. Locke’a; 3/Umysł – dualizm w nawiązaniu do Kartezjusza; 4/ Emocje – namiętności duszy w nawiązaniu do Kartezjusza i Spinozy; 5/ Wiedza, dwa pnie poznania, przewrót kopernikański w nawiązaniu do Kanta; 6/ Natura ludzka, charakter, pesymizm w nawiązaniu do Schopenhauera, Hobbesa, Rousseau; 7/ Moralność i Etyka w nawiązaniu do Arystotelesa i Nietzsche’ego; 8/ Ja, Jaźń, Poznanie samego siebie w nawiązaniu do Sokratesa i Husserla; 9/ Poznanie Innych, Drugi, Obcy w nawiązaniu do Bubera, Sartre’a Ingardena
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład łączy podejście problemowo-historyczne (zawierające analizę pojęć, przedstawienie argumentów) z syntetycznym i całościowym ujęciem omawianego zagadnienia, włączenia go w system badań, pokazania powiązań z strategiami w innych naukach.
Wykład kończy się przygotowaniem eseju oraz egzaminem ustnym.
Na egzamin wymagana jest znajomość zagadnień omówionych na wykładzie i ćwiczeniach (również w oparciu o wybrane lektury). Od studenta wymaga się poprawnego operowania fachową terminologią, umiejętności dostrzeżenia problemów w omawianych koncepcjach.
Kryterium oceny stanowi uzyskanie opisanych efektów kształcenia w zakresie zdobytej wiedzy (oznaczonych symbolicznie jako K_W02, K_W07, K_W14, K_W11, K_W16).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 1995
R. Dawkins, Ślepy zegarmistrz, przeł. S. Hoffman, Warszawa 1986
Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, część druga (wydanie dowolne).
Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii (dowolne wydanie) [rozdziały: „Medytacja pierwsza: O czym można wątpić”, „Medytacja druga: O naturze umysłu ludzkiego. Że jest on bardziej znany niż ciało”].
I. Kant, Krytyka czystego rozumu, przeł. M. Żelazny, D. z., t. 2, Toruń 2013 [fragmenty].
F. Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] tegoż, Pisma pozostałe 1862-1875, Kraków 1993.
J. J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, [w:] Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956 [fragmenty].
W. Dilthey, Uzupełnienia z rękopisów, [w:] Pisma estetyczne, Warszawa 1982.
T. Nagel, Co to wszystko znaczy?
M. Scheler, Człowiek i historia, [w:] tegoż Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 150–190.
A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, przeł. j. Zychowicz (dowolne wydanie).
- J. Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 2001. - J. Wojtysiak, Filozofia i życie, Kraków 2007.
- B. Russell, Problemy filozofii, Warszawa 2004.
D. Chalmers, Swiadomość i jej miejsce w naturze, w: Analityczna metafizyka umysłu, red. M. Miłkowski, R. Poczobut, Warszawa: IFiS PAN 2008, s. 442-494;
B. Chwedeńczuk, red. Filozofia umysłu, Warszawa: Aletheia, Wyd. Spacja 1995 [wybr. teksty do tematów omówionych na wykładzie];
D. Davidson, Zdarzenia mentalne, w: tenże, Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa: PWN 1992, s. 162-193;
D. Dennett, Natura uysłów, Warszawa: CiS 1997;
J. Searle, Umysł na nowo odkryty, Warszawa: PIW 1999;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: