Technologia pracy umysłowej 2401-K-S1-1-TPU
Celem realizacji zajęć jest przygotowanie do samodzielnego studiowania i samodzielnej pracy naukowej studentów pierwszego roku. Uczestniczący w zajęciach zapoznają się z zasadami funkcjonowania uniwersytetu, regulaminami, a także prawami i obowiązkami studenta. Studenci zapoznają się z zasadami funkcjonowania i korzystania z bibliotek oraz innych źródeł wiarygodnej wiedzy. Zdobędą podstawowe umiejętności dotyczące samodzielnego zdobywania i efektywnego studiowania tekstów naukowych. Będą wiedzieli jak organizować studiowanie, w tym jak przygotowywać się do zajęć. Zapoznają się czynnikami wpływającymi na proces uczenia się; warunkami i cechami uczenia się. Zdobędą umiejętności planowania pracy własnej, organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy oraz higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Poznają metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów.
W cyklu 2022/23Z:
Studenci w pierwszej części zajęć dowiadują się co to jest uczenie się; czynniki wpływające na proces uczenia się; warunki i cechy uczenia się; uwarunkowania psychologiczne uczenia się. Planowanie pracy własnej. Organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy, higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów. |
W cyklu 2023/24Z:
Studenci w pierwszej części zajęć dowiadują się co to jest uczenie się; czynniki wpływające na proces uczenia się; warunki i cechy uczenia się; uwarunkowania psychologiczne uczenia się. Planowanie pracy własnej. Organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy, higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów. |
W cyklu 2024/25Z:
Podczas zajęć uczestnicy nauczą się poruszać w strukturach uczelni, poznają podstawy etykiety akademickiej oraz skuteczne metody komunikacji ustnej i pisemnej na uniwersytecie. W ramach aktywnego studiowania poznają strategie sporządzania notatek, przygotowywania referatów oraz podstawy pisania artykułów naukowych, w tym analizowania i opracowywania źródeł. Technologie wspierające proces studiowania obejmują naukę korzystania z narzędzi do redagowania przypisów oraz generowania spisów treści, co usprawni przygotowanie prac naukowych. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowanie sztucznej inteligencji w pisaniu tekstów naukowych — jak AI może wspierać proces pisania, jakie niesie ze sobą zagrożenia (np. plagiat, stronniczość) oraz jak krytycznie podchodzić do wyników generowanych przez AI. Uczestnicy dowiedzą się także, jak rozpoznawać teksty generowane przez AI oraz jakie są etyczne aspekty korzystania z tych narzędzi w pracy naukowej. Zajęcia mają na celu kształtowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do korzystania z nowoczesnych technologii, dbając jednocześnie o rzetelność i etykę naukową. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach
- Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie 60% obecności na zajęciach. - Aktywne wykonywanie zadań zleconych na zajęciach.
- Pisemna, krótka praca zaliczeniowa
Literatura
- Regulamin studiów na UMK
- Program studiów dla I roku kognitywistyki
- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION
- Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes
- Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa.
- World Economic Forum, (2023). Future of Jobs Report
W cyklu 2022/23Z:
- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION |
W cyklu 2023/24Z:
- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION |
W cyklu 2024/25Z:
Parnas 3.1. (2019) „Poradnik dla autorów rozpraw z zakresu nauk społecznych”, UMK. Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023, September). The impact of ChatGPT on higher education. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1206936). Frontiers Media SA. Bom, H. S. H. (2023). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academic writing: a roundtable discussion. Nuclear medicine and molecular imaging, 57(4), 165-167. Mondal, H., & Mondal, S. (2023). ChatGPT in academic writing: Maximizing its benefits and minimizing the risks. Indian Journal of Ophthalmology, 71(12), 3600-3606. Islam, I., & Islam, M. N. (2024). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academia. Discover Education, 3(1), 31. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia odbywają się w blokach. 10.11 - Grupa 1 (15:00-18:15) |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia odbywają się 07.11 - Grupa 2 |
W cyklu 2024/25Z:
Na naszych zajęciach będziemy korzystać z platformy zdalnej, będą np. tam dostępne wszystkie materiały dla Państwa, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: