Teoria i metodologia badań interdyscyplinarnych 2401-K-S1-1-TIMBI
Zajęcia z tego przedmiotu rozpoczynają się od przedstawienia klasyfikcji nauk i rozważenia miejsce w niej dla badań interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych oraz próbie określenia miejsca dla kognitywistyki w proponowanym systemie i klasyfikacji nauk.
Następnie kognitywistyka i nauki kognitywne umieszczone zostają w obszarze rozważań nad jednością nauki. Dzięki tym rozważaniom wskazane zostaje, iż współczesne ujęcie problemu jedności nauki w badaniach interdyscyplinarnych zastąpione zostało przez problematykę integracji badań naukowych.
Niemoc w zakresie klasyfikacji nauk oraz jedności nauki prowadzi do wizualizacji nauki i jeje roli nie tylko informacyjnej, ale istotnej dla powstawania grup badawczych.
Na koniec pokazane zostaje w jakim zakresie nieuzasadnione są nieuprawnione, szybkie generalizacje i redukcje.
W ramach zajęć omawiane są następujące tematy:
Wykład:
Zajęcia organizacyjne
2. Z historii klasyfikacji i typologii nauk
3. Klasyczna klasyfikacja nauk i jej kłopoty
4. Mechanicyzm, jego odmiany oraz krótka historia. Redukcjonizm
5. Jedność nauki. Od redukcji do integracji
6. Jedność nauki, kultury i sztuki w działaniu
7. Jedność nauki jako przedmiot badań oraz w projektach badawczych
8. Interdyscyplinarność jak przedmiot badań
9. Interdyscyplinarność jako zasada projektów badawczych
10. Integracja badań jako zasada metodologiczna
11. Czy koniec klasycznej (tradycyjnej) refleksji nad nauką (filozofii nauki) ?
12. Wizualizacja nauki i jej rola
13. Naukowa rzeczywistość wirtualna oraz rzeczywistość wirtualna jako model i sposób działania nauki (wirtualne laboratoria)
14. W kierunku neuromanii czy neurofobii ? Jak ustrzec się skrajności.
15. Konferencyjna sesja podsumowująca wykład i prezentująca prace zaliczeniowe uczestników w formie prezentacji.
Ćwiczenia:
1. Przygotowanie interdyscyplinarnego sprawozdania z artykułu badawczego (literatura polskojęzyczna).
2. Przygotowanie interdyscyplinarnego sprawozdania z raportu badawczego (w języku angielskim)
3. Przygotowanie własnego projektu badawczego z dobranym zespołem interdyscyplinarnym
4. Projekt końcowy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - W07, W11, W14
Egzamin ustny – W07, W11, W14
Referat (prezentacja projektu) – W07, W11, W14
Aktywność – K03, K06
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Heller M., Życiński J.: Wszechświat - maszyna czy myśl ? Filozofia mechanicyzmu: Powstanie - Rozwój – Upadek, Wydawnictwo UNUM Kraków 1988
2.Kamiński S.:Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1970
3.Osińska V.: Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa: SBP. 2010
4.Strawiński W.:Prostota, redukcja, jedność nauki: studium z zakresu filozofii nauki, Wydawn. FEA, 1991
Szczegółowa literatura przedmiotu oraz literatura przedmiotu wskazywana będzie systematycznie w trakcie trwania zajęć. Pokazane zostaną również różne miejsca, gdzie zgromadzona jest literatura przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: