Statystyczna analiza danych 2401-K-S1-1-SAD
Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi terminami, którymi posługujemy się w statystyce i metodologii badań oraz najważniejszymi testami statystycznymi używanymi w poszczególnych etapach analizy danych uzyskanych w badaniach oraz umiejętność obliczania podstawowych statystyk (statystyki opisowe, współczynniki korelacji) jak również interpretacja uzyskanych wyników i ich graficznej prezentacji.
Plan wykładów:
Blok I
1. Proces badawczy w naukach społecznych (psychologia, socjologia, kognitywistyka)
2. Konceptualizacja i operacjonalizacja
3. Zmienne, hipo(tezy)
4.Poziomy pomiaru
5. Skala Guttmana i skala Likerta
6. Liczby mają znaczenie
Blok 2
1. Statystyki opisowe. Miary tendencji centralnej, miary dyspersji
2. Asymetria i zmienność
Blok 3
1. Dobór próby. Wprowadzenie
2. Metody (nie)losowe
3. Losowania warstwowe i grupowe
4. Metody niereprezentatywne
Blok 4
1. Tabele zależności - wprowadzenie
2. Tabele 2x2
3. Tabele NxN (skale nominalne)
4. Tabele NxN (skale porządkowe)
5. Test Chi-kwadrat
6. Miary sił zależności
Blok 5
1. Prawdopodobieństwo - zagadnienia wstępne
2. Rozkład normalny
3. Testowanie hipotez statystycznych
4. Rozkład średnich z prób. Centralne twierdzenie graniczne
5. Rozkład t Studenta
6. testowanie dla frakcji. estymacja przedziałowa
Blok 6
1. Regresja - wprowadzenie
2. Korelacja i regresja
3. Regresja - gdy nie są spełnione warunki stosowalności (testy nieparametryczne)
Blok 7
1. Testy dla dwóch prób zależnych (parametryczne i nieparametryczne)
2. Homogeniczność wariancji
3. Testy dla dwóch prób niezależnych (parametryczne i nieparametryczne)
Blok 8
1. ANOVA - wprowadzenie
2. ANOVA - procedura wykonywania
3. Testy post-hoc
4. Nieparametryczne odpowiedniki ANOVA
Blok 9
1. Eksperyment - tematyka i podstawowe problemy
2. Schematy eksperymentalne
3. Dobór próby w eksperymentach
4. Źródła nietrafności wewnętrznej
5. Źródła nietrafności zewnętrznej
6. Eksperyment naturalny
Blok 10
1. Wywiady i ankiety
2. Sytuacja wywiadu
3. Budowa narzędzi/ budowa pytań
4. Socjometria
Blok 11
1. Etyka w badaniach
2. Prezentacja materiałów statystycznych - raporty końcowe
Po ukończeniu semestru wykładów ze statystyki student powinien:
- umieć zaplanować badanie, w tym prawidłowo skonstruować narzędzia umożliwiające późniejsza analizę statystyczna
- znać i rozumieć podstawowe pojęcia, którymi posługuje się współczesna nauka empiryczna w zakresie statystyki i metodologii,
- wykonać obliczenia dotyczące podstawowych statystyk opisowych i współczynników związku między zmiennymi i zinterpretować ich wartości.
Ponieważ wprowadzenie pojęć dotyczących statystyk opisowych oraz testów statystycznych jest treścią wykładów ze statystyki, na zajęciach laboratoryjnych prowadzący ograniczą się jedynie do krótkiego wprowadzenia teoretycznego na początku każdego bloku tematycznego (temu będą służyć także materiały dla studentów opracowane przez prowadzącą). Główny nacisk natomiast zostanie położony na praktycznym ćwiczeniu obliczeń statystycznych z użyciem poszczególnych narzędzi statystycznych w programie SPSS. Ćwiczenia te opierać się będą na przygotowanych uprzednio przez prowadzącą przykładach/zadaniach z użyciem
danych liczbowych (lub opisowych) reprezentujących pomiary różnych typów zmiennych z
jakimi można się spotkać w naukach empirycznych. Ćwiczenia będą polegały na prezentowaniu przez prowadzącego określonej funkcji w programie, po którym studenci będą na innych przykładach trenować posługiwanie się tą funkcją. Po ukończeniu semestru laboratoriów ze statystyki student powinien umieć:
- samodzielnie wprowadzić dane uzyskane z badań do arkusza/edytora danych SPSS, określić typy zmierzonych zmiennych i opisać je,
- następnie przeprowadzić analizy statystyczne używając statystyk opisowych i innych narzędzi statystycznych – odpowiednich dla każdego typu kontrolowanej zmiennej (umiejętność doboru odpowiednich narzędzi)
- i wreszcie na koniec: poprawnie zinterpretować uzyskany wynik analiz statystycznych.
W cyklu 2022/23L:
Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi terminami, którymi posługujemy się w statystyce i metodologii badań oraz najważniejszymi testami statystycznymi używanymi na poszczególnych etapach analizy danych uzyskanych w badaniach oraz umiejętność obliczania podstawowych statystyk (statystyki opisowe, współczynniki korelacji), jak również przeprowadzenie testów statystycznych i ich interpretacja, graficzna prezentacja analiz. Plan wykładów: Po ukończeniu semestru wykładów ze statystyki student powinien: Ponieważ wprowadzenie pojęć dotyczących statystyk opisowych oraz testów statystycznych jest treścią wykładów ze statystyki, na zajęciach laboratoryjnych prowadzący ograniczą się jedynie do krótkiego wprowadzenia teoretycznego na początku każdego bloku tematycznego (temu będą służyć także materiały dla studentów opracowane przez prowadzącą). Główny nacisk natomiast zostanie położony na praktycznym ćwiczeniu obliczeń statystycznych z użyciem poszczególnych narzędzi statystycznych w programie SPSS. Ćwiczenia te opierać się będą na przygotowanych uprzednio przez prowadzącą przykładach/zadaniach z użyciem |
W cyklu 2023/24L:
Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi terminami, którymi posługujemy się w statystyce i metodologii badań oraz najważniejszymi testami statystycznymi używanymi na poszczególnych etapach analizy danych uzyskanych w badaniach oraz umiejętność obliczania podstawowych statystyk (statystyki opisowe, współczynniki korelacji), jak również przeprowadzenie testów statystycznych i ich interpretacja, graficzna prezentacja analiz. Plan wykładów: Po ukończeniu semestru wykładów ze statystyki student powinien: Ponieważ wprowadzenie pojęć dotyczących statystyk opisowych oraz testów statystycznych jest treścią wykładów ze statystyki, na zajęciach laboratoryjnych prowadzący ograniczą się jedynie do krótkiego wprowadzenia teoretycznego na początku każdego bloku tematycznego (temu będą służyć także materiały dla studentów opracowane przez prowadzącą). Główny nacisk natomiast zostanie położony na praktycznym ćwiczeniu obliczeń statystycznych z użyciem poszczególnych narzędzi statystycznych w programie SPSS. Ćwiczenia te opierać się będą na przygotowanych uprzednio przez prowadzącą przykładach/zadaniach z użyciem |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady:
Znajomość i rozumienie podstawowych terminów w statystyce (próba, populacja, zmienne, skale pomiaru, rozkład wartości zmiennej, korelacja, opis statystyczny, wnioskowanie statystyczne)
• Znajomość najważniejszych narzędzi statystycznych służących do opisu statystycznego danych oraz ich analizy;
• Umiejętność doboru odpowiednich (właściwych) narzędzi statystycznych w zależności od typu zmiennych (skal pomiaru), liczebności prób oraz charakterystyki rozkładu wartości zmiennych;
• Poprawne formułowanie wniosków w oparciu o wyniki analiz lub obserwację rozkładu wartości zmiennej (zmiennych)
• Umiejętność formułowania nowych pytań badawczych i hipotez na bazie zebranych danych, testowania ich i odnoszenia ich do uzyskanych wcześniej wyników
Ćwiczenia:
Umiejętność praktycznego zastosowania pakietu SPSS w celu wprowadzenia do arkusza zebranych w badaniach danych, opracowania ich, utworzenia zmiennych, wykonania analiz i interpretacji ich wyników;
• Znajomość najważniejszych narzędzi statystycznych służących do opisu statystycznego danych oraz ich analizy;
• Umiejętność doboru odpowiednich (właściwych) narzędzi statystycznych w zależności od typu zmiennych (skal pomiaru), liczebności prób oraz charakterystyki rozkładu wartości zmiennych;
• Graficzne prezentowanie rozkładów wartości zmiennej, częstości poszczególnych wartości, itd.
• Poprawne formułowanie wniosków w oparciu o wyniki analiz lub obserwację rozkładu wartości zmiennej (zmiennych)
• Umiejętność formułowania nowych pytań badawczych i hipotez na bazie zebranych danych, testowania ich i odnoszenia ich do uzyskanych wcześniej wyników
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin pisemny - problemy, zdania do rozwiązania, interpretacja wyników "wydruków" analiz statystycznych wykonanych w programie SPSS. Próg zaliczenia to 50% maksymalnej liczby punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratoriów ze statystyki.
Ćwiczenia: Obecność na zajęciach.
• Ocena końcowa = średnia ocen uzyskanych z czterech kolokwiów cząstkowych lub – w razie uzyskania oceny niedostatecznej (niepisania 3 lub 4 kolokwiów) – zaliczenie kolokwium całościowego.
Kolokwia będą składać się z zadań, które będą wymagały wykazania się umiejętnością posługiwania się narzędziami statystycznymi w pakiecie SPSS i interpretowania wyników analiz. Punkty za zadania będą przyznawane zarówno za prawidłowy wybór
testu statystycznego i podanie wyniku analizy oraz (niezależnie) za interpretację wyniku, tak aby student mógł otrzymać ocenę za wykazanie się przyswojoną partią materiału.
• Kolokwium całościowe (lub poprawkowe kolokwia cząstkowe) będą odbywać się na ostatnich zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Bedyńska, S., Brzezicka, A. (red.) (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Akademica
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Akademica
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2004). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1. Statystyki podstawowe. Kraków: StatSoft Polska.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Brzeziński J., Stachowski R. (1984). Zastosowanie analizy wariancji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Górniak J., Wachnicki J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska.
Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 2. Modele liniowe i nieliniowe. Kraków: StatSoft Polska.
Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 3. Analizy wielowymiarowe. Kraków: StatSoft Polska.
W cyklu 2022/23L:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
W cyklu 2023/24L:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Na zajęciach obowiązują zalecenia sanitarne zgodne z aktualnymi rozporządzeniami Rektora UMK. |
W cyklu 2023/24L:
Na zajęciach obowiązują zalecenia sanitarne zgodne z aktualnymi rozporządzeniami Rektora UMK. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: