Ochrona własności intelektualnej 2401-K-S1-1-OWI1
Wraz z rozwojem nowych technologii ochrona własności intelektualnej, zwłaszcza w kontekście pisania publikacji naukowej, nabiera nowego znaczenia.Np. biorąc pod uwagę rewolucyjne możliwości ChatGPT, Bard czy też Bing w udzielaniu odpowiedzi na praktycznie każde pytanie i tworzenia dowolnego rodzaju tekstu, jego zastosowanie w edukacji akademickiej jest przedmiotem debaty. Celem zajęć jest zapoznanie ich uczestników z literatura współczesną i naukową dotyczącą tego, Jak napisać (oryginalną) publikację naukową? Napisanie publikacji naukowej wymaga korzystania i odwołania się do wielu innych publikacji naukowych, to może rodzić problem popełnienia różnego typu plagiatów. Ponadto zostaną przedstawione różne oblicza Sztucznej inteligencja (ChatGPT, Bard czy też Bing) w kontekście pisania publikacji naukowej – jako narzędzie złęj praktyki naukowej i plagiatu oraz jako przydatne narzędzie edytowania tekstów.
W cyklu 2023/24Z:
Wraz z rozwojem nowych technologii ochrona własności intelektualnej, zwłaszcza w kontekście pisania publikacji naukowej, nabiera nowego znaczenia.Np. biorąc pod uwagę rewolucyjne możliwości ChatGPT, Bard czy też Bing w udzielaniu odpowiedzi na praktycznie każde pytanie i tworzenia dowolnego rodzaju tekstu, jego zastosowanie w edukacji akademickiej jest przedmiotem debaty. Celem zajęć jest zapoznanie ich uczestników z literatura współczesną i naukową dotyczącą tego, Jak napisać (oryginalną) publikację naukową? Napisanie publikacji naukowej wymaga korzystania i odwołania się do wielu innych publikacji naukowych, to może rodzić problem popełnienia różnego typu plagiatów. Ponadto zostaną przedstawione różne oblicza Sztucznej inteligencja (ChatGPT, Bard czy też Bing) w kontekście pisania publikacji naukowej – jako narzędzie zlej praktyki naukowej i plagiatu oraz jako przydatne narzędzie edytowania tekstów. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie i ocena na podstawie:
-obecność
-aktywny udział w zajęciach
-przygotowanie referatu na podstawie wybranego tekstu z listy lektur, prezentacji na każde ćwiczenia w grupie.
-prezentacją owego referatu;
Ocena końcowa:
• Opracowanie materiałów w jeden cztero-pięciostronicowy esej zawierający wszystkie omawiane kwestie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
K. Czub, Prawo własności intelektualnej. Zarys wykładu, Warszawa 2016;
Literatura
Plagiat, co to jest? Definicja.Rozdaje plagiatów. Metody unikania plagiatów.
• Aghayani, B. (2021). Respect: A Simple Method To Avoid Plagiarism in Efl Context. International Journal of Humanity Studies (IJHS), 5(1), 29-37.
• Debnath, J. (2016). Plagiarism: A silent epidemic in scientific writing–Reasons, recognition and remedies. Medical Journal Armed Forces India, 72(2), 164-167.
• Masic, I. (2012). Ethical aspects and dilemmas of preparing, writing and publishing of the scientific papers in the biomedical journals. Acta Informatica Medica, 20(3), 141.
• Masic, I. (2012). Plagiarism in scientific publishing. Acta Informatica Medica, 20(4), 208.
• Badrinath, H. R., & Prakash, I. N. (2016). Academic Integrity and Plagiarism A Case Study.
• Harvard Guide to Using Sources Harvard College Writing Program One Bow Street, Cambridge, MA 02138 1, Avoiding Plagiarism
Jak napisać (oryginalną) publikację naukową?
• Sanders, D. A. (2020). How to write (and how not to write) a scientific review article. Clinical biochemistry, 81(4), 65-68.
• Moreira, A., & Haahtela, T. (2011). How to write a scientific paper-and win the game scientists play!. Revista portuguesa de pneumologia, 17(3), 146-149.
• Ecarnot, F., Seronde, M. F., Chopard, R., Schiele, F., & Meneveau, N. (2015). Writing a scientific article: A step-by-step guide for beginners. European Geriatric Medicine, 6(6), 573-579.
• Driscoll, J., & Aquilina, R. (2011). Writing for publication: A practical six step approach. International Journal of Orthopaedic and Trauma Nursing, 15(1), 41-48.
Jak przygotować abstrakt?
• Drury, A., Pape, E., Dowling, M., Miguel, S., Fernández-Ortega, P., Papadopoulou, C., & Kotronoulas, G. (2023, April). How to write a comprehensive and informative research abstract. In Seminars in Oncology Nursing (Vol. 39, No. 2, p. 151395). WB Saunders.
• Nagda, S. (2013). How to write a scientific abstract. The Journal of Indian Prosthodontic Society, 13, 382-383.
• Sanganyado, E. (2019). How to write an honest but effective abstract for scientific papers. Scientific African, 6, e00170.
• Grech, V. (2018). WASP (Write a scientific paper): Preparing an abstract. Early Human Development, 125, 51-52.
Sformułowanie naukowej tezy.
Cuschieri, S., Grech, V., & Savona-Ventura, C. (2018). WASP (Write a Scientific Paper): How to write a scientific thesis. Early human development, 127, 101-105.
Sztuczna inteligencja i jej różne oblicza - (ChatGPT, Bard czy też Bing) jako narzędzie oszustwa i narzędzie edytowania tekstów.
• Anders, B. A. (2023). Is using ChatGPT cheating, plagiarism, both, neither, or forward thinking?. Patterns, 4(3).
• Elali, F. R., & Rachid, L. N. (2023). AI-generated research paper fabrication and plagiarism in the scientific community. Patterns, 4(3).
• Kim, S. G. (2023). Using ChatGPT for language editing in scientific articles. Maxillofacial Plastic and Reconstructive Surgery, 45(1), 13.
Jaakkola, E. (2020). Designing conceptual articles: four approaches. AMS review, 10(1-2), 18-26.
Santos, J. A. C., & Santos, M. C. (2015). Strategies for writing a research paper. Tourism & Management Studies, 11(1), 6-13.
Cuschieri, S., Grech, V., & Savona-Ventura, C. (2019). WASP (Write a Scientific Paper): Structuring a scientific paper. Early human development, 128, 114-117.
W cyklu 2023/24Z:
• Jak napisać (oryginalną) publikację naukową? |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Zaliczenie i ocena na podstawie: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: