Metodologia i praca empiryczna 2401-K-S1-1-MiPE
1. Paradygmat naukowy. Badania empiryczne
2. Jak formułować dobre pytanie badawcze.
3. Czy wszystkie „eksperymenty” są eksperymentami? Typy schematów badawczych, ich zalety i wady (schemat eksperymentalny, quasi eksperymentalny i korelacyjny).
4. Planowanie szczegółowego wykonania eksperymentu badawczego:
typy pytań badawczych, wyodrębnienie zmiennych zależnych i niezależnych, operacjonalizacja zmiennych, dobór narzędzi pomiarowych, zbieranie danych, analiza statystyczna, opis wyników. Metody wizualizacji rezultatów eksperymentu.
5. Elementy opracowania danych pomiarowych: podstawy rachunku prawdopodobieństwa, rozkłady zmiennej losowej, rodzaje błędów pomiarowych, wpływ szumu.
6. Czym są narzędzia pomiarowe w kognitywistyce? Przegląd najważniejszych procedur pomiarowych: od ankiety kwestionariusza po obrazowanie aktywności mózgu.
7. Przygotowanie wyników do analizy, podstawowe metody ilościowego opracowania danych.
8. Granice interpretacji: o czym mówi wynik eksperymentu?
9. Jak przygotować raport badawczy? (struktura raportu, standardy edycji)
10.Replikacja eksperymentów. Przygotowanie i przeprowadzenie własnego badania opartego na wybranym schemacie, analiza uzyskanych danych, sformułowanie wniosków.
11. Prezentacja wyników w postaci raportu badawczego oraz wystąpienia w ramach studenckiej sesji naukowej kończącej semestr (uczestnictwo w konkursie studenckim).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- projektu
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- sprawdziany
- aktywność
- prezentacja na sesji posterowej
Kryteria oceniania:
zajęcia: zaliczenie na ocenę na podstawie dwóch sprawdzianów (50 pkt), aktywności (10 pkt) oraz prezentacji projektu na sesji posterowej (40 pkt):
ndst – 50 pkt (50%)
dst- 70 pkt (70%)
dst plus- 75 pkt (75%)
db- 80 pkt (80%)
db plus- 85 pkt (85%)
bdb- od 86 pkt (86%)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
literatura obowiązkowa:
Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2008). Statystyczny drogowskaz. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMIKA.
Brzeziński, J. M., Zakrzewska, M. (2008). Metodologia: Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badan naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, str. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
literatura uzupełniająca:
Kuhn, T. S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Popper, K. R. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (1978). Elementy metodologii badań psychologicznych (cz. I). Warszawa: PWN.
Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2, str. 137-164, Gdańsk: GWP.
Anderson, J.R. (1987). Metodologies for studying human knowledge. Behavioral and Brain Science, 10, 467-505. (tłumaczenie artykułu + komentarze w: Z. Chlewiński, Psychologia poznawcza. Metodologia badania wiedzy ludzkiej, str. 27-124.).
Nęcka, E. (2000). Procesy uwagi. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2, str. 77-96, Gdańsk: GWP.
Oliver, P. (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie. Warszawa: Wydawnictwo Literackie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: