Matematyczne podstawy kognitywistyki 2401-K-S1-1-MPK
Na zajęciach z „Matematycznych podstaw konitywistyki” student zapoznaje się z podstawowymi teoriami matematycznymi niezbędnymi dla budowania naukowej wiedzy.
Język matematyki stanowi bowiem zarówno pole ćwiczeń dla precyzyjnego formułowania myśli, jak również jest merytorycznie wykorzystywany w dziedzinie nauk przyrodniczych, jak i innych nauk ścisłych. Rygoryzm matematyczny stanowi w szczególności fundament dla prowadzenia dyskursu naukowego będąc gwarantem niezawodnego wyprowadzania wniosków w przypadku informacji dających się zapisać w sposób ilościowy.
I tak, narzędzia matematyczne mogą być wykorzystywane do reprezentowania i modelowania różnorakich danych i wyników obserwacyjnych umożliwiając ich pełne przebadanie.
W ramach zajęć omawiane są następujące tematy:
Wykład:
1. Naiwna i aksjomatyczna teoria mnogości. Zbiory i ciągi nieskończone, jako uogólnienie przypadków obserwowanych w życiu codziennym.
2. Działania na zbiorach jako abstrakcyjne sposoby operowania na dystrybutywnych kolekcjach przedmiotów. Definicje działań na zbiorach i wybrane własności tychże działań.
3. Relacje. Para uporządkowana. Pojęcie funkcji jako relacji.
4. Relacja równoważności jako podstawowy sposób abstrahowania. Relacja zwrotna, symetryczna i przechodnia. Procedury abstrakcji - klasa abstrakcji. Zbiór ilorazowy.
5.Teoria mocy.
6. Operacje na wektorach
7. Kombinacje liniowe i wektory bazowe
8. Transformacje liniowe
9.Operacje na macierzach
10. Wartości i wektory własne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład - egzamin pisemny
Egzamin pisemny - W02, W03, U05, U11
Ćwiczenia - cztery kolokwia pisemne oraz aktywność na zajęciach (każda pozytywna aktywność jest przeliczana na dodatkowy 1% punktów doliczany do wyniku uzyskanego podczas prac pisemnych).
Kolokwium – U05, U11
Aktywność – K01, K02, K03
Kryteria oceniania
Obowiązują zarówno w przypadku zaliczenia ćwiczeń, jak i egzaminu. W przypadku ćwiczeń dopuszczalna jest absencja na dwóch zajęciach; podstawą do wyliczenia oceny z ćwiczeń jest wynik sumaryczny z kolokwiów:
ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%
ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst. - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
W przypadku egzaminu z wykładu obowiązują te same przedziały dla poszczególnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN
K. Kuratowski, Wstęp do teorii mnogosci i topologii. PWN
B. Gleigewicht, Algebra, PWN, Warszawa 1976,
A. Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN, Warszawa 1976
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: