Biologiczne podstawy zachowania 2401-K-S1-1-BPZ
1. Elementarne formy zachowania - odruchy
2. Zachowania instynktowne - co to jest popęd?
3. Mechanizmy zachowań popędowych
4. Konflikt popędów i rytualizacja zachowania
5. Wybrane teorie instynktu
6. Teoria ewolucji Karola Darwina
7. Współczesny ewolucjonizm i ewolucja zachowania
8. Płeć, rozród i opieka nad potomstwem w ujęciu ewolucyjnym
9. Zachowania terytorialne i ich ewolucja
10. Ewolucja grup - od agregacji do grupy społecznej
11. Ewolucyjne korzenie zachowań prospołecznych
12. Ewolucyjne podstawy zachowań moralnych
13. Procesy uczenia się jako niezbędny element zmiany zachowań
14. Komunikacja oraz język
15. Świadomość precepcyjna i introspekcyjna w ujęciu ewolucyjnym
Od 2022/2023:
1. Formy informacji i sygnałów w układach żywych
2. Komunikacja lokalna (sygnały parakrynne i autokrynne)
3. Szlaki komunikacji odleglej
4. Receptory. Funkcjonowanie receptorów zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych
5. Czucie somatyczne (termorecepcja, dotyk, ból i nocycepcja, swędzenie, propriocepcja)
6. Chemorecepcja. Zmysły węchu i smaku
7. Fotorecepcja. Wzrok i widzenie
8. Mechanorecepcja (słuch, równowaga, )
9. Inne rodzaje recepcji bodźców (magnetorecepcja, elektrorecepcja)
10. Bodźce wisceralne i interocepcja
11. Jak działa układ mięśniowy?
12. Krew i układ endokrynny
13. Układ odpornościowy ssaków
14. Funkcjonowanie układu pokarmowego i wydalniczego ssaków
15. Termoregulacja naczelnych.
|
W cyklu 2022/23Z:
Celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów pierwszego roku kognitywistyki z podstawami wiedzy o: Celowo zostaną pominięte szczegółowe informacje nt. transferu i przetwarzania sygnałów przez układ nerwowy, ponieważ ten materiał będzie omawiany na zajęciach z neurofizjologii i neuroanatomii. Plan zajęć Od 2022/2023 1. Formy informacji i sygnałów w układach żywych |
W cyklu 2023/24Z:
Celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów pierwszego roku kognitywistyki z podstawami wiedzy o: Trzeci blok zajęć będzie dotyczyć przetwarzania interoceptywnego. Interocepcja to zbiór zmysłów przekazujących organizmowi informację o stanie wewnętrznym organizmu. Może to być zarówno świadome, jak i podświadome. Sygnały interoceptywne powstają z wielu różnych układów fizjologicznych organizmu. Najczęściej badanym systemem jest interocepcja sercowo-naczyniowa. Inne układy fizjologiczne integralne z przetwarzaniem interoceptywnym obejmują układ oddechowy, żołądkowo-jelitowy i moczowo-płciowy, układ nocyceptywny, układ termoregulacyjny, układ hormonalny i układ odpornościowy. W bloku czwartym podejmiemy odpowiedzi organizmu – Jakie są cele odpowiedzi neuronalnej? Omówimy w jaki sposób organizm zwierzęcy odpowiada na przetworzone przez OUN bodźce, a w szczególności jak na sygnały OUN odpowiadają układ mięśniowy, hormonalny, krwionośny, pokarmowy, wydalniczy i płciowy i jak te odpowiedzi zmieniają się z wiekiem organizmu. Celowo zostaną pominięte szczegółowe informacje nt. transferu i przetwarzania sygnałów przez układ nerwowy, ponieważ ten materiał będzie omawiany na zajęciach z neurofizjologii i neuroanatomii. Plan zajęć 1. Formy informacji i sygnałów w układach żywych |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
(W1, W2, U1, U2, U3, K1)
Literatura
* Pisula, W. (2000). Rozdział 5 w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP.
* Sadowski, B., Chmurzyński, J. (1989). Biologiczne mechanizmy zachowania. Warszawa. PWN. Rozdziały 10, 12, 13, 14, 16, 17 i 18.
* Kaleta, T. (2003). Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Od r. ak. 2022/23 informacje o literaturze sa podane oddzielnie w każdym kursie.
|
W cyklu 2022/23Z:
Wybrane rozdziały i fragmenty: Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, Podstawy biologii komórki. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa, 2019. |
W cyklu 2023/24Z:
Wybrane rozdziały i fragmenty: Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, Podstawy biologii komórki. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa, 2019. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: