Wstęp do neurofizjologii człowieka 2401-K-S1/S2-1-WDNC
Kurs stanowi wprowadzenie w podstawowe zagadnienia neurofizjologii: podział i budowę układu nerwowego, podstawowe mechanizmy neurofizjologiczne zachodzące na poziomie pojedynczej komórki nerwowej, zespołów neuronalnych, struktur i sieci mózgowych.Studenci zapoznają się także z głównymi rodzajami i funkcją neuroprzekaźników. Szczegółowo omówione zostaną podstawowe systemy funkcjonalne (układy) organizmu odpowiedzialne za percepcję rożnych bodźców, ruch, równowagę, czuwanie oraz rytmy biologiczne. Przedstawione zostaną neurofizjologiczne mechanizmy leżące u podłoża najczęściej spotykanych chorób psychicznych, zaburzeń działania układu nerwowego oraz neuronalne korelaty stresu. Będzie można także zaznajomić się z podstawowymi metodami badania OUN oraz poznać jak oddziaływają na układ nerwowy najczęściej spotykane substancje psychoaktywne
Kurs obejmuje następujące treści programowe:
Wykład – 30 godzin:
1. Układ nerwowy i jego budowa
1.1. neurofizjologia - definicja
1.2. układ nerwowy – co to takiego
1.3. funkcje układu nerwowego
1.4. ogólny podział układu nerwowego
1.5. podział tkanek układu nerwowego
1.6. glej i jego budowa
1.7. układ komorowy i naczyniowy
1.8. opony mózgowe
1.9. bariera krew mózg
2. Neuron i jego budowa
2.1. elementy składowe neuronu
2.2. klasyfikacja neuronów w zależności od funkcji
2.3. synapsy ich budowa, podział i działanie
2.4. zjawiska bioelektryczne w obrębie neuronu
2.5. działanie grup neuronalnych
3. Podstawy neuroanatomii funkcjonalnej
3.1. podział systemu nerwowego i działanie i mechanizmy w obrębie poszczególnych układów
3.1.1. ośrodkowy układ nerwowy
3.1.2. obwodowy układ nerwowy:
4. Przetwarzanie sensoryczne
4.1. receptory, podział i budowa i mechanizmy w ich obrębie
4.2. układ czuciowy, podział i budowa (dotyk, ból, temperatura)
4.3. integracja zmysłów
4.4. rola procesu uwagi w przetwarzaniu sensorycznym
4.5. układ ruchowy
4.5.1. odruch – podstawowa jednostka reakcji behawioralnej
4.5.2. szkielet i mięśnie szkieletowe
4.5.3. połączenia nerwowo-mięśniowe
4.5.4. propriocepcja
4.5.5. kontrola ruchu na poziomie rdzeniowym i mózgowym
4.6. układ wzrokowy
4.6.1. właściwości światła,
4.6.2. budowa oka i przetwarzanie informacji wzrokowej na jego poziomie
4.6.3. mechanizm hamowania obocznego
4.6.4. drogi wzrokowe i przetwarzanie informacji na poziomie wzgórza i kory mózgowej
4.6.5. widzenie stereoskopowe, kontrast, ostrość widzenia
4.6.6. widzenie barwne i teorie widzenia
4.7. układ słuchowy
4.7.1. dźwięk i jego parametry
4.7.2. budowa ucha, mechanizmy neurofizjologiczne i przetwarzanie informacji słuchowej na jego poziomie
4.7.3. ośrodkowy układ słuchowy i jego działanie
4.7.4. lokalizacja dźwięków, kodowanie częstotliwości i natężenia dźwięków
5. neurofizjologiczne podłoże emocji
5.1. rodzaje i biologiczne znaczenie emocji
5.2. teorie powstawania emocji
5.3. wyrażanie emocji, działanie nerwów i mięśni twarzowych
5.4. układ nagrody i jego funkcja i działanie
5.5. układ limbiczny
5.6. neurofizjologia strachu, lęku, złości, smutku i zakochania
5.7. neurofizjologiczne podłoże agresji
Konwersatoria – 10 godzin
1. Generacja potencjału czynnościowego w komórce nerwowej
2. Neuroprzekaźnik
3. Wpływ substancji psychoaktywnych na układ nerwowy
4. Podstawowe techniki obrazowania aktywności mózgu
5. Percepcja bólu i sposoby jego kontroli
6. Zmysł węchu i smaku
7. Zaburzenia kontroli ruchowej
8. Zmysł równowagi oraz zaburzenia widzenia i słyszenia
9. Stres i neurofizjologiczne podłoże chorób psychicznych
10. Rytmy biologiczne, sen i czuwanie
W cyklu 2022/23Z:
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego oraz biorących udział w utrzymaniu homeostazy organizmu. |
W cyklu 2023/24Z:
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego oraz biorących udział w utrzymaniu homeostazy organizmu. |
W cyklu 2024/25Z:
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego oraz biorących udział w utrzymaniu homeostazy organizmu. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
• Wykład – egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru (w sesji egzaminacyjnej + ew. dodatkowy egzamin poprawkowy - sesja poprawkowa)
• Konwersatoria – obecność na zajęciach (max. 1 nieusprawiedliwiona nieobecność) + zaliczenie na ocenę prezentacji multimedialnej jednego z wybranych tematów
Literatura
• Breedlove S.M., Watson N.V. Behavioral Neuroscience, 8th edition, 2017, Sinauer Associates Inc. P.O, Sunderland, USA
• Kalat J. Biologiczne podstawy psychologii, 2006; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
• Longstaff A. Krótkie wykłady z neurobiologii, 2002. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
• Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania ludzi i zwierząt, 2020, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
• Traczyk, W. Z., Trzebski, A. (red.) (2001). Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej (wyd. III). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
• Jaśkowski P. Zarys psychofizjologii, 2004, Wyższa Szkoła Finansów I Zarządzania, Warszawa
W cyklu 2022/23Z:
- Longstaff A.Krótkie wykłady - Neurobiologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 |
W cyklu 2023/24Z:
- Longstaff A.Krótkie wykłady - Neurobiologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 |
W cyklu 2024/25Z:
- Longstaff A.Krótkie wykłady - Neurobiologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: