Umysł jako maszyna predykcyjna 2401-K-MF-UJMP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/23Z:
Wykład składa się z czterech bloków tematycznych (na każdy blok przypadają 2-3 spotkania wykładowe): |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład składa się z czterech bloków tematycznych (na każdy blok przypadają 2-3 spotkania wykładowe): |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student ma do wyboru jeden z dwóch sposobów zaliczenia zajęć:
- napisanie eseju końcowego na ustalony z prowadzącym temat
- realizacja "zadania końcowego":
Opis zadania: Państwa zadanie polega na (1)uważnym przeczytaniu co najmniej jednejlektury z poniższej listy,(2)sporządzeniu dokładnego konspektusyntetycznieomawiającegolekturę(m.in.głównątezę/hipotezę, strukturęprzedstawionegoargumentu,a także Państwa przemyślenia, wątpliwościczy uwagi krytyczne), (3)przyjście na dyżur w celuomówienia tej lektury z prowadzącym kurs. Żeby ułatwić wybór najciekawszego dlaPaństwamateriału,proponowane lektury zostały podzielone na bloki tematyczne.Choć nie jest to konieczne,wartooprzeć zadanie zaliczeniowe na więcej niż jednej lekturze.Zadanie należy zrealizować nie później niż do wtorku 28.02.2023.Skróty: AI–Active Inference; PP–Przetwarzanie Predykcyjne/Predictive Processing; FEP –Free Energy PrinciplePP/AI/FEPjako modele aktywności mózguAlamia, A., VanRullen, R. (2019). Alpha oscillations and traveling waves: Signatures of predictive coding? PLOS Biology, 17(10), e3000487.Bastos, A. M., Usrey, W. M., Adams, R. A., Mangun, G. R., Fries, P., Friston, K. J. (2012). Canonical microcircuits for predictive coding. Neuron, 76, 695–711.Kagan, B. J., Kitchen, A. C., Tran, N. T., Habibollahi, F., Khajehnejad, M., Parker, B. J., Bhat, A., Rollo, B., Razi, A., & Friston, K. J. (2022). Invitroneurons learn and exhibit sentience when embodied in a simulated game-world.Neuron, S0896-6273(22)00806-6.Sales, A. C., Friston, K. J., Jones, M. W., Pickering, A. E., & Moran, R. J. (2019). Locus Coeruleus tracking of prediction errors optimises cognitive flexibility: An Active Inference model.PLoS computational biology,15(1), e1006267.Walsh, K. S., McGovern, D. P., Clark, A., O’Connell, R. G. (2020). Evaluating the neurophysiologicalevidence for predictive processing as a model of perception. Annals of the New York Academy of Sciences, 1464(1), 242–268. PP/AI/FEP jako teorie świadomościi aspektów świadomego doświadczeniaClark, A. (2018). Beyond the ‘Bayesian blur’: Predictive processing and the nature of subjective experience. Journal of Consciousness Studies, 25, 71–87.Hohwy, J., Michael, J. (2017). Why should any body have a self? In F. de Vignemont, A. Alsmith (eds). The Subject’s Matter: Self-consciousness and the Body (pp. 363–392). Cambridge (MA): The MIT Press. Hohwy, J., Paton, B., Palmer, C. (2016). Distrusting the present. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 15(3), 315–335.
Literatura
Bar, M. (2007). The proactive brain: using analogies and associations to generate predictions. Trends in Cognitive Sciences, 11: 280–289.
Bortolotti, L. (2018). Delusion. W: E. Zalta (red.). Stanford Encyclopedia of Philosophy. Dostępne na stronie: https://plato.stanford.edu/entries/delusion/.
Bowman, H., Filetti, M., Wyble, B., Olivers, C. (2013). Attention is more than prediction precision. Behavioral and Brain Sciences, 36, 26–28.
Clark, A. (2016). Surfing Uncertainty. Prediction, Action, and the Embodied Mind. Oxford: Oxford University Press.
Dainton, B. (2017). Temporal consciousness. W: E. Zalta (red.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Dostępne na stronie: https://plato.stanford.edu/entries/consciousness-temporal/
Fletcher, P.C., Frith, C.D. (2009). Perceiving is believing: A Bayesian approach to explaining the positive symptoms of schizophrenia. Nature Reviews. Neuroscience, 10, 48–58.
Friston, K. (2017). The mathematics of mind-time. Dostępne na Aeon, pod adresem: https://aeon.co/essays/consciousness-is-not-a-thing-but-a-process-of-inference.
Friston, K., Thornton, C., Clark, A. (2012). Free-energy minimization and the dark-room problem. Frontiers in Psychology, 3, 130.
Hohwy, J. (2013). The Predictive Mind. Oxford: Oxford University Press.
Hohwy, J. (2017). How to entrain your evil demon. W: T. Metzinger, W. Wiese (red.). Philosophy of Predictive Processing. Frankfurt am Main: MIND Group.
Hohwy, J., Roepstorff, A., Friston, K. (2008). Predictive coding explains binocular rivalry: an epistemological review. Cognition, 108, 687–701.
Kent, L., Van Doorn, G., Hohwy, J., Klein, B. (2019). Bayes, time perception, and relativity: The central role of hopelessness. Consciousness & Cognition, 69, 70-80.
Prinz, J. (2008). Emocje jako ucieleśnione oceny. W: A. Klawiter (red.). Formy aktywności umysłu (s. 37–72). Warszawa: PWN.
Ransom, M., Fazelpour, S. (manuskrypt dostępny u prowadzącego). Three problems for the predictive coding theory of attention.
Rao, R., Ballard, D. H. (1999). Predictive coding in the visual cortex: a functional interpretation of some extra-classical receptive-field effects. Nature Neuroscience, 2: 79–87.
Seth, A. K. (2014). A predictive processing theory of sensorimotor contingencies: Explaining the puzzle of perceptual presence and its absence in synesthesia. Cognitive Neuroscience, 5, 97–118.
Seth, A.K. (2013). Interoceptive inference, emotion, and the embodied self. Trends in Cognitive Sciences 17, 656–663.
Wiese, W. (2017). Predictive processing and the phenomenology of time consciousness. W: T. Metzinger, W. Wiese (red.). Philosophy of Predictive Processing. Frankfurt am Main: MIND Group.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura pomocnicza: Clark, A. (2016). Surfing Uncertainty: Prediction, Action and the Embodied Mind. Oxford: Oxford University Press. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura pomocnicza: Clark, A. (2016). Surfing Uncertainty: Prediction, Action and the Embodied Mind. Oxford: Oxford University Press. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: