Transhumanizm: szanse - nadzieje - zagrożenia 2401-K-MF-TSNZ
1) Wprowadzenie do zajęć
2) Bloki zagadnień:
a. narodziny, geneza, ewolucja i charakterystyka znaczenia terminu transhumanizm
b. sens i zakres stosowania nazwy transhumanizm
c. kluczowe teorie i kierunki w ramach transhumanizmu
d. od humanizmu do posthumanizmu
e. czym jest antyhumanizm?
f. co możemy zyskać a co stracić w perspektywie dalszego rozwoju transhumanizmu? – w kontekście namysłu nad wartością życia ludzkiego.
3) Human Liberation vs Trans-Liberation – spór o naturę człowieka.
4) transhumanizm a biogeneza życia – próba implementacji kategorii transhumanistycznych do wyjaśnienia problemów, które implikuje dynamiczny rozwój nauk biomedycznych, m. in. genetyki, embriologii i medycyny reprodukcyjnej.
5) transhumanizm a bioterapia – próba użycia kategorii transhumanistycznych do wyjaśnienia problemów, które generuje dynamiczny rozwój m. in. technologii transplantacyjnych.
6) transhumanizm a tanatologia – próba zastosowania kategorii transhumanizmu do eksplikacji, m. in. zagadnienia przedłużania życia ludzkiego.
7) transhumanizm a biomedycyna – spojrzenie w przyszłość (wybrane problemy pod dyskusję).
8) Podsumowanie kursu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania: praca zaliczeniowa/esej na ocenę (w skali 5-2).
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie końcowej pracy zaliczeniowej/eseju.
Praktyki zawodowe
Brak/nie dotyczy.
Literatura
Przykładowe teksty w tłumaczeniu, z numeracją stron.
1) Braidotti R., Po człowieku, ss. 62-129.
2) DerridaJ., Kres człowieka, [w:] J. Derrida, Pismo filozofii, ss. 129-160.
3) Ferry L., Człowiek – Bóg, czyli o sensie życia, ss. 164-179
4) Feuerbach L., Zasady filozofii przyszłości, ss. 160-230.
5) Fukuyama F., Koniec człowieka, ss. 18-31, 130-140, 200-213.
6) Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej, ss. 9-22, 62-81.
7) Haraway D., Manifest cyborga i Manifest gatunków stowarzyszonych, [w:] „Magazyn Sztuki”, nr. 17/1998.
8) James W., Pragmatyzm, wykład VII, ss. 187-207 i Istota humanizmu, [w:] H. Buczyńska-Garewicz, James, ss. 103-113.
9) Lyotard J.-F., Postmodernizm dla dzieci, ss. 29-54, 101-114.
10) Maritain J., Humanizm integralny. Zagadnienia doczesne i duchowe świata chrześcijańskiego, Londyn 1960, ss. 9-33, 58-74.
11) Renaut A., Paradoksy antyhumanizmu i historia podmiotu, [w:] „Odra”, nr. 6/2000 i „Era jednostki”, ss. 31-77.
12) Taylor Ch., Humanizm i nowoczesna tożsamość, [w:] K. Michalski, Człowiek w nauce współczesnej, ss. 149-198.
13) Vattimo G., Kryzys humanizmu, [w:] G. Vattimo, Koniec nowoczesności, ss. 27-42.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: