Sztuka interaktywna 2401-K-MF-SZI
Poruszone zostaną między innymi następujące zagadnienia:
1. 27 Wieków definicji
2. Sztuka interaktywna. Archipelag
3. Abstrakcja. Metody analizy dzieła sztuki.
4. Sztuka interaktywna źródła, sztuka konceptualna
5. Sztuka interaktywna źródła, od happeningu do sztuki działania
6. Sztuka interaktywna źródła, performance i body art
7. Od sztuki kinetycznej do sztuki mediów elektronicznych
8. Sztuka robotyczna. Nieludzki odbiorca.
9. Interakcje z naturą, land art, bioart i sztuka ekologiczna (cz I i cz II)
10. Interaktywność a sztuka feministyczna.
11.Interakcje z odbiorcą: mediacje sztuki
12. Aktualia sztuki
W cyklu 2022/23Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. |
W cyklu 2023/24Z:
Student po zajęciach z przedmiotu „Sztuka interaktywna” ma dysponować określonym zasobem wiedzy na temat współczesnych tendencji w sztuce, które dowartościowują odbiorcę i nadają dziełu wymiar otwarty oraz procesualny. Przede wszystkim jednak zajęcia mają uwrażliwiać go na immanentną interaktywność dzieł sztuki w ogóle; niezależnie od okresu w dziejach sztuki oraz rodzaju ekspresji artystycznej. Ta strukturalnie obecna w dziele interaktywność dotyczy odmiennych tradycji artystyczno-kulturowych (europejskich i poza europejskich) i polega na twórczej relacji autora-dzieła-odbiorcy. Dotyczy tak różnych form aktywności artystycznej jak: reportaż literacki, film dokumentalny, działa plastyczne, muzyczne. |
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się:
• obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych (lub w wideokonferencji w przypadku zajęć zdalnych) - możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze
• aktywność na zajęciach
• praca zaliczeniowa: esej; problematyka i zawartość zostaną określone pod koniec listopada – termin oddania – ostatnie zajęcia w semestrze
Literatura
1. Kluszczyński, R. W., Sztuka interaktywna, Warszawa 2010.
2. Kluszczyński R.W. (2008) Dylematy interaktywności (sztuka w kulturze partycypacji) [w] Wilk E., Kołasińska-Pasterczyk I. Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków.
3. Berleant A. (2007), Prze-Myśleć Estetykę, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków
4. Dziamski G. (2002) Sztuka u progu XXI wieku, Wydawnictwo Fundacja Humaniora, Poznań
5. Guzek Ł. (2007) Sztuka instalacji, Wydawnictwo Neriton, Warszawa
6. Porczak A. (2005) Adresat autorem – dialogiczne zapętlenie [w] Popczyk M. (red) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Wydawnictwo ASP w Katowicach, Katowice
7. Porczak A. (2009) Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, ASP Kraków
8. Sienkiewicz K. (2014) Zatańczą ci co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Karakter
9. Włodarczyk W. (1996) Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, [w] Sztuka świata t.10, Wydawnictwo Arkady, Warszawa
10. Żmijewski A. (2006) Filmy, Wydawnictwo Galerii BWA, Zielona Góra
11. Żmijewski A. (2008) Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa
W cyklu 2023/24Z:
Czaja D. (2020). Orfeusz i cienie. Lekcja muzyki (337-368) (W:) D. Czaja, Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu, Kraków: Wydawnictwo Pasaże |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Brak uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: