Specyfika humanistyki 2401-K-MF-SH
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika, społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne.
1. Wprowadzenie – humanistyka a inne dziedziny ludzkiej aktywności.
2. Humanizm, nauka humanistyka.
3. Ku określeniu humanistyki; pojęcia: kształcenie, sądzenie, prawda, autorytet.
4. Czas, pamięć, historia i ich znaczenie dla refleksji humanistycznej.
5. Znaki i teksty
6. Metodologia humanistyki – W. Dilthey
7. Metodologia humanistyki – E. Cassirer
8. Humanistyka i społeczeństwo oraz polityka
9. Humanistyka i medycyna
10. Historia uniwersytetu
11. Uniwersytet dzisiaj
12. Sztuka i dehumanizacja
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie trzech kolokwiów elektronicznych oraz aktywności (wykład ma charakter konwersatoryjny, część przeznaczona jest na dyskusję).
ndst - poniżej 50%
dst- 50-60%,
dst plus- 61-70%,
db- 71-80%
db plus- 81-90%,
bdb- 91-100%
Literatura
1. Wprowadzenie
L. ponadobowiązkowa:
Max Weber, Nauka i powołanie, w: Zdzisław Krasnodębski, M. Weber, Wiedza Powszechna, 1999.
Hannah Arendt, Wytwarzanie, w: Kondycja ludzka, przeł. Anna Łagodzka, Aletheia 2010.
2. Humanizm, nauka, humanistyka
Martin Heidegger, Pytanie o technikę, w: Budować, mieszkać, myśleć, przeł. Krzysztof Michalski i in., Czytelnik, Warszawa 1977.
Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003.
L. ponadobowiązkowa:
Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999.
3. Ku określeniu humanistyki
Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków 2003.
L. ponadobowiązkowa:
Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii Niemieckiej” 1996, t. 2.
Hannah Arendt, Co to jest autorytet, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.
4. Historia, czas, pamięć
Ernst Cassirer, Historia, w: Esej o człowieku, przeł. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1977.
Paul Ricoeur, Ćwiczenie pamięci: używanie i nadużywanie, w: Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. Janusz Margański, Universitas 2006.
L. ponadobowiązkowa:
Borys Uspieński, Historia i semiotyka, przeł. Bogusław Żyłko, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 1998.
5. Znaki i teksty
Jurij Łotman i Borys Uspieńskj, O semiotycznym mechanizmie kultury, w: Semiotyka kultury, red. M. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977
Paul Ricoeur, Mowa i pismo, w: Język, tekst, interpretacja, przeł. P. Graff, K. Rosner, PIW, Warszawa 1989.
L. ponadobowiązkowa:
Hans-Georg Gadamer, Co to jest prawda, w: Rozum, słowo, dzieje, przeł. Małgorzata Łukasiewicz i Krzysztof Michalski, PIW, Warszawa 1979, 2000.
e-kolokwium nr 2
6. Metodologia humanistyki – W. Dilthey
Wilhelm Dilthey, Typy światopoglądów i ich rozwinięcie w systemach metafizycznych, w: O istocie filozofii i inne pisma, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, PWN, Warszawa 1987.
L. ponadobowiązkowa
Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004.
7. Metodologia humanistyki – E. Cassirer
Ernst Cassirer, Postrzeganie rzeczy i postrzeganie ekspresji, Pojęcia przyrodnicze i pojęcia kulturowe, w: Logika nauk o kulturze, przeł. Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011
L. ponadobowiązkowa:
Ernst Cassirer, Czym jest człowiek?, w: Esej o człowieku, przeł. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1977.
8. Humanistyka i polityka
Hannah Arendt, Prawda i polityka, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.
Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013.
9. Humanistyka i medycyna
Andrzej Szczeklik, Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, Znak, Kraków 2007.
Jacques Testart, Ku wspomnieniu o człowieku, w: Przejrzysta komórka, przeł. J. A. Żelechowska, PIW, Warszawa 1990.
10. Uniwersytet – historia (wykład)
11. Uniwersytet – idea i czasy najnowsze
Mirosław Żelazny, Kantowska idea uniwersytetu, w: Immanuel Kant, Spór fakultetów, przeł. M. Żelazny, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 2003.
Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997.
L. ponadobowiązkowa:
Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: