Laboratorium kognitywistyki 2401-K-MF-LK
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z praktycznymi i technicznymi aspektami korzystania ze sprzętu badawczego wykorzystywanego w laboratoriach kognitywistycznych oraz umożliwienie im nabycia podstawowych umiejętności w zakresie stosowania tych technologii w badaniach poznawczych.
Studenci będą mieli okazję zapoznać się z różnorodnymi narzędziami wykorzystywanymi w terapii poznawczej, w tym z systemem C-Eye oraz technologią eyetracking, które stanowią podstawę nowoczesnych badań i terapii. Zajęcia pozwolą na rozwój umiejętności wykorzystywania tych technologii w praktyce, w kontekście badań nad uwagą, percepcją i procesami poznawczymi.
System C-Eye, zaawansowany system śledzenia ruchu gałek ocznych, umożliwiający komunikację z pacjentami, będzie szczegółowo omawiany w kontekście jego zastosowań w terapii osób po udarach, wybudzonych ze śpiączki oraz w innych stanach neurologicznych. Dzięki C-Eye pacjenci mogą korzystać z alternatywnej formy komunikacji, co stanowi kluczowy element w terapii osób z poważnymi schorzeniami neurologicznymi.
Studenci zapoznają się również z elektroencefalografią (EEG), a w ramach zajęć demonstracyjnych będą mieli okazję praktycznie wykorzystać to narzędzie do monitorowania aktywności mózgu w czasie rzeczywistym. EEG pozwala na dokładne śledzenie fal mózgowych, co umożliwia analizowanie procesów poznawczych oraz reakcji mózgu na różne bodźce sensoryczne.
Kolejnym elementem kursu będzie olfaktometr, który studenci będą mieli okazję poznać i używać w trakcie zajęć. Urządzenie to umożliwia precyzyjne dostarczanie bodźców węchowych w kontrolowanych warunkach, co pozwala na badanie wpływu zapachów na funkcje poznawcze i emocjonalne. Studenci zapoznają się z jego działaniem oraz zastosowaniem, w tym w diagnostyce zaburzeń neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona.
Studenci będą również mieli możliwość zapoznania się z funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI), który jest stosowany do obrazowania aktywności mózgu w czasie rzeczywistym. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli osobiście wziąć udział w skanowaniu fMRI, co pozwoli na zobaczenie, które obszary mózgu aktywują się podczas różnych zadań poznawczych. Technologie fMRI pozwalają na obrazowanie zmienności przepływu krwi w mózgu, co daje wgląd w zaangażowanie poszczególnych struktur w różnorodne procesy neurologiczne.
Ponadto, zajęcia obejmą prezentację technologii rzeczywistości wirtualnej (VR), która jest wykorzystywana do tworzenia kontrolowanych środowisk badawczych. Dzięki VR studenci będą mogli zapoznać się z metodami tworzenia symulacji oraz eksperymentów pozwalających na badanie reakcji i zachowań człowieka w różnych, zaprojektowanych warunkach.
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej, kładąc duży nacisk na aktywne uczestnictwo studentów w eksperymentach oraz praktyczne zastosowanie nowoczesnych technologii badawczych w kognitywistyce. Studenci nie tylko zapoznają się z narzędziami, ale także będą mieli okazję bezpośrednio z nich korzystać, co umożliwi im zdobycie unikalnych doświadczeń w kontekście badań naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- Aktywność w zajęciach
- Uczestniczenie w zadaniach dodatkowych
- Przygotowanie i wstępne przeprowadzenie projektu z wykorzystaniem technologii związanej z kognitywistyką.
Literatura
- Kothgassner, O. D., Goreis, A., Bauda, I., Ziegenaus, A., Glenk, L. M., & Felnhofer, A. (2022). Virtual reality biofeedback interventions for treating anxiety : A systematic review, meta-analysis and future perspective. Wiener klinische Wochenschrift, 134(Suppl 1), 49–59. https://doi.org/10.1007/s00508-021-01991-z
- Riva, G., Wiederhold, B. K., & Mantovani, F. (2019). Neuroscience of Virtual Reality: From Virtual Exposure to Embodied Medicine. Cyberpsychology, behavior and social networking, 22(1), 82–96. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.29099.gri
- Bernal, G., & Maes, P. (2017). Emotional Beasts. In Proceedings of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems. CHI ’17: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. ACM
-
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
- Zajęcia ćwiczeniowe trwają do 19 maja. |
W cyklu 2023/24L:
Terminy zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: