Immunologia ogólna i kognitywne aspekty układu odpornościowego 2401-K-MF-IOiKA
Wykład obejmuje omówienie biologicznych i poznawczych aspektów funkcjonowania układu immunologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów kontroli reakcji obronnych oraz roli limfocytów B i T w procesach percepcji i przetwarzania sygnałów immunologicznych. Analizowane są interakcje między układem odpornościowym a układem nerwowym, w tym wpływ czynników poznawczych, stresu i emocji na odpowiedź immunologiczną. Poruszane zagadnienia obejmują funkcjonowanie wrodzonego i nabytego układu odpornościowego, fizjologię procesu zapalnego oraz immunologiczną regulację procesów poznawczych.
W trakcie wykładów omawiane są biologiczne podstawy immunologii, obejmujące zakres pojęć, definicje i terminologię, a także immunogeny i antygeny, w tym immunologiczną reakcję pierwotną i wtórną. Szczególna uwaga poświęcona jest elementom odporności wrodzonej oraz ich roli w rozpoznaniu „swój–obcy”, co ma kluczowe znaczenie dla adaptacyjnych mechanizmów poznawczych. Struktura i funkcja przeciwciał oraz biologia limfocytów B i T analizowane są pod kątem ich wpływu na neuroplastyczność oraz przetwarzanie informacji immunologicznych. Ważnym aspektem jest główny układ zgodności tkankowej, który reguluje odpowiedź immunologiczną, wpływając jednocześnie na procesy pamięciowe i podejmowanie decyzji.
W ramach wykładów poruszane są także zagadnienia dotyczące cytokin jako hormonów układu immunologicznego, które odgrywają istotną rolę w regulacji funkcji poznawczych, nastroju i zachowania. Mechanizmy kontrolujące reakcje obronne, takie jak neuro-endokryno-immunomodulacja, ukazują ścisłą współpracę układu odpornościowego, nerwowego i hormonalnego w kontekście kognitywnym. Fizjologia procesu zapalnego oraz główne molekularne kaskady zapalenia są analizowane pod kątem ich wpływu na świadomość i funkcje poznawcze, podobnie jak nadwrażliwość immunologiczna, w tym różne rodzaje alergii, które mogą modulować aktywność układu nerwowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów: test pisemny jednokrotnego wyboru (zaliczenie w formie zdalnej lub tradycyjnej), wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa testu w formie ustnej lub pisemnej.
Pisemne/ustne zaliczenie
K_W01,02,05,07,09,
K_U01,02,03,10,
K_K01,03,04
Literatura
Literatura podstawowa:
Roitt I., Brostoff J. Male D. Immunologia. PZWL 2000 i nowsze;
Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W. Immunologia. PWN 2004 i nowsze;
Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A. Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt. PWN 2000;
UJ 1998.
Literatura uzupełniająca:
Deptuła W., Buczek J. Zarys immunologii ssaków 1998;
Płytycz B., Gliński Z., Jarosz J., Książkiewicz-Kapralska M., Markowska M., Skwarło-Sońta K. Immunologia porównawcza 1999;
Playfair J. H. L., Chain B. M. Immunologia w zarysie 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: