Gramatyka kognitywna - obrazowanie w języku naturalnym 2401-K-MF-GK
Cognitive Semantics (introduction/wprowadzenie): Meaning as embodied and meaning as imaginative. Categorization by schema (generic-specific) & by prototype (centre-periphery). Cognitive Models: ICMs and CTM Cognitive Theory of Metaphor (a) propositional models, (b) image-schematic models, (c) metaphorical models: types & features, metaphorical coherences and duals, (d) metonymic models vs. metaphorical models. The Invariance hypothesis. The Great Chain Metaphor. Meaning motivation, polysemy and semantic change. Axiology in linguistic semantics. Introduction to Mental Spaces and the Conceptual Integration Theory.
Cognitive Grammar (extension/rozszerzenie)
(1) Symbolic units, F/G & (S>T) peripheral v. autonomous processing
(2) Entities: things, atemporal relations and processes
(3) Domains: concepts (domain matrix)
(4) Construal operations/dimensions of imagery/focal adjustments “camera-work”: schematicity, prominence, scope, perspective, abstraction, selection, transformation (dynamicity-virtuality)
(5) Grammar as image: (‘figures in the carpet metaphor’)
Elaboration e-sites and active zones, etc.
|
W cyklu 2022/23Z:
As in A |
W cyklu 2023/24Z:
As in A |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
analityczne prace domowe do prezentacji na zajęciach, referat z wybranego tematu
Praktyki zawodowe
n/a
Literatura
Cruse, Alan. 2006. A Glossary of Linguistics and Pragmatics. Edinburgh University Press. Edinburgh.
Fauconnier, Gilles. 2001. “Conceptual Blending and Analogy”, in: D. Gentner, K. J. Holyoak, B. N. Kokinov (eds.), The Analogical Mind, Cambridge Mass./London, England, A Bradford Book MIT, 255-286.
Lakoff, George and M. Johnson. 1980. Metaphors We Live By. (Afterword 2003). University of Chicago Press. Chicago.
Lakoff, George. 1993. “Contemporary Theory of Metaphor”, in: A. Ortony (ed.).Metaphor and Thought, Cambridge: Cambridge University Press, 202-251
Langacker, Ronald W. 2000. Grammar and Conceptualization. Mouton de Gruyter. Berlin/New York.
Skrzypczak, Waldemar. 2006. Analog-Based Modelling of Meaning Representations in English. Nicolaus University Press. Toruń.
Skrzypczak, Waldemar. 2006. “Alternate Construals, Duals and Selective Projections.” Worlds in the Making: Constructivism and Postmodern Knowledge, red. Edyta Lorek-Jezińska, Teresa Siek-Piskozub i Katarzyna Więckowska. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 67-85.
Skrzypczak, Waldemar. 2008. „Metaphor as a dynamic asymmetry.” Philologica Wratislaviensa: From Grammar to Discourse. Metaphor and Cognition, red. Zdzisław Wąsik and Tomasz Komendziński. Frankfut
|
W cyklu 2022/23Z:
As in A |
W cyklu 2023/24Z:
As in A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: