Fałszywa pamięć. Czy możemy ufać naszym wspomnieniom? 2401-K-MF-FP
Treści programowe:
1. Czym są zniekształcenia pamięci?
2. Modele pamięci a zniekształcenia.
3. Rodzaje zniekształceń: zniekształcenia zdarzające się naturalnie vs. zniekształcenia powstające pod wpływem zewnętrznej ingerencji.
4. Zniekształcenia pamięci w praktyce – pamięć świadków, praktyka terapeutyczna, zachowania konsumenckie.
5. Czy możliwe jest przeciwdziałanie zniekształceniom pamięci?
6. Pozytywne strony zniekształceń pamięci.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda zaliczenia zajęć: test wiadomości z zakresu tematyki wykładu i literatury obowiązkowej (uzyskanie 50% punktów + 1).
Możliwa jest jednokrotna poprawa wyłącznie ocen niedostatecznych.
Skala
0-10: 2
11-12: 3
13-14: 3,5
15-16: 4
17-18: 4,5
19-20: 5
Literatura
Memon, A., Vrij, A. i Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. GWP. Rozdziały: 5, 7, 8, 9
Polczyk, R. (2007). Mechanizmy efektu dezinformacji w kontekście zeznań świadka naocznego. Wydawnictwo UJ. Rozdziały 1 - 4 (s. 11-123).
Ulatowska, J. i Olszewska, J. (2020). Asocjacyjne zniekształcenia pamięci. Metody ich badania i redukcji. W: M. Trojan i M. Gut (red.), Nowe technologie i metody w psychologii (s. 375–393). Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487430.rozdzial17
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: