Aspekty społeczne chorób neurologicznych
2401-K-MF-ASCN
1. Wprowadzenie do zajęć.
2. Aspekty społeczne chorób neurologicznych – wybrane konteksty:
a. etyczno-filozoficzny (w tym bioetyczny)
b. antropologiczny
c. ekonomiczny
d. prawno-społeczny
e. bio-medyczny
3. Aspekty społeczne chorób neurologicznych – zagadnienia szczegółowe:
a. Czym są i jakie są źródła chorób neurologicznych.
b. Problem jakości i wartości życia osób z chorobami neurolgicznymi.
c. Choroba, zdrowie, stan wyleczenia.
c.1. M. in. zagadnienie chorób przewlekłych.
c.2. Medykalizacja chorób, z użyciem farmakologii, inżynierii genetycznych, techno-inżynierii, itp.
d. Kalectwo i niepełnosprawność.
e. Rehabilitacja i rewalidacja.
e.1. M. in. w kontekście sporu o granice ingerencji w ludzki organizm
f. Zagadnienie bólu i cierpienia osób obciążonych chorobami neurologicznymi.
g. Sprawiedliwość społeczna a medycyna (naprawcza).
g.1. Funkcjonowanie systemu orzecznictwa w Polsce i na świecie dotyczący ulg i uprawnień osób posiadających orzecznictwo o niezdolności do pracy.
g.2. System opieki medycznej w Polsce i na świecie z uwzględnieniem lecznictwa otwartego.
g.3. Znaczenie opieki społecznej w ramach zakładów opiekuńczo-leczniczych.
h. Funkcjonowanie człowieka chorego w społeczeństwie (zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym).
i. Rola specjalistów nie medycznych w rozwiązywani problemów pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi.
j. Edukacja społeczeństwa w zakresie chorób neurologicznych
k. inne
4. Dyskusja nad wybranymi chorobami neurologicznymi (w tym m. in.):
a. Udar mózgu.
b. Stwardnienie rozsiane.
c. Padaczka.
d. Choroba Parkinsona i inne schorzenia układu pozapiramidowego.
e. Zaburzenia poznawcze i choroby otępienne.
f. inne choroby neurologiczne.
5. Podsumowanie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Łączna liczba godzin 180
w tym:
- godziny realizowane z udziałem nauczycieli 30
- czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/ uczestnika kursu 85
- czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 65
- czas wymagany do odbycia obowiązkowych praktyk 0
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kognitywistyki w relacji do innych nauk, jak również jej specyfice i z wykorzystaniem terminologii dyscyplin wchodzących w zakres kognitywistyki omawia kwestie społecznie ważne, jak choćby związane z występowaniem chorób (neurologicznych).
W2: Zna terminologię dyscyplin wchodzących w zakres kognitywistyki i posługuje się nią w dyskusji poświęconej społecznym aspektom chorób neurologicznych.
W3: Ma wiedzę na temat uwarunkowań prawno-społecznych i etyczno-filozoficznych związanych z występowaniem chorób (neurologicznych).
W4: Ma uporządkowaną wiedzę o relacjach, jakie zachodzą pomiędzy strukturami, jak również instytucjami społecznymi i ich elementami, co jest pomocne w dyskusji nad instytucjonalnym podejściem do sytuacji chorobowych.
W5: Zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych, a także dysfunkcji społecznych, jak też metody ich oceny i rozpoznania w obszarze kognitywistyki a także ich aksjologiczne rozeznanie w świetle zaangażowanej, etyczno-filozoficznej refleksji naukowej.
W6: Zna i rozumie społeczne obawy, jakie rodzi występowanie chorób (m. in. neurologicznych).
W7: Zna społeczno-ekonomiczne uwarunkowania pełnionego zawodu i możliwe jego obciążenia/zagrożenia.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_W01, K_W02, K_W04, K_W09, K_W13, K_W14;
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi twórczo, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu dyscyplin, które wchodzą w zakres kognitywistyki formułować hipotezy i konstruować krytyczną argumentację aplikowaną do wyjaśniania problemów z zakresu nauk społecznych (m. in. związaną z występowaniem chorób)
U2: Potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać, jak też oceniać dylematy społecznie ważne, z uwagi m. in. na ich rangę, złożoność i odniesienie kulturowe [np. światopoglądowe, religijne, prawne, etyczno-filozoficzne].
U3: Potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. wartości życia, jego jakości i świętości, jak również godności i ludzkiej natury, w kontekście sporu o stopień degradacji ludzkiego życia przez choroby neurologiczne.
U4: Stawia hipotezy dotyczące normatywnego ugruntowania instytucji społecznych i takiego też uwarunkowania różnych zjawisk społecznych – (w tym np. chorób).
U5: Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim, w zakresie tematyki przedmiotu z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_U03, K_U13, K_U14;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów związanych z występowaniem chorób neurologicznych.
K2: Zna główne linie argumentacyjne, do których odwołują się badacze z różnych dziedzin (w tym m. in. etycy, filozofowie, prawnicy, antropolodzy i inni) podczas rozstrzygania wątpliwych społecznie kwestii związanych z występowaniem, m. in. chorób neurologicznych.
K3: Ma świadomość odmiennych propozycji przeciwdziałania chorobom neurologicznym.
K5: Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z wykonywaną aktualnie pracą badawczą, jest ich świadomy i odpowiedzialnie wykazuje chęć i aktywność w ich praktycznym rozwiązywaniu.
K6: Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane inicjatywy badań, eksperymentów a także obserwacji. Rozumie społeczne aspekty praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_K03, K_K04;
Metody dydaktyczne
dydaktyczna eksponująca:
- pokaz
dydaktyczna podająca:
- wykład problemowy
- wykład informujący
- pogadanka
dydaktyczna poszukująca:
- giełda pomysłów/problemowa – dyskusja nad zagadnieniem problemowym
- projektu
- oxfordzka
- referat
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- oxfordzka
Rodzaj przedmiotu
kanon (atrybut wycofany)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi kryteriami otrzymania zaliczenia zajęć są:
- obecności na zajęciach (dopuszczalne są 2-ie nieobecności)
- referat/prelekcja/prezentacja
- egzamin ustny (z tematyki wykładu)
Metoda sprawdzenia efektów kształcenia:
- egzamin ustny (z tematyki wykładu)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura polsko i obcojęzyczna dostosowana do tematyki zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: