Neuronauka zdrowia: między zaburzeniami i dobrostanem 2401-K/P-MF-NZZD
W roku 2014 zaproponowano powstanie nowej dyscypliny, neuronauki zdrowia, która uwzględnia poszerzenie definicji zdrowia (zwykle brak choroby i bólu) o ograniczenie lub wykluczenie różnego rodzaju czynników ryzyka (fizjologicznych, społecznych, poznawczych czy emocjonalnych). Mózg znajduje się w centrum zainteresowania, ale w zarysie podstawowych mechanizmów i konceptualizacji ujęty jest jako wpływający i będący pod wpływem oraz jako element mechanizmów góra – dół, ale jednocześnie też dół – góra przy uwzględnieniu wpływu kontekstu oraz podstawach w indywidualnej bazie genetycznej i historii życiowej. Mózg jako outcome, mediator i predictor. Po 6 latach w 2020 roku pojawia się propozycja (health neuroscience 2.0), aby w tej dyscyplinie uwzględnić integracje rozwijających się w dużej mierze autonomicznie neuronauki społecznej, poznawczej oraz afektywnej. Jednocześnie ten krok poszerza definicje zdrowia o szersze uwzględnienie czynników społeczno-kulturowych. Kolejnym krokiem jest propozycja autora, aby pokazać neuronaukę zdrowia 3.0, ze względu na charakterystykę najnowszego podejścia do badań nad mózgiem podejściem inside out (za Buzsaki). Propozycja wpisuje w ujęcie inside out całościowe podejście do układu nerwowego (centralnego i autonomicznego – zwłaszcza propozycja Lisy Feldman Barrett odnośnie emocji) oraz ujęcie predykcyjne (w wersji Fristona i Hohwy’ego z ropozycją hierarchicznego ujęcia homeostazy i allostazy), a w konsekwencji neuronaukę komputacyjną oraz medycynę spersonalizowaną (zwłaszcza w wersji odwołującej się do ucieleśnienia). Zdrowie jest tu rozumiane za Peterem Sterlingiem jako powiązane regulacją allostatyczno-interoceptywną i wyraża responsywność jako zdolność do adptacji. Zintegrowane zostają dwa modele neuroanuki zdrowia: model aktywności fizycznej (Erickson) oraz allostazy. W takim przypadku dla tego podejścia do zdrowia bardzo ważnym staje się regulacja allostatyczno-interoceptywna oraz allostaza i interocepcja.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1.Barrett F. L., Seven and a half lessons about the brain, , 2020
2. Buzsaki G., The Brain from Inside Out, Oxford University Press, 2019
3. Erickson KI, Creswell JD, Verstynen TD, Gianaros PJ. Health Neuroscience: Defining a New Field. Curr Dir Psychol Sci. 2014 Dec;23(6):446-453. doi: 10.1177/0963721414549350
4. Inagaki TK., Health neuroscience 2.0: integration with social, cognitive and affective neuroscience. Soc Cogn Affect Neurosci. 2020 Nov 10;15(10):1017-1023)
5. Sterling P., What is Health? Allostasis and the Evolution of Human Design, MIT Press 2020
6. Tsakiris M., De Preester H., Interoceptive Mind. From Homeostasis to Awareness, Oxford University Press 2019
Szczegółowa literatura dotycząca poszczególnych zagadnień zostanie udostępniona na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: