Fizjologia stresu
2401-K/P-MF-FST
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z hormonalnymi reakcjami na stres. Słuchacze poznają również neuroimmunologiczne aspekty reakcji stresowych i powiązania między stresem a stanem zdrowia człowieka.
W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z klasyfikacją stresu ze względu na charakter stresora i czas trwania ekspozycji; poznają metody wywoływania stresu w warunkach laboratoryjnych; oceniają własną podatność na stres umysłowy, emocjonalny i stres wystąpienia publicznego; poznają mechanizm działania i konsekwencje zażywania popularnych leków uspokajających; analizują metody radzenia sobie ze stresem; poznają wpływ stresu na zachowanie.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (70 godz):
-wstępne przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń - 10
-praca nad przygotowaniem prezentacji - 10
- przygotowanie do sprawdzianów - 20
-przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 30
Łącznie 100 godz. – 4 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna układy neurohormonalne uczestniczące w reakcjach stresowych; identyfikuje ośrodki nerwowe odpowiedzialne za regulację reakcji na stres; nazywa hormony stresu i miejsca ich syntezy i wydzielania; opisuje zmiany zachowania powodowane przez stres; analizuje rodzaje stresu. Student opisuje modele zwierzęce stresu. Student charakteryzuje mechanizm działania popularnych leków uspokajających i opisuje ich wpływ na procesy metaboliczne zwierząt doświadczalnych, Student objaśnia wpływ stresu na zachowanie zwierząt laboratoryjnych.Student objaśnia zależność między stresem chronicznym a chorobami somatycznymi i psychicznymi.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – wiedza: K_W01
Efekty uczenia się - umiejętności
Student interpretuje sytuacje stresotwórcze i analizuje ich wpływ na homeostazę, korzysta ze zrozumieniem z literatury fachowej w jęz. polskim i angielskim, stosuje odpowiednie metody obliczeniowe do opracowania wyników oznaczeń, używa komputera w zakresie niezbędnym do wyszukiwania informacji dotyczących zagadnień poruszanych na ćwiczeniach, poprawnie interpretuje wyniki pomiarów i na ich podstawie samodzielnie konstruuje wnioski.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – K_U01, K_U02, K_U09, K_U10, K_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych, ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych badań i analiz, ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki, wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku polskim i angielskim, posiada umiejętność dokumentowania i opracowywania wyników oraz ich ustnej prezentacji.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – K_K01, K_K06,
Metody dydaktyczne
Wykład
Część ćwiczeniowa:
ocena wpływu stresu na parametry fizjologiczne (temperatura, szybkość pracy serca, ciśnienie krwi), praca w 2-3 osobowych zespołach według wytycznych zawartych w instrukcji; analiza zmian zachowania zwierząt laboratoryjnych znajdujących się pod wpływem stresu ; ocena ewolucyjnej przydatności reakcji stresowych
- wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
podstawy neurobiologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
1. egzamin (pytania otwarte)
2. obecność na wykładzie (dopuszczalna 1 nieobecność)
Ćwiczenia
1.kolokwium zaliczeniowe obejmujące określoną tematykę realizowaną na zajęciach (krótkie pytania otwarte)
2.ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność)
3.ocena projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji multimedialnej na określony temat przygotowanej przez studenta.
4. Możliwa 1 usprawiedliwiona nieobecność
Praktyki zawodowe
Literatura
Traczyk W., Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, 2001
Zimbardo P. Psychologia i życie. PWN S.A., 1999.
Ponadto zainteresowani mogą otrzymać dane bibliograficzne prac przeglądowych, z których korzystał autor wykładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: