Polska krytyka muzyczna i polska muzyka popularna w XX wieku 2401-D-s1/s2-PKM
Program konwersatorium
1. Wprowadzenie
– program zajęć
– wymagania
– efekty kształcenia
Skąd się wzięła muzyka popularna i krytyka muzyczna
– rola mediów i technologii w upowszechnianiu muzyki (fonografia, media)
– dziennikarstwo muzyczne jako dziennikarstwo środowiskowe
– dziennikarstwo muzyczne w PRL i III RP
2. Muzyka popularna w okresie międzywojennym i po wojnie
Filmy: „Włóczęgi”, „Piętro wyżej”, „Zapomniana melodia”, „Zakazane piosenki”, „Przygoda na Mariensztacie”
Proponowani artyści: Adam Aston, Artur Gold, Eugeniusz Bodo, Aleksander Żabczyński, Stefan Witas, Marta Mirska, Tola Mankiewiczówna, Mieczysław Fogg, Tadeusz Faliszewski, Kazimierz Szerszyński, Tadeusz Miller, Chór Dana, Chór Czejenda, Chór Juranda, Kapela Czerniakowska, Orkiestra z Chmielnej, Orkiestra Szymona Kataszka, Orkiestra Daniela Łopatowskiego/ Orkiestra Braci Łopatowskich, Orkiestra Zygmunta Wicharego, Orkiestra Edwarda Czernego, Orkiestra Jazz D’or (Zygmunt Karasiński), Orkiestra Jana Cajmera, Orkiestra Henryka Warsa, Orkiestra Jana Walaska, Carmen Moreno
3. Polska muzyka popularna w l. 50. i 60.
– jazz
– rock and roll
– big bit
– miejski folk
– piosenka autorska, poetycka i kabaretowa
– czasopisma i dziennikarstwo muzyczne w PRL
Proponowani artyści: Novi Singers, Ewa Demarczyk, Mieczysław Wojnicki, Zbigniew Kurtycz, Barbara Rylska, Teresa Tutinas, Framerowie, Rinn & Czyżewski, Stanisław Grzesiuk, Bohdan Łazuka, Jarema Stępowski, Wiesław Gołas, Stanisław Staszewski, Kabaret Starszych Panów, Wojciech Młynarski, Jerzy Połomski, Irena Santor, Łucja Prus
Filmy: „Małżeństwo z rozsądku”, „Kulig”, „Mocne uderzenie”
Czytanka:
Tyrmand Leopold. „U brzegów jazzu”. Warszawa, 2008. Roz. „Artystyczna poświata urbanizmu”
4. Tak się zaczął rock – polska muzyka popularna końca lat 60. i w l. 70
– M jak mainstream
– muzyczne festiwale PRL
Proponowani artyści: Niemen, Breakout/Tadeusz Nalepa, Niebiesko-Czarni, Czerwono-Czarni, Czerwone Gitary, Skaldowie, SBB, Test, Dżamble, Partita, Polanie, Stan Borys, Alibabki, Filipinki, Grupa ABC, Halina Frąckowiak, Rhythm and Blues, Bogusław Wyrobek, Marek Tarnowski, Michaj Burano, Piotr Janczerski, Toni Keczer, Henryk Fabian, Jacek Lech, Trubadurzy, Piotr Szczepanik, Zbigniew Wodecki, Andrzej Rosiewicz, Krzysztof Krawczyk, Krystyna Prońko, Maryla Rodowicz, Ewa Bem, Grażyna Łobaszewska, Grupa I, Bogusław Mec, Arp Life
5. O polskiej muzyce popularnej l. 70
– alternatywa wobec mainstreamu
– folk rock – niechciane dziecko?
– Muzyka Młodej Generacji
Proponowani artyści: Klan, 73 Grupa Biednych, Romuald & Roman, Nurt, Marek Grechuta, Anawa, Tadeusz Woźniak, 2 plus 1, Andrzej i Eliza, No To Co, Bractwo Kurkowe 1791, Wolna Grupa Bukowina, Pastor i Słońce, Grupa Dominika, Budka Suflera, Test, Koman Band, Maanam, Exodus, Kasa Chorych, Krzak, Mech, Kombi, Ogród Wyobraźni, Cytrus
Rock-opera: „3400 lat po Ikarze”
6. Wielcy i cała reszta lat 80. O tym, jak Maanam, Perfect, TSA, Republika i Lady Pank pokazali światu, kto jest najlepszy
Proponowani artyści: Wały Jagiellońskie, Klincz, Papa Dance, RSC, Porter Band, Oddział Zamknięty, Dżem, Bajm, Lombard, Banda i Wanda, Kat, Turbo, Martyna Jakubowicz, Ireneusz Dudek, Bank, Azyl P.
7. Na marginesach, czyli punk i alternatywa lat 70. i 80.
Proponowani artyści: Walek Dzedzej, Kryzys, Deadlock, Tilt, Brygada Kryzys, Voo Voo, MWNH, Ziyo, Wańka Wstańka, 1984, One Million Bulgarians, Made in Poland, Noah Noah, Variete, Dezerter, Deuter, TZN Xenna, Fotoness, Sztywny Pal Azji, Armia, Siekiera, Aya RL, Rejestracja, Bikini, Rezerwat, Brak, Rendez Vous, Piersi, Moskwa, Gloden Life, KSU, Kolaboranci, Kobranocka, Klaus Mitffoch, Lech Janerka, Izrael, Madame, Dzieci Kapitana Klossa, Defekt Mugó, Daab, Bielizna, Balkan Elecrique, Bakszysz, Geddeon Jerubbal, Abaddon, Szelest Spadających Papierków, Miriam, Bóm Wakacje w Rzymie, Pancerne Rowery, Call System, Kontrola W, Kosmetyki Miss Pinki, Post Regiment
8. Dziennikarstwo radiowe i prasowe lat 80.
Czytanka: Sankowski Robert, Krótka historia polskiej prasy muzycznej (https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/rock/krotka-historia-polskiej-prasy-muzycznej/4jer0kq)
9. Teledyski, a raczej polskie wideoklipy lat 80.
– praca analityczna na przykładach wybranych przez uczestników zajęć
Zadanie domowe: przygotuj do zaprezentowania swoje ulubione polskie teledyski z lat 80.
Proponowani artyści: Kapitan Nemo, Lady Pank, Republika, Bajm, Oddział Zamknięty, Gayga, Zoo, Siekiera, Ozzy
10. I kto w końcu obalił komunę???
– muzyka jako forma protestu politycznego
– muzyczne lata 80. w kontekstach politycznych
– dyskusja wokół filmu: Gnoiński L., Słota W. 2010 “Beats of Freedom – zew wolmości”
11. O najtisach w polskiej muzyce popularnej
– główne nurty polskiej muzyce lat 90.
– dziennikarstwo prasowe, radiowe i telewizyjne lat 90.
Proponowani artyści: Houk, Kobong, Hey, Miłość, Mazoll & Arhytmic Perfection, Falarek Band, Elektryczne Gitary, Big Cyc, Wilki, T. Love, ONA, Róże Europy, Proletaryat, Apteka, PRL, Myslovitz, Oczi Czornyje, Kult, Kinsky, IRA, IMTM, Illusion, 2TM23, Formacja Nieżywych Schabuff, De Mono, Collage, Closterkeller, Chłopcy z Placu Broni, Big Day, Będzie Dobrze, Abraxas, Quidam, Ahimsa, Acid Drinkers, Yahozna / Renata Przemyk
do poczytania i oglądania:
Bożek Jakub. „Magazyn młodych bandytów”. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7275-magazyn-mlodych-bandytow.html
Księżyk Rafał „Dzika rzecz”
„Lalamido, czyli porykiwania szarpidrutów”, „Lalamido nocą” (programy telewizyjne)
12. O tym, czy muzyka (popularna) ma płeć, czyli o dziewczynach, a o chłopakach niekoniecznie
Proponowani artyści: Irena Jarocka, Zdzisława Sośnicka, Maanam, Lombard, Gayga, Izabela Trojanowska, Urszula, Elżbieta Mielczarek, Martyna Jakubowicz, Edyta Bartosiewicz, Katarzyna Nosowska, Anita Lipnicka, K.Kowalska, Kayah
13. Prezentacja zadania indywidualnego, p.1
14. Prezentacja zadania indywidualnego, p.2
15. Podsumowanie: o gustach się (nie)dyskutuje? Ale może o polskiej muzyce tak
– dyskusja grupowa o polskiej muzyce popularnej XX w.
– bańki medialne, w których funkcjonuje pamięć
– top 10 najlepszych ever polskich wykonawców, albumów i piosenek z XX w.
Zadanie domowe: zastanów się nad top 5 swoich polskich albumów lub piosenek z XX w.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Całościowe zaliczenie konwersatorium przybiera postać rozliczenia punktowego, w którym liczą się: (1) indywidualna aktywność podczas zajęć oraz (2) indywidualne zaprezentowanie zadania.
1. Aktywność
Aktywność na zajęciach oceniana w skali punktowej: wypowiedzi powinny dotyczyć tematyki poruszanej na danych zajęciach. Za dane zajęcia można uzyskać 0 lub 1 lub 2 punkty w zależności od jakości i relewancji wypowiedzi. Punkty za aktywność można uzyskać na zajęciach nr: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15. Maksymalna ilość punktów do uzyskania za aktywność – 26, jednak dla ułatwienia przyjmiemy, że będzie to 20.
2. Zadanie – prezentacja.
Każdy z Uczestników ma za zadanie wykonać i przedstawić krytyczną prezentację na temat jakiegoś polskiego wykonawcy (dokonania artystyczne) z XX wieku i omówienie jego/jej dokonań. Praca ma na celu przedstawienie wybranego wykonawcy, co oznacza, że należy zaznajomić się z karierą, płytami, teledyskami i podejść do nich krytycznie, czyli przedstawiamy analizę dyskursywną takich dokonań. Wykonawcę do omówienia – wybieramy samodzielnie przy konsultacji z prowadzącym zajęcia (wymaga to zastanowienia), a przy braku pomysłu – prowadzący może pomóc wybrać artystę do omówienia. Uczestnicy zajęć, którzy wcześniej byli na zajęciach „dziennikarstwo muzyczne” nie mogą wybrać wykonawcy, którego płytę wylosowali do recenzji na DM.
Czas prezentacji: w zależności od ilości zapisanych uczestników
Termin prezentacji: zajęcia nr 13 i 14
Punkty możliwe do uzyskania: 20
Możliwa maksymalna ilość punktów za działania podczas zajęć (40 max.):
aktywność: 20
Zadanie: 20
Skala punktowa a oceny:
dst: 60-74%
dst+: 75-80%
db: 81-85%
db+: 86-90%
bdb: 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Przydatne lektury:
Brylewski Robert, Księżyk Rafał. „Kryzys w Babilonie. Autobiografia”. Kraków, 2012
Grzebałkowska Magdalena. „Beksińscy. Portret podwójny”. Kraków, 2014
Gwizdalanka Danuta. „100 lat z dziejów polskiej muzyki”. Kraków, 2018
Jeziński Marek (red.) „Republika wrażeń. Grzegorz Ciechowski i Republika jako fenomen społeczno-
kulturowy”. Sosnowiec, 2012
Księżyk Rafał. „Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989-1993”. Wołowiec, 2020
Lada Tomasz. „Zagrani na śmierć. Mroczne ścieżki polskiego undergroundu”. Wołowiec, 2020
Lizut Mikołaj. „Punk Rock Later”. Warszawa, 2003
Makowski Mirosław, Michał Szymański. „Obok albo ile procent Babilonu?” Katowice, 2010
Piekarczyk Marek, Gnoiński Leszek. „Zwierzenia kontestatora”. Kraków, 2014
Stańko Tomasz, Księżyk Rafał. „Desperado. Autobiografia”. Kraków, 2010
Szubrycht Jarosław. "Skóra i ćwieki na wieki". Wołowiec, 2022
Tyrmand Leopold. „U brzegów jazzu”. Warszawa, 2008
Wilczyński Michał. „Polski rock progresywny. Przewodnik”. Sosnowiec, 2008
Witkowski Grzegorz. „Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie”. Poznań, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: