O słuchaniu (świata i muzyki) 2401-D-s1/s2-OS
Program konwersatorium
1. O słuchaniu – czyli wstęp albo uwertura do zajęć
Część I: O słuchaniu muzyki i piosenek
2. O słuchaniu tego, co lubimy i nie lubimy – czyli o arcydziełach i krindżach
Proponowani artyści: Queen, The Doors, U2, The Beach Boys, Modern Talking, Sabrina
3. O słuchaniu politycznym – czyli o miejscach pamięci i oporze kulturowym
Proponowani artyści: Henry Cow, Stormy Six, Art Bears, Area, Midnight Oil, Marszałek Pizdutski, Dezerter, Abba, 2Tm2,3, Siekiera
4. O słuchaniu ze śmiechem – czyli o jak kwestionować muzykę popularną
Proponowani artyści: The Residents, The Rutles, Letni, Marszałek Pizdutski
5. O słuchaniu dziewczyn i chłopców – czyli o płci w muzyce popularnej
Proponowani artyści: Patti Smith, Blondie, Maanam, Lombard, Gayga, Daria Zawiałow
6. O suchaniu i paczeniu – czyli o sztuce teledysków
Proponowani artyści: Talking Heads, Laurie Anderson, ABC, Talk Talk, Peter Gabriel
7. O słuchaniu innych wykonań i recyklingu – czyli o sztuce coverów
Proponowani artyści: Gayga, Oasis, Musical Box, The Australian Pink Floyd, Abba Cover Tribute Live Band, Mariusz Lubomski, Tom Waits, Talk Talk
8. O tym, co lubimy a czego nie lubimy słuchać i jak słuchamy? – czyli o przyjemności słuchania (dyskusja grupowa)
Część II: O słuchaniu świata, dźwięków i miejsc
9. O słuchaniu świata jako praktyce kulturowej – czyli o dźwiękach
10. O soundwalkingu i dźwiękowym safari, czyli o potrzebie słuchania w przestrzeni publicznej
11. O słuchaniu miasta w terenie – czyli wyjście 1
12. O słuchaniu otoczenia – czyli o dźwiękach wokół nas (zajęcia zdalne – praca własna)
13. O słuchaniu miejsc i instytucji – czyli wyjście 2
14. O słuchaniu i niepatrzeniu – czyli wyjście 3
15. O słuchaniu miasta i otoczenia – czyli powrót i rozmowa
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Całościowe zaliczenie konwersatorium przybiera postać rozliczenia punktowego, w którym liczą się: (a) indywidualna aktywność podczas zajęć oraz (b) sprawozdania z własnych działań indywidualnych.
1.Aktywność na zajęciach oceniana w skali punktowej: wypowiedzi powinny dotyczyć tematyki poruszanej na zajęciach, bazując na lekturach proponowanych do zajęć. Za dane zajęcia można uzyskać 1 lub 2 punkty w zależności od jakości wypowiedzi. Za aktywność można otrzymać 20 punktów.
Na zajęcia warto przynieść znalezione przez siebie nagrania (wystarczy znaleźć je w sieci) oraz sylwetki artystów, których twórczość można będzie zaproponować jako ilustracje do danego tematu.
2.Wykonanie zadania związanego z dźwiękami otoczenia. Za zadanie można otrzymać 20 punktów.
Przygotowujemy sprawozdanie ze słuchania dźwięków w przestrzeni publicznej i prywatnej, czyli dzielimy się nagranymi przez siebie dźwiękami z wyprawy terenowej. Podczas wyjścia w teren na zajęciach nr 11-14 nagrywamy dźwięki otoczenia, które stanowić będą podstawę do tego zadania. Forma: reportaż dźwiękowy / relacja z nagrywania opatrzona komentarzem, ilustrowana dźwiękami nagranymi przez siebie. Praca powinna trwać 15-20 minut.
Plik dźwiękowy (podpisany imieniem i nazwiskiem) przesyłamy na adres prowadzącego. Termin: do 22.czerwca.2025
UWAGA: tych zajęć nie można zaliczać zdalnie, wymagana jest obecność na zajęciach, zwłaszcza drugiej części (słuchanie świata)
Maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania podczas zajęć (40):
aktywność: 20
Zadanie: 20
Skala punktowa a oceny:
dst: 60-74%
dst+: 75-80%
db: 81-85%
db+: 86-90%
bdb: 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury (wybór)
Część I: O słuchaniu muzyki
Backer Ch. 2005 „Studia kulturowe”. Kraków
Chmielewski H.J. 2009 „Tytus, Romek i A’Tomek”, księga XVII. Warszawa
Hornby N. „Wierność w stereo”. Poznań
Kasprzycki R. 2013 „Dekada Buntu”. Kraków
Makowski M., M.Szymański 2010 „Obok albo ile procent Babilonu?” Katowice
Reynolds S. 2018 „Retromania”. Warszawa
Storey J. 2003 „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”. Kraków
Witkowski G. 2011 „Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie”. Poznań
Filmy do obejrzenia
Gnoiński L., Słota W. 2010 “Beats of Freedom – zew wolmości”
Gnoiński L., Gajczak M. 2016 „Jarocin – po co wolmość?”
Część II: O słuchaniu dźwięków i miejsc
Brzostek D. 2014 „Nasłuchiwanie hałasu”. Toruń
Cox Ch., D. Warner (red.). 2010 „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej”. Gdańsk
Szałasek F. 2017 „Nagrania terenowe”. Gdańsk
oraz
– wszelkie numery czasopism:
Glissando
Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki
– numery tematyczne pism:
AVANT 3/2020
Kultura Współczesna 3/ 2017
Kultura Współczesna 2/ 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: