Anatomia fake newsa 2401-D-s1/s2-AFN
Konwersatorium przedstawia zjawisko fake newsów jako jedno z największych wyzwań współczesnych mediów i komunikacji społecznej. Studenci analizują różne rodzaje nieprawdziwych treści – od clickbaitów i półprawd po deepfake’i i zmanipulowane obrazy generowane przez AI. Kurs obejmuje ćwiczenia praktyczne: tworzenie własnych fake newsów (tylko na potrzeby dydaktyczne), weryfikację informacji w serwisach fact-checkingowych, analizę serwisów informacyjnych pod kątem manipulacji. Ćwiczenia w grupie, takie jak „głuchy telefon” czy wizualizacja sieci komunikacyjnej za pomocą włóczki, pokazują, jak łatwo informacja może zostać zniekształcona w procesie przekazywania. Zajęcia kończą się projektem – opracowaniem analizy wybranego fake newsa lub przygotowaniem raportu fact-checkingowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu
- obserwacji
- doświadczeń
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność: udział w dyskusjach, ćwiczeniach grupowych
20% 20 pkt
Zadania cząstkowe (indywidualne i grupowe):
analiza przykładów fake newsów, ćwiczenia fact-checkingowe
30% 30 pkt
Projekt końcowy
analiza wybranego fake newsa lub raport fact-checkingowy (prezentacja + raport pisemny) 50% 50 pkt
Literatura
Klaudia Rosińska, Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021 – kompleksowe ujęcie zjawiska fake newsów, ich klasyfikacji i metod przeciwdziałania.
Katarzyna Bąkowicz, Fake news jako produkt medialny w dobie postprawdy. Studium przypadku Niebieskiego Wieloryba – książkowa rozprawa badawcza analizująca dezinformację jako produkt medialny.
Anna Mierzyńska, Efekt niszczący. Jak dezinformacja wpływa na nasze życie – refleksyjna książka pokazująca wpływ dezinformacji na życie społeczne i osobiste (ocena 6,4 na Lubimyczytać).
Krzysztof Buczkowski, „Prawie Prawdziwe” – Weryfikacja informacji w czasach fake-newsów (Poradnik) – praktyczny przewodnik po weryfikacji informacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: